Po vyše mesiaci sa poslanec Frešo dočkal premiérovej odpovede na otázky o emisnej kauze. Fico ho odbil šiestimi vetami.
BRATISLAVA. Je kontroverzná zmluva aj s dvomi dodatkami o predaji emisných kvót garážovej firme Interblue Group výhodná pre Slovensko? Je Interblue Group dôveryhodný partner?
Na čo mal premiér odpovedať Kedy a s akým výsledkom ste si vyžiadali informácie o pripravovanom predaji emisií od ministerstva životného prostredia? Kedy a s akým výsledkom si minister hospodárstva vyžiadal informácie o pripravovanom predaji emisií od ministra životného prostredia? Považujete proces výberu kupca slovenských emisií za transparentný? Považujete zmluvu o predaji emisií za výhodnú pre SR? Ak áno, podľa akých kritérií? Považujete zverejnené dodatky k zmluve za výhodné pre Slovensko? Ak áno, podľa akých kritérií? Považujete kupca emisií, firmu Interblue Group, za dôveryhodného partnera? Na základe akých kritérií? Urobila vláda kroky k doplateniu ceny za predané emisie aspoň na úroveň 10 eur za tonu? Ak áno, aké kroky? Urobila vláda kroky k zrušeniu zmluvy o predaji emisií? Ak áno, aké kroky? Prečo vláda nerokovala priamo s príjemcami, teda krajinami, ako sú napríklad Japonsko, Španielsko, Belgicko? Ak rokovala, s akým výsledkom? Koľko emisií bolo predaných k dnešnému dňu? Zdroj: Interpelácia Pavla Freša z 26.júna 2009
O svoj názor na emisnú kauzu sa premiér Robert Fico naďalej odmieta podeliť s verejnosťou.
Po vyše mesiaci poslal v pondelok opozičnému poslancovi Pavlovi Frešovi odpovede na desať otázok, ktorými ho Frešo interpeloval ešte koncom júna. List pre Freša má pritom dátum 21. júl: „V odpovedi na vašu interpeláciu vo veci predaja emisných kvót si vám dovoľujem zdôrazniť, že vláda nič nepredala. Vláda nemá v tejto veci kompetenciu a ani neprijala žiadne rozhodnutie. Problematika emisných limitov, ako aj ich predaj je výlučne v kompetencii ministerstva životného prostredia," odpísal premiér. Poslanec Frešo nechcel reagovať.
Vláda na čele s premiérom však začiatkom októbra vzala na vedomie materiál, ktorý favorizoval Interblue Group ako firmu, ktorá ponúkla najvýhodnejšie podmienky na odkúpenie slovenských emisných kvót. Dôvodom jej jasného víťazstva malo byť aj to, že nepožadovala žiadne zelené projekty a ani následnú kontrolu použitia financií. Zmluva a dodatky však už hovoria o niečom úplne inom. Slovensko sa zaviazalo vytvoriť zelený projekt a Interblue má právo kontrolovať, na čo použije 75 miliónov eur, ktoré dostalo za 15 miliónov ton emisných kvót. Fico tiež odkázal Freša na správu, ktorú si vyžiadal parlament a ktorú už Turský dávnejšie odovzdal: „Správa bude nepochybne obsahovať všetky odpovede na Vaše otázky."
Táto správa však na mnohých miestach zavádza a nezhoduje sa s emisnou zmluvou. Tú podľa svojich slov z konca mája premiér nečítal. Aj tak mu to nezabránilo zmluvu obhajovať: „Doteraz nemám dôvod spochybňovať štruktúru zmluvy."
Škandál patrí SNS
Politológ Juraj Marušiak si myslí, že Fico svojou reakciou „no comment" chce jasne ukázať, kto je za kauzu zodpovedný. „Evidentne sa ku kauze vyjadrovať nechce. Snaží sa z nej vyvliecť a ponechať škandál vyslovene na SNS," hovorí Marušiak.
Podľa politológa to môže byť ťah na likvidáciu voličského zázemia svojho problematického koaličného partnera.
Na kauze emisných kvót Slovensko mohlo prísť o 75 miliónov eur. Naša vláda totiž predala tonu emisných kvót za 5,05 eura v rovnakom období ako Maďarsko utŕžilo za tonu viac ako 13 eur. Česko na jar predalo Japoncom tonu emisií po 10 eur, rovnakú sumu si s Japoncami vyjednali aj Ukrajinici. Japonsko pritom slovenské ministerstvo životného prostredia odmietlo po prvom rokovaní. Záhadní majitelia v pozadí Interblue Group mohli približne 75 miliónov eur na obchode zarobiť. Prípadom sa už zaoberá polícia.