Nákladná doprava z Ukrajiny sa možno zastaví. Rokovanie o skeneri na hraničnom priechode v Maťovciach bolo neúspešné.
BRATISLAVA. Spor medzi Ukrajinou a Slovenskom o röntgenový skener na železnici v Maťovciach naďalej pokračuje. Ukrajinská strana neprijala spoločné meranie, ktoré potvrdzuje jeho nezávadnosť a naďalej požaduje jeho vypnutie. „Neprišli so žiadnymi dôkazmi. Chcú len, aby sa skener vypol,“ povedal nám nemenovaný zdroj.
Ukrajinská strana podľa neho neprijala ani ponuku slovenského železničného nákladného prepravcu Cargo na výmenu rušňovodičov počas skenovania. To môže dokazovať, že im nejde o zdravie vlastných zamestnancov, ale o nelegálny tovar. Cargo ani ministerstvo dopravy sa do uzávierky k rokovaniu nevyjadrili.
So skenerom žiadne vlaky
V polovici júla Ukrajinské štátne železnice vyhlásili, že pôsobením slovenského röntgenového skenera boli ožiarení jej rušňovodiči. Ich tvrdenia však nik nepotvrdil.
Aj napriek tomu chceli na tomto úseku od 15. júna zastaviť nákladnú prepravu. Nakoniec to neurobili. V týchto dňoch je skener vyradený z prevádzky pre poruchu. Jeho odstavenie využili pašeráci. V stredu Colný úrad zhabal cigarety, ktoré boli na ceste z Ukrajiny.
Skener je neškodný
Výsledok merania Úradu verejného zdravotníctva hovorí, že skener je neškodný: „Prevádzka je stabilná, bez relevantných porúch, a nepredstavuje neprípustne zvýšené riziko z ožiarenia pre pracovníkov obsluhy systému, pre rušňovodičov, dokonca ani pre osoby nelegálne sa vyskytujúce priamo v skenovanom železničnom vagóne,“ povedala hovorkyňa Michaela Judinyová.
„Vlak sa nachádza pod skenerom maximálne 20 sekúnd a pohybuje sa rýchlosťou 20 km za hodinu. Aby bol naplnený limit ročnej dávky ožiarenia, musel by sa človek v tomto prostredí zdržiavať 2777 hodín, čo je 347 osemhodinových smien za rok,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.
Zariadenia na rovnakom princípe sa využívajú aj v iných štátoch. Podľa Vojtecha Jakaba, hovorcu Colného úradu, sú skenery nainštalované aj v iných krajinách Európskej únie, v Litve, Maďarsku, Nemecku, ale aj Spojených štátoch.
Rovnako pracujú aj zariadenia preverujúce batožinu na letiskách.
Dôvodom sú cigarety
Príčinou sporov je podľa viacerých zdrojov pašovanie cigariet. Zavedením skenera sa totiž zvýšila efektivita ich zadržania na hranici. „Je tu istý náznak, že by príčinou mohol byť nelegálny predaj. Ale nie je to potvrdené ani vyvrátené,“ povedal Jurikovič.
Odborník na röntgenové skenery, ktorý nechcel byť menovaný, tvrdí: „Som presvedčený, aj keď na to nemám dôkazy, že pašerácka cigaretová loby dokázala zmanipulovať ukrajinské železnice, a tie si začali vymýšľať, že sú rušňovodiči ožiarení.“
Colný úrad nevie určiť, či počet zachytených cigariet rastie alebo klesá. Jednoznačne však klesol počet pokusov o pašovanie. „Za rok 2007 sme zaznamenali 14 prípadov, pri ktorých sme zachytili 772 440 kusov cigariet. Od 6. decembra 2007, keď bol skener uvedený do prevádzky, k dnešku bolo zaznamenaných len 5 pokusov o pašovanie cigariet, pri ktorých sme zachytili 1 560 000 kusov,“ povedal Jakab.
So skenerom sa prehliadka vozňov okrem iného aj zrýchlila. Do decembra 2007 sa obhliadky vykonávali fyzicky.