SME

Ovocinári nevedia predať úrodu

Obchodníci ponúkajú väčšinou zahraničné ovocie. Slovenské ostáva v skladoch.

Hoci sa pre vyššiu úrodu  očakáva mierny pokles cien nášho ovocia, do obchodov sa dostáva iba ťažko.Hoci sa pre vyššiu úrodu očakáva mierny pokles cien nášho ovocia, do obchodov sa dostáva iba ťažko. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Tohtoročná úroda by mala byť vyššia ako vlani, ale naše ovocie stojí v skladoch.

BRATISLAVA. Úroda ovocia by mala byť vyššia ako vlani, a tak možno očakávať mierny pokles cien. Aj napriek tomu si slovenské ovocie nevie nájsť cestu do obchodov.

Definitívne výsledky budú známe až v októbri, no už dnes vládne medzi poľnohospodármi optimizmus. Tohtoročná úroda ovocia by totiž mala byť väčšia ako vlani.

Ministerstvo pôdohospodárstva očakáva o tritisíc ton viac jabĺk ako minulý rok. Urodilo sa viac aj čerešní, marhúľ a broskýň, sliviek bude asi toľko ako vlani. Zmariť tieto predpoklady by mohlo už len nepriaznivé počasie.

SkryťVypnúť reklamu

Výkup stagnuje

Hoci sa pre vyššiu úrodu očakáva aj mierny pokles cien, ovocie ostáva v skladoch. STV minulý týždeň informovala, že ho obchodníci neprijímajú, lebo sú viazaní dlhodobými zmluvami so zahraničím.

„Slovenský obchod nemôže čakať, aká bude u nás úroda, preto robí kontrakty na ročnej báze. Chceme predávať ovocie aj v januári, čo nám slovenskí výrobcovia nevedia ponúknuť. Nemôžeme povedať dodávateľovi zo Španielska, že v lete od neho nič nevezmeme, lebo máme slovenskú úrodu,“ vraví Jozef Orgonáš, generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu.

Hoci obchodné reťazce tvrdia, že sa snažia ponúkať najmä slovenské plodiny, ich podiel vo svojej ponuke nechceli bližšie špecifikovať. Predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár prezradil, že u nich predstavuje podiel zahraničného ovocia približne 65 percent. So slovenskými ovocinármi pritom obchodujú prevažne na regionálnej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoká prirážka

Výkupné ceny ovocia sa pohybujú od 50 centov do jedného eura za kilogram. Kým sa však tovar dostane na pulty obchodov, zdražie o viac ako polovicu.

Podľa Mariána Vargu z Ovocinárskej únie je to neprimerané zvýšenie. Orgonáš mu oponuje. „Taká marža na rýchlo sa kaziaci tovar je viac ako primeraná. Dokonca si myslím, že je nízka.“

Pripomína, že obchodník musí dôkladne vyriešiť otázku dopravy a skladovania. „Obchodník si zarátava aj potenciálnu stratu,“ vysvetľuje Orgonáš.

Možnosti exportu

Varga povzbudzuje ovocinárov, aby pestovali plodiny vyššej kvality. Musia síce zafixovať každý strom, pripraviť kvalitnú výživu pôdy a zabezpečiť ochranu pred krupobitím a mrazom, čo môže až strojnásobiť náklady, ale vraj sa to oplatí.

SkryťVypnúť reklamu

„Kvalitnejšie ovocie sa dá lepšie predať, lebo v nižšej triede je podstatne vyšší konkurenčný tlak,“ vraví Varga, poukazujúc na pretlak lacnejšieho tovaru napríklad z Poľska.

Ovocím prvej akosti môžeme zaujať aj v zahraničí. Varga upozorňuje napríklad na úspech slovenských jabĺk Golden delicius v Taliansku, čo potvrdzuje aj ministerstvo pôdohospodárstva. Hovorca rezortu Stanislav Háber tvrdí, že vyvážame von až pätinu našej produkcie. „Tento rok sa dobre predávali čerešne a časť marhúľ. Problémy boli so slivkami, ktoré sa zase predávali lepšie v minulých rokoch.“

Orgonáš tvrdí, že v minulosti bol vývoz vynikajúco zabezpečený. „V súčasnosti sa centralizovaný výkup a distribúcia rozpadli a ide to individuálne,“ vraví. „Ak sa dokážu ovocinári združiť do jedného veľkého celku, ktorý bude robiť odbyt a nákup centrálne, je šanca, že sa presadia nielen doma oproti reťazcom, ale aj v zahraničí.“

SkryťVypnúť reklamu

Musí však výborne fungovať logistika a distribúcia, lebo napríklad broskyne musia byť na pultoch do 24 hodín od zberu.

Návrat k prírode

Podľa Vargu je najdôležitejšie, aby ľudia konzumovali ten typ ovocia, ktorý práve dozrieva. „Jahody nejeme vtedy, keď rastú. Sme ako z rozprávky o dvanástich mesiačikoch: chceme mať jahody vždy, aj keď nie sú. Naučme sa rešpektovať prírodu a konzumovať to, čo nám dáva a kedy nám to dáva, “ vraví Varga.
Podľa zistení Ovocinárskej únie už dnes deti ani nevedia, kedy ktoré ovocie dozrieva, lebo v obchodoch je počas celého roka.

Slovensko je príliš drahé

Liehovary a konzervárne vykupujú slovenské ovocie, ale menej ako zahraničné. U nás je podľa nich draho.

BRATISLAVA. Euro spôsobilo, že ovocie dopestované u nás je pre výrobcov pridrahé. Podľa Miroslava Gaššovica z Bošáckej pálenice je rozdiel v cene oproti zahraničiu 60 až 70 percent. Potvrdzuje to aj Štefan Gerlich, vedúci nákupu v konzervárni Novofruct. „Česko, Maďarsko a Poľsko sú naši partneri. Práve u nich euro ešte nemajú. Tým sa stávajú pre nás výhodnejší.“

SkryťVypnúť reklamu

V zahraničí kúpia lacnejšie

Lacnejší nákup zo zahraničia pripúšťa aj Stanislav Háber, hovorca rezortu pôdohospodárstva: „Domáca produkcia sa predáva tam, kde ponúkajú lepšiu cenu. Naše konzervárne často nakupujú lacnú produkciu z dovozu, niekedy na úkor kvality.“

Časy, keď sa v konzervárňach a liehovaroch spracovávalo kazové ovocie, sú podľa výrobcov dávno preč. „Ovocie sa rozdeľuje do troch kvalitatívnych tried. A tak ako obchod chce iba prvú triedu, aj výrobcovia ovocných džúsov alebo drení potrebujú špičkovú kvalitu,“ povedal Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu.

Dlhodobé zmluvy

Firmy nakupujú ovocie prevažne zo zahraničia. Zo Slovenska pochádza približne 40 percent. Všetko však závisí od ceny a úrody. So zahraničnými poľnohospodármi pritom častejšie uzatvárajú dlhodobé zmluvy. Pre domácich zostávajú menšie zákazky. „Podľa toho, aká je úroda, robíme pred sezónou s dlhoročnými partnermi zmluvy. Väčšina z nich je zo zahraničia,“ povedal Gerlich.

SkryťVypnúť reklamu

Orgonáš práve pre zmluvy nevidí konzervárne a liehovary ako cestu z problému. Aj ony chcú mať podľa neho radšej istý dovoz zo zahraničia. Problém je aj v nižších cenách, za ktoré chcú vykupovať prvotriedne ovocie.
Niektoré firmy tvrdia, že sa spoliehajú len na trh a úrodu v danom roku: „Nemáme zmluvy, je to otázka trhu a dopytu. Podľa toho, aká je úroda, sa nám ozvú pestovatelia alebo ich kontaktujeme, čo by sme potrebovali,“ povedala Nadežda Demeterová z firmy Riso.

Filip Struhárik, Veronika Folentová

Zákazníci sú neslušní

Poľnohospodárom prekáža správanie sa ľudí k ovociu. Chcú ich vzdelávať.

BRATISLAVA. „Máme nevychovaných zákazníkov,“ myslí si Marián Varga, predseda Ovocinárskej únie. „Skúste sa postaviť do hypermarketu a pozrite sa, akým spôsobom sa zákazníci správajú.“

SkryťVypnúť reklamu

Ovocinári sú nespokojní, ako sa ľudia prehrabujú v ovocí, a preto vyčítajú obchodným sieťam, že ich nevychovávajú a prenášajú dôsledky ich správania na výrobcov.

„My tovar excelentne zabalíme a po dvoch týždňoch sa nám vráti humus,“ sťažuje sa Varga. „Keď je to raz živý materiál, nemôžeme s ním zaobchádzať ako s textilom.“ Podľa Vargu ostáva celý problém bez povšimnutia. Preto ovocinári prichádzajú s vlastnou osvetou. Na budúci rok chcú v spolupráci s Českou republikou a Európskou úniou pripraviť reklamnú kampaň. „Tento projekt by mohol byť pomerne zaujímavý a úspešný,“ myslí si Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu.

Ďalším krokom má byť projekt ovocia na školách, ktorý by mal odštartovať v septembri. „Chceme, aby deti vedeli, že ovocie sa nerodí v debničkách, ale na stromoch,“ povedal Varga. „Keď to budú vedieť, budú s väčšou úctou siahať na ovocie a nebudú sa s ním cez prestávky obhadzovať.“ Varga si myslí, že prostredníctvom detí by sa dali vychovať aj samotní rodičia.

SkryťVypnúť reklamu

Filip Struhárik, Veronika Folentová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 019
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 506
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 934
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 407
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 096
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 378
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 232
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 20 743
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 590
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 939
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 680
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 226
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 153
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 319
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 852
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
Kancelársky komplex Apollo Business Center II.

Developer zatiaľ na Slovensku rezidenčný projekt nerealizoval.


1
Rafinéria Garyville v meste Marathon na juhu Louisiany.

Najviac by utrpeli firmy z automobilového sektora a ich dodávatelia.


SITA 18
Sídlo medzinárodnej ratingovej agentúry Fitch Ratings v New Yorku.

Slovensko má vo Fitch horšiu známku než v S&P.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 20 743
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 590
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 939
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 680
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 226
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 153
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 319
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 852
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu