SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Vláda chce aj drahšiu R1

Prvá súkromná cesta určite drahšia, než vláda pôvodne počítala. Stále však nie sú schválené všetky peniaze, ktoré na cestu treba.

Premiér s ministrom dopravy včera oznámili, že sa s koncesionárom dohodli na novej cene za prvú súkromnú cestu na Slovensku. Pôvodná cena pritom bola vysúťažená.Premiér s ministrom dopravy včera oznámili, že sa s koncesionárom dohodli na novej cene za prvú súkromnú cestu na Slovensku. Pôvodná cena pritom bola vysúťažená. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Za koľko firma Vinci postaví a bude udržiavať a prevádzkovať rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec? To je otázka, ktorú by po skončení tendra nikto nečakal. Tá otázka je však tu, lebo ponúknutá cena vlastne nebola záväzná.

Nad tým, či má vláda stanovenú nejakú cenovú hranicu, kam je ochotná zájsť sa zamýšľa vo svojom komentári Ivan Štulajter: Táto cesta je drahá

Stĺpček Mariána Leška: Bolesti - čítajte

A odvčera je známa aj odpoveď. Z 1,5 miliardy eur to vyskočilo na 1,8 miliardy. V tejto sume je zahrnutá výstavba cesty, prevádzka a údržba. Za 30 rokov však štát víťaznému konzorciu Vinci zaplatí až 3,822 miliardy eur. Tak sa to dá vypočítať zovčerajších informácií premiéra Fica:

„Vysúťažených bolo 109,4 milióna eur, teraz na základe zvýšenia ceny peňazí na svetových trhoch je cena 127,4 milióna eur ročne," povedal premiér Robert Fico.

Pôvodne vláda rátala so sumou 3,465 miliardy eur.

Dobrá správa v skoré ráno

No ani táto suma nie je „na betón" istá. Vláda, ktorá sa včera stretla na mimoriadnom rokovaní, priznala, že dodatok s koncesionárom podpísala, aj keď ten okrem Európskej banky pre obnovu a rozvoj ešte stále nemá v ruke peniaze od ďalších bánk. Tie však podľa Vážneho určite budú. „Komerčné banky dnes o tretej ráno prejavili k poslednému textu bezvýhradný súhlas," povedal optimisticky Vážny s tým, že banky toto rozhodnutie musia ešte schváliť vo svojich predstavenstvách.

Podobne ako premiér Fico, aj minister dopravy tvrdí, že dohodnuté splátky môžu byť napokon oveľa nižšie, keďže štát si s koncesionárom dohodol takzvané refinancovanie. To znamená, že keď úroky na trhu klesnú, štátu sa má vrátiť 90 percent toho, čo na úrokoch preplatil. Tak by to malo byť zahrnuté v zmluve. Či to bude fungovať aj v realite, to sa ešte len uvidí.

Bez skutočnej analýzy

Celá zmluva vrátane dodatku už má aj súhlas ministerstva financií. To však tentoraz veľmi prekvapilo. Keď hodnotilo pôvodnú, a teda nižšiu cenu za R1, prišlo k záveru, že je o niečo lacnejšie postaviť ju cez klasické obstarávanie. Minister dopravy Vážny však vtedy vládu presvedčil, že súkromná diaľnica má ďalšie výhody, ktoré sa do kvantitatívneho porovnania čísel nedostali.

Teraz, keď je cesta ešte drahšia, ministerstvo financií je spokojné. „Výstavba nezaťaží deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá tak riziko výstavby, ako aj riziko dostupnosti," konštatoval štátny tajomník rezortu financií František Palko.

Nič o tom, či cesta nie je už predražená a výhodnejšie by bolo klasické financovanie cez verejné peniaze, sa v materiáli ministerstva nepíše.

Tento materiál v piatok takmer nebolo možné získať, keďže ho ministerstvo dopravy podľa Úradu vlády nepredložilo na zverejnenie na internete. Získať ho nebolo možné ani od samotných ministerstiev. Minister Vážny ho nečakane poskytol vo fyzickej podobe len denníku Pravda. Ten sa o jeho obsah s nami následne podelil.

Vláda si je istá tým, že cena za R1 je dobrá, a to najmä preto, že banky chceli ešte oveľa tvrdšie podmienky, napríklad štátne záruky pre prípad krachu koncesionára. Štát by tak bankám platil, aj keby koncesionár nič nepostavil.

Opozícia nadšená nie je. „Dohromady to vychádza, že oproti stavebným nákladom to bude preplatené štvornásobne," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ), bývalý šéf pobočky Coca-Coly . Tým, že vláda podpísala dodatok, aj keď ešte nemá isté peniaze, podľa neho len urobila to isté, na čom sa už popálila pri prvej verzii zmluvy.

Premiér Fico Štefancovi odkázal ako „expertovi na kokakolu", že mal zabezpečiť, aby nebola hospodárska kríza a aby banky poskytovali ochotne lacné úvery. Fico je presvedčený, že „jeho zdravotný stav viac ako boľavá krčná chrbtica negatívne ovplyvňuje nekonečné farizejstvo a tuposť, ktoré sa pravidelne objavujú v stanoviskách SDKÚ".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 519
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 613
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 031
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 495
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 115
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 052

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 064
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 384
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 339
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 310
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 102
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 293
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 33m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 50m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 4 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 064
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 384
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 339
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 310
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 102
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 293
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu