Peniaze na prežitie aeroliniek nachystala rakúska investičná skupina Focus. Hotovosť si doplní z pôžičky od britskej firmy Chain Box Technology. Ministerstvo jej preto predĺžilo povolenie lietať.
BRATISLAVA, VIEDEŇ. Stáli zákazníci SkyEurope si včera podvečer našli v emailovej schránke ponuku letov od jesene tohto roka až do jari budúceho. Ak by táto ponuka prišla niekoľko hodín predtým, nemala by veľkú šancu zákazníkov osloviť. Krátko pred odoslaním emailov totiž SkyEurope oznámila, že našla investora, štát jej predĺžil povolenie lietať a zverejnila zimný letový plán.
Materská firma na Slovensku registrovaných aerolínií SkyEurope Airlines potvrdila, že rakúska investorská skupina Focus Equity s ňou podpísala dohodu o poskytnutí novej investície do výšky až 16,5 milióna eur.
Stĺpček Lukáša Filu: Hororové pády
Peniaze nepriniesol investor zadarmo. Chce za to balík akcií kótovaných na viedenskej a varšavskej burze cenných papierov. S predstaviteľmi Focus Equity sa včera SME nepodarilo spojiť. Jednou z podmienok investície je úspešné dokončenie reštrukturalizácie dcérskej spoločnosti SkyEurope Airlines.
Tá je oficiálne v reštrukturalizácii od 17. júla, keď bratislavský okresný súd ustanovil správcu reštrukturalizácie a vyzval veriteľov, aby si do 30 dní prihlásili svoje pohľadávky. Firmám či zákazníkom, ktorým aerolinky zrušili let a nezaplatili odškodné, na prihlásenie ostávajú tri týždne.
Nemala hotovosť
SkyEurope včera informovala aj o podpise dohody o krátkodobej preklenovacej pôžičke vo výške 5 miliónov eur s britskou spoločnosťou Chain Box Technology. Tá má do firmy priniesť okamžitú hotovosť, ktorá pomôže holdingu a jeho dcéram prežiť do momentu, kým do firmy vstúpi investor.
Sme radi, že sme podpísali finančné dohody v takom skorom štádiu reštrukturalizácie," povedal Nick Manoudakis, predseda predstavenstva a finančný riaditeľ SkyEurope.
Predĺžili jej licenciu
SkyEurope Airlines oznámila, že spustila predaj podľa zimného letového poriadku. Umožnil jej to nielen prísľub peňazí, ale aj predĺženie licencie ministerstvom dopravy. Naopak, predĺženie licencie prišlo aj vďaka tomu, že SkyEurope už má peniaze, nového investora, a tak aj vyššiu šancu, že prežije.
„Ministerstvo licenciu predĺžilo do 22. februára 2010 a bude pozorne sledovať reštrukturalizačný proces a finančné ozdravenie spoločnosti," vraví Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.
Prenajala si lietadlá
Séria dobrých správ od SkyEurope včera pokračovala oznamom o dokončení obnovy flotily a podpisom dlhodobej lízingovej zmluvy na prevádzkovanie ďalších dvoch lietadiel typu Boeing 737-300. „Tieto kapacity si prenajmeme od AirSlovakia a budú prevádzkované našou posádkou," vysvetľuje Kika. Jeden Boeing aerolinkám napriek tomu chýba.
Od 22. júna ho zadržiava parížske letisko Orly, ktoré nerešpektuje rozhodnutie bratislavského okresného súdu o ochrane pred veriteľmi z toho istého dňa. V spore sa odohrali už dve pojednávania v Paríži. Prvostupňový súd dal za pravdu aerolinkám, odvolací letisku.
Možno by sa jej to nestalo
Od svojho založenia v roku 2001 nebola spoločnosť nikdy v zisku. Nahromadená strata ju dohnala až k reštrukturalizácii. Analytik X-Trade Brokers Kamil Boros vníma stratu v leteckej doprave ako normálnu. „To sú dlhodobé investície," hovorí. Má pochybnosti o tom, či by situácia bola rovnaká, ak by nebola kríza v leteckej doprave.
Akcie firmy sa včera na viedenskej burze obchodovali za 28 centov. Ráno pritom bola ich cena 23 centov. „No objem obchodu je len 300-tisíc akcií," hovorí Boros. V čase, keď sa na verejnosť dostali informácie o potenciálnom investorovi - turecko-americkej skupine Odien - bol podľa Borosa objem akcií päťkrát väčší.
Chronológia problémov SkyEurope
Kliknite - obrázok zväčšíte.