SME

Výstavba úsekov R1 cez PPP má podľa Vážneho začať v auguste

BRATISLAVA 19. júla (SITA) - Samotné stavebné práce na štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v rámci projektu verejno-súkromného ...

BRATISLAVA. Samotné stavebné práce na štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by sa mali začať v druhej polovici augusta tohto roku. Dohodnuté podmienky financovania výstavby úsekov R1, ktoré obsahuje vládou v piatok schválený druhý dodatok ku koncesnej zmluve pre R1, by mali ešte potvrdiť jednotlivé banky. Ako ďalej informoval minister dopravy Ľubomír Vážny po rokovaní vlády, koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s., ktorú založilo úspešné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V., by mala následne uzatvoriť úverové zmluvy s bankami. Rokovania o podmienkach financovania R1 boli ukončené v piatok nad ránom.

SkryťVypnúť reklamu

"Pretože nedošlo k finančnému uzatvoreniu v čase, do ktorého sme posun urobili, teda do konca júna," zdôvodnil Vážny po piatkovom mimoriadnom rokovaní vlády ďalšie posunutie termínov dokončenia úsekov R1 o dva mesiace. Tri úseky rýchlostnej komunikácie by mali byť najnovšie dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v auguste 2012. Úseky R1 Žarnovica - Lehôtka pod Brehmi a ďalej po Šášovské Podhradie, ktoré nie sú v druhom balíku PPP, by mali byť podľa ministra dopravy dokončené v novembri tohto roku, resp. v máji alebo júni budúceho roku. Ministerstvo dopravy pôvodne chcelo zrealizovať tri diaľničné PPP projekty na R1 a diaľnici D1 do roku 2010 bez tunelových častí, ale hospodárska kríza mu zmenila plány a spôsobila trištvrteročné až ročné meškanie celého procesu.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Vážny nepredpokladá, že by banky ešte odstúpili od dohody o podmienkach financovania výstavby úsekov R1. "Koncesionár má aj zálohové riešenia, keby jedna z menších bánk vypadla. Keby to urobila niektorá rozhodujúca banka, môže vzniknúť problém," dodal. Kým podľa neho nebude projekt finančne uzatvorený a dodatok ku koncesnej zmluve účinný, proces je otvorený. Takéto riziko však Vážnemu zatiaľ neavizovali nielen koncesionár, ale ani banky.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu musela byť podľa Vážneho zvýšená cena financovania projektu R1 cez PPP. "Predpokladám, že za tri roky sa ustália marže na finančných trhoch. Vtedy otvárame refinancovanie a pomer zisku z refinancovania je 90 % pre štát a 10 % pre koncesionára. Tento mechanizmus chceme využiť a uplatniť. Môže vrátiť cenu do ceny v ponuke. Keď dôjde k prvým platbám zo strany štátu, keď prejde prvé auto po odovzdanej infraštruktúre, dúfame, že finančný trh bude ustálený," dodal Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda na piatkovom mimoriadnom rokovaní schválila na návrh ministra dopravy druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie však umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) v utorok definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 v dĺžke takmer 52 kilometrov predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur . Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 645
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 899
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 234
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 206
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 970
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 914
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 065
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 505
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 874
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 752
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 102
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 987
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 294
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídlo medzinárodnej ratingovej agentúry Fitch Ratings v New Yorku.

Slovensko má vo Fitch horšiu známku než v S&P.


TASR
Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen.

Divízia Porsche má finančné problémy už niekoľko rokov.


TASR
Warren Buffett.

Reporty prezradili, čomu veria top investori z Wall Street.


Dočasný sýrsky prezident Ahmadm Šara.

Svetová banka začne s Damaskom rokovať o pôžičkách.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 505
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 874
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 752
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 102
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 987
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 294
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu