Ceny na Slovensku v priemere síce nie sú vyššie ako vo vyspelých štátoch únie, no sú tovary, ako napríklad elektronika, autá či oblečenie, kde nám neprekáža, keď zaplatíme viac ako ľudia v bohatších krajinách.
BRATISLAVA. Napriek tomu, že zarábame oveľa menej ako napríklad Rakúšania, sme ochotní kupovať niektoré tovary drahšie ako oni. Hlbšie do vrecka siahame napríklad pri nákupe elektroniky. Kým napríklad na Slovensku ceny elektroniky dosahujú podľa Eurostatu až 108 percent priemeru v únii, v Rakúsku je to o štyri percentuálne body menej.
Ľudia na Slovensku sú ochotní zaplatiť viac aj za oblečenie. Ceny sú u nás oproti priemeru únie o 12 percent vyššie, bohatšie Rakúsko prekračuje priemer len o šesť percent. Porovnanie cien Eurostatu je z minulého roka. Vtedy ľudia v Rakúsku zarábali v priemere 2960 eur (89 173 korún) hrubého mesačne. Na Slovensku bol vlani priemerný plat 21 782 korún (723 eur).
Prečo je to tak
Prečo sú ľudia u nás za značkové oblečenie či elektroniku ochotní zaplatiť viac ako Rakúšania? Ekonóm ČSOB Petr Dufek si myslí, že hoci sú ľudia na Slovensku na ceny citliví, „značkové oblečenie považujú za istý výraz životnej úrovne".
Vyššie ceny niektorých tovarov u nás analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripisuje aj obchodnej politike výrobcov a importérov, ktorí tovar zo zahraničia dovážajú. Táto politika vychádza najmä z veľkosti trhu. Čím je väčší, tým viac tovaru predajú, čo im umožňuje predávať lacnejšie.
Na väčšom trhu môže zároveň pôsobiť viac predajov, ľudia majú väčší výber a konkurencia ceny tlačí nadol. „Vo väčších ekonomikách môže by relatívne nižší zisk pri nižších cenách kompenzovaný väčšou sieťou obchodov a väčším objemom predaného tovaru," povedala ekonómka Poštovej banky Eva Sárazová.
Dufek hovorí, že nielen ľudia na Slovensku sa sťažujú na to, že ceny niektorých tovarov sú vyššie ako v zahraničí. Česi majú tento problém s Nemcami. V Nemecku, kde ľudia zarábajú v priemere nad tritisíc eur hrubého mesačne, sú totiž niektoré ceny oveľa nižšie ako v Česku.
Dufek tiež za tým vidí menší trh a slabšiu konkurenciu v Česku. Podľa Drahovského sú ľudia u nás ochotní v niektorých prípadoch akceptovať vyššie ceny, lebo berú do úvahy záručnú lehotu, servis a komplikácie s tým, ak by sa im pokazil tovar zo zahraničia.
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš priznáva, že za vyššími cenami elektroniky či oblečenia na Slovensku môže byť aj záujem obchodníka využiť dopyt a viac zarobiť. Ale takisto vyššie dopravné náklady na dovoz tovaru.
V neposlednom rade aj obchodná politika výrobcov, ktorí obchodníkom diktujú rôzne ceny pre rôzne štáty. „Zmluvy sú často postavené tak, že obchodník nemá šancu to ovplyvniť."
Viac gramotnosti
Možnosť nakupovať cez internet, ale aj rastúca „gramotnosť" ľudí pri porovnávaní cien podľa Dufeka v budúcnosti stlačí nadol aj ceny tovarov, ktoré sú u nás vyššie ako na Západe.
„Je otázkou času, kým sa ľudia naučia kupovať lacnejšie a dokážu sa vyrovnať s cenovou politikou firiem. Typickým prípadom sú tí, ktorí nakupujú všade inde, len nie doma," pripomína Dufek nedávny boom nákupnej turistiky. Vtedy najmä nízke kurzy forintu, zlotého a českej koruny výrazne zatraktívnili nákup našich ľudí v zahraničí.
Reťazce na Slovensku zareagovali znížením cien. Situáciu v prospech spotrebiteľa otáča aj kríza. Mnohí prišli o prácu, iným klesli mzdy a nakupujú preto menej. „Výroba aj obchod budú musieť siahnuť na svoje rezervy, efektívnosť a prispôsobiť ceny možnostiam spotrebiteľa," povedal Drahovský.