BRATISLAVA. Príprava na zavedenie elektronického výberu mýta k 1. januáru 2010 pre vozidlá nad 3,5 tony pokračuje podľa plánu. Skúšobná prevádzka mýtneho systému, ktorý má vybudovať koncesionárska spoločnosť SkyToll, a.s., sa má uskutočniť v decembri tohto roku. V prvom roku prevádzkovania mýta, na budúci rok, predpokladá NDS dosiahnuť príjmy vo výške okolo 166 mil. eur (5 mld. Sk). Z poplatkov za diaľničné nálepky má NDS ročné príjmy okolo 69,7 mil. eur (2,1 mld. Sk). Ako v rozhovore pre agentúru SITA povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Igor Choma, každý mesiac sa veľmi podrobne vyhodnocuje plnenie nastaveného harmonogramu na základe koncesnej zmluvy z 13. januára tohto roku. V prvom roku prevádzkovania mýta, na budúci rok, predpokladá NDS dosiahnuť príjmy vo výške okolo 166 mil. eur (5 mld. Sk). Z poplatkov za diaľničné nálepky má NDS ročne príjmy okolo 69,7 mil. eur (2,1 mld. Sk).
"Zatiaľ ide všetko podľa plánu. Meškania v súvislosti s prípravou niektorých krokov boli dobehnuté. Stále platí, že mýto bude spustené k 1. 1. 2010, ako bolo naplánované," povedal šéf NDS. Napríkad príprava dizajnového projektu celého systému meškala tri týždne. Súvisí to s prípravou softvéru mýtneho systému. Podľa Chomu sa už vyrábajú palubné OBU jednotky, ktoré sa budú montovať do automobilov. Pripravujú sa pevné brány - majú sa začať stavať v tomto mesiaci. Pripravené sú automobily na výber mýta, tie boli schválené na ministerstve vnútra. NDS plánuje na budúci mesiac informovať o stave priebehu prác na zavedenie mýta. Počas prípravy mýtneho systému sa stále objavujú nejaké problémy, tie sa však zatiaľ darí riešiť, hovorí Choma.
Do vykonania skúšok mýtneho systému v decembri je podľa šéfa NDS potrebné ešte úplne dokončiť najmä softvérové vybavenie, vybudovať call centrum, ako komplexné hardvérové zázemie. "Preškoľujú sa a naberajú sa sústavne noví ľudia, ktorí budú pôsobiť v spoločnosti SkyToll. Výroba OBU jednotiek beží na plné obrátky. K zazmluvneným 80 tisícom sme dali vyrobiť ďalších 70 tisíc, aby nás nezaskočilo, že zrazu nie sú k dispozícii," dodal Choma.
Kvôli ročnému meškaniu so zavedením mýta, vzhľadom na dvojnásobné opakovanie tendra a zdĺhavý výber koncesionára, príde NDS zhruba o 2 mld. Sk (66,4 mil. eur) na nevybranom mýte. "To je vysoké číslo. Pomohlo by nám práve pri rekonštrukcii diaľnic, ktoré robíme z vlastných zdrojov," uviedol Choma. Podstatou mýtneho systému je podľa neho zavedenie spravodlivosti do platenia za používanie diaľnic a rýchlostných ciest. Výška mýta môže mať podľa neho vplyv aj na to, že viacerí cestní nákladní dopravcovia začnú využívať viac železnicu. A to je súčasťou dopravnej politiky štátu zameranej na odľahčenie cestnej nákladnej dopravy.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur. Vyradené konzorciá sa súdia s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý odmietol, resp. neprijal ich všetkých dvanásť námietok proti vyradeniu z tendra.