BRATISLAVA. Výstavba úsekov rýchlostnej cesty R1 zo súkromných zdrojov by sa mohla začať po tom, čo banky pripravia financovanie projektu. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. a vládny splnomocnenec pre diaľnice Igor Choma. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, banky majú zabezpečiť financovanie stavby do dvoch týždňov od vládou schváleného druhého dodatku ku koncesnej zmluve pre R1, teda do konca júla. "Od toho momentu, predpokladám, nastúpi výstavba," uviedol Choma. "NDS pripravila výstavbu. Odlesnili sme úsek, je vytýčený, pripravený, aby koncesionár mohol okamžite začať stavebné práce," dodal šéf NDS. A ostatné už záleží len na ňom, pretože termíny výstavby úsekov R1 bežia.
Vláda na mimoriadnom rokovaní 17. júla schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, a.s. Tú založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. Zmluva sa týka výstavby a prevádzky štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke okolo 52 kilometrov. Rokovania o podmienkach financovania R1 boli ukončené 17. júla nad ránom. Druhý dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny 1,5 mld. eur na 1,8 mld. eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Takisto sa má zvýšiť ročný poplatok, ktorý bude štát odvádzať koncesionárovi po výstavbe R1, a to zo sumy 109,4 mil. eur na 127,4 mil. eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Štát sa zároveň s bankami dohodol, že pri realizácii projektu im nebude poskytovať žiadne záruky, na ktorých pôvodne trvali. Tri úseky R1 by mali byť najnovšie dokončené v júli a septembri 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v júli 2012. Termíny boli opätovne predĺžené, keďže do konca júna nebol projekt R1 ešte finančne pripravený.
Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) definitívne schválila poskytnutie pôžičky vo výške 250 mil. eur na financovanie výstavby R1. EBRD by mala prefinancovať približne 27 % objemu stavebných prác na R1. Konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Stavebné náklady by mali predstavovať 915 mil. eur. Zvyšok tvoria náklady počas 30 rokov trvania koncesie na prevádzku a údržbu úsekov. Počas koncesie mal štát postupne vyplatiť koncesionárovi pôvodne 3,465 mld. eur, po úprave podmienok by sa táto suma mohla zvýšiť na 3,822 mld. eur. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku.