LUXEMBURG. Wiedeking (na snímke TASR/AP) neopúšťa Porsche sám. Odchádza s ním aj finančný riaditeľ Holger Härter. Obaja majú po päťdesiatke, ale na zaslúžený odpočinok im môže pomôcť odísť vysoké odstupné. Wiedeking dostane 50 miliónov eur, z čoho dá polovicu na sociálne účely, Härter 12,5 milióna eur. Prestávajú byť aj členmi dozornej rady VW.
Vznikne Auto-Union?
Po úpornom zápolení sa tak Volkswagenu podarilo prelomiť odpor až po krk zadlženého Porsche. Na zasadaní dozornej rady Porsche vo štvrtok ráno jej členovia rozhodli o zvýšení kapitálu minimálne o 5 miliárd eur a o vstupe katarského štátneho investičného fondu, ktorý má tiež pomôcť k finančnému ozdraveniu automobilky. Týmto by sa zadlženie Porsche malo znížiť na únosnú mieru.
Cieľom Volkswagenu je nájsť čo najlepší a daňovo najúspornejší spôsob, ako prevziať moc nad Porsche. Výsledkom tejto zložitej operácie, ktorá bude trvať ešte dlhé mesiace, by mal byť integrovaný koncern s desiatimi značkami - od VW, Škody, Seat cez Audi až po Bugatti a Porsche. Podľa neoverených správ by táto strešná firma mala mať názov Auto-Union. V medzivojnovom období bola v Nemecku druhým najväčším automobilovým konglomerátom.
Návratom do minulosti bude aj spojenie oboch vetiev porscheovskej autodynastie, na čele ktorých stoja vnukovia legendárneho Ferdinanda Porscheho: Ferdinand Piëch, predseda dozornej rady VW a Wolfgang Porsche, šéf Porsche Holding.
Risk nevyšiel
Porsche si bol už pred rokmi vedomý skutočnosti, že prežiť bude môcť, len keď nebude musieť sám bez solventného a veľkého partnera vynakladať miliardové sumy na výskum a vývoj. Výsledkom týchto úvah bolo odvážne rozhodnutie získať väčšinový podiel v automobilke Volkswagen.
V roku 2005 začal Porsche kupovať akcie Volkswagenu, najskôr v hotovosti, neskôr prostredníctvom komplikovaných akciových opcií. Okrem toho dúfal, že padnú paragrafy zákona o Volkswagene, zaručujúce spolkovej krajine Dolné Sasko blokačný vplyv v dozornej rade wolfsburskej automobilky.
V dôsledku krízy sa však razantne znížil odbyt, zmenili sa opčné parametre a Porsche zrazu mal na krku asi desaťmiliardové zadlženie v eurách. Keď blokačné paragrafy zákona o VW zostali v platnosti, bolo pomerne jasné, že navrch bude mať Volkswagen.