BRATISLAVA. Ukrajina predala svoje emisné kvóty Japonsku po desať eur za tonu. Podľa portálu pointcarbon.com už pred pár dňami Japonci zaplatili za 30 miliónov ton limitov polovicu z 300 miliónov eur, na ktorých sa dohodli pred dvomi mesiacmi.
Pritom ukrajinská vláda ešte stále nevypracovala zelený projekt, vďaka ktorému by mali zredukovať tvorbu emisií. Toto je požiadavka, na ktorej Japonci nástoja, a stroskotal na nej podľa správy ministerstva životného prostredia aj prípadný obchod Slovenska s Japonskom.
Ukrajinci totiž ešte len začali zháňať agentúru, ktorá im urobí štúdiu realizovateľnosti zeleného projektu. Stopäťdesiat miliónov eur, ktoré im prišli na účet, už však podľa informácií pointcarbon.com začali míňať.
Slovenské ministerstvo životného prostredia vylúčilo minulý rok japonskú agentúru NEDO zo súťaže o naše limity okamžite po prvom rokovaní preto, že požadovala zelené projekty a chcela kontrolovať použitie peňazí.
Upustili pri Ukrajine od svojej požiadavky? Odpoveď na túto otázku sme zo štátnej japonskej agentúry NEDO do uzávierky nedostali. Slovenské emisie tak skončili u garážového priekupníka - spoločnosti Interblue Group, ktorá už dlhší čas pravdepodobne ani nekomunikuje s ministerstvom životného prostredia. Vyplýva to z odpovede Dany Gregorovej z tlačového odboru ministerstva.
Pri hľadaní sedia na zadku
Podľa slov premiéra Roberta Fica zo začiatku júla vláda intenzívne pracuje na tom, aby našla nového kupca pre slovenské emisné kredity AAU. Zatiaľ neúspešne. Fico to vysvetľuje tým, že trh s emisnými limitmi je mŕtvy.
Kupujúcim by sa však mohlo stať napríklad Portugalsko, ktoré chce do konca roka spraviť minimálne jeden emisný obchod. Portugalci v súčasnosti začínajú rozhovory s viacerými predávajúcimi krajinami.
Slovensko sa však intenzívne nezapája do rokovaní s potenciálnymi kupcami. Jediná snaha nášho ministerstva životného prostredia spočíva v tom, že má na stránke Dexia banky, ktorá vedie národný register, vyvesenú informáciu o počte voľných kvót.
Helena Princová z ministerstva životného prostredia, ktorá Slovensko zvykne zastupovať na podujatiach, kde sa stretáva elita vyjednávačov, nám povedala, že vyjednávači fungujú väčšinou ako prvý kontakt. Potom sa záujem posúva hierarchicky vyššie, napríklad na generálneho riaditeľa sekcie. Tým je u nás Pavol Tehlár.
Keď padol Jaroslav Izák, uvažovalo sa o ňom ako o možnom ministrovi životného prostredia. Podľa medializovaných informácií má mať veľmi blízko k šéfovi SNS Jánovi Slotovi.
Skvelú príležitosť prezentovať svoje predstavy o emisnom obchode majú krajiny napríklad na prestížnej Carbon expo výstave. Na tej májovej Slovensko chýbalo.
Premiér neúctivo mlčí
Ak by sme však chceli predať svoje emisie ďalej a za lepšiu cenu ako 5 eur, musel by minister životného prostredia Viliam Turský zrušiť zmluvu s Interblue Group. Včera mal aj na túto otázku odpovedať premiér opozičnému poslancovi Pavlovi Frešovi. Neodpovedal. Úrad vlády sa bráni, že Frešova písomná interpelácia prišla neskoro. Odpovedať musí do piatka.
Aké budú jeho odpovede? Frešo je presvedčený, že vyčerpávajúce: „Tlak verejnosti je taký silný, že premiér si dá záležať na tom, aby tých 10 otázok veľmi zrozumiteľne zodpovedal," dúfa opozičný poslanec.
Slovensko predalo v novembri 2008 15 miliónov ton emisných limitov po 5,05 eura za tonu firme Interblue Group. V rovnakom čase predali Maďari 8,6 milióna ton za viac ako 13 eur za tonu. Česko dostalo od Japoncov nie menej ako desať eur za tonu emisných limitov. Slovensko takto prerobilo na obchode približne 75 miliónov eur. Rovnakú sumu zarobili neznámi majitelia Interblue Group. Mnohé indície okolo pozadia obchodu poukazujú na Slotu.