SME

Vraky sa predávajú online

Autá, ktoré sa mali zošrotovať v Nemecku, mohli skončiť u našich predajcov. Tí si však kupované autá preverujú. Kontrole uniká len web.

(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Slovensko by mohlo byť jednou z cieľových staníc pre autá určené na zošrotovanie na nemeckom trhu, no napriek tomu ilegálne vyvezené za východné hranice. To, že by sa tu také autá už objavili, však zatiaľ nikto nepotvrdzuje.

Šrotovanie u nás sa kontroluje pomocou mesačných správ. „Spracovateľ starých vozidiel je povinný viesť evidenciu o spracovaní áut,“ povedla Dana Gregorová z tlačového oddelenia ministerstva životného prostredia. O kontrolu sa starajú aj obvodné úrady životného prostredia a Slovenská inšpekcia životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

Preverovať šrotoviská, importérov i predajcov sa chystalo už od apríla aj ministerstvo hospodárstva. Dodnes však nijakú kontrolu neurobilo. Zodpovednosť za zošrotovanie áut majú podľa rezortu hospodárstva šrotoviská. Tie totiž „dobrovoľne prevzali na seba povinnosť zlikvidovať staré vozidlá úplne a kompletne,“ povedal Dárius Bošjak z komunikačného oddelenia ministerstva.

Zo šrotovísk sa predávajú len súčiastky

S pokusmi predať „zošrotované“ autá niektorým z našich autorizovaných šrotovísk či deväťročné a staršie autá privezené z nemeckých vrakovísk sa naše autobazáre zatiaľ nestretli. „Kupujeme autá na Slovensku, ktoré majú štátne poznávacie značky. Ak autá dovážame, tak sami,“ povedal Petr Plevač z autobazáru Darex. Podľa neho autá vyradené z evidencie, teda bez „ešpézetiek“ možno predávať len na súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnakú skúsenosť má aj hovorkyňa spoločnosti AAA Auto Erika Hettešová. „Zatiaľ sme sa nestretli s tým, že by nám majitelia šrotovísk takéto vozidlá ponúkali,“ povedala. Tvrdí, že všetky autá v tomto bazári prechádzajú kontrolou 107 technických parametrov a musia mať platné ŠPZ.

Podľa Hettešovej sa vyradené auto dá predať len s falošnými či kradnutými dokladmi. Odporúča preto kupovať ojazdené autá len u overených predajcov.

Pod dohľadom sú aj autá vykupované spoločnosťou Auto Valušek, tá sa pri výkupe ojazdených áut zameriava skôr na mladšie ročníky. Podľa Ivony Valuškovej sa firma nestretla s ponukou na predaj autosúčiastok zo zošrotovaných áut. „Tieto pokusy sa skôr objavujú v neznačkových servisoch, ktoré disponujú s neoriginálnymi náhradnými dielcami,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Predať auto už raz odovzdané na šrotovisku nie je možné ani podľa konateľa šrotoviska Auto – AZ s prevádzkou v Zohore Ľubomíra Farenzenu. „Pri cestnej kontrole by polícia ľahko zistila, od ktorého spracovateľa je,“ povedal. Sám sa pritom ešte s takým prípadom nestretol.

Vrakoviská môžu zo zošrotovaných áut predávať oficiálne len autosúčiastky. Zlikvidovanie vozidla totiž nemusí byť len spracovaním materiálu. „Šrotovisko prijaté autá buď spracuje na recykláciu, alebo na opätovné použitie. Závisí od nastavenia firmy,“ povedal Farenzena.

Predaj súčiastok zo zošrotovaných áut schvaľuje aj rezort životného prostredia. „Jedným z cieľov odpadového hospodárstva je predchádzať vzniku odpadov a obmedziť ich tvorbu,“ povedala Gregorová.

Web sa kontrolovať nedá

To, že inzeráty na súčiastky a výbavu z nemeckých áut sa objavili v inzerátoch online serveru bazos.sk, potvrdil jeho majiteľ Radim Smička. „Predaj náhradných dielcov z Nemecka zo šrotovného sme zaznamenali, ale je to v jednotkách kusov,“ povedal. No dajú sa skôr nájsť v susednom Česku ako u nás. To, či sa obchoduje aj s celými autami, však podľa Smičku ťažko zistiť, keďže „dovozca sa s tým chváliť nebude“.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne to vidí aj manažérka portálu autobazar.sk Katarína Trnovcová. „Je problém jednoznačne identifikovať, odkiaľ vozidlo pochádza,“ povedala. V ich júlovej ponuke tvorili ojazdené autá staršie ako deväť rokov vyše tretinu. Podľa Martina Barborku z portálu autovia.sk sa u nich inzeráty na „nemecké vraky“ ešte neobjavili.

Nemecké šrotovné láka kriminálne živly

Šrotovné je jednoznačne najpopulárnejšie opatrenie berlínskej koalície. Na druhej strane je pozvánkou pre kriminálne živly, ktoré nelegálne exportujú údajne zošrotované autá
z Nemecka do Afriky a východnej Európy.

LUXEMBURG. Nemeckým ekonomickým hitom tohto roka je nepochybne šrotovné. Vláda ním subvencuje znefunkčnenie dvoch miliónov automobilov starších ako deväť rokov a kúpu takého istého množstva nových vozidiel za cenu zníženú o 2500 eur. Tú totiž kupec dostane od štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Koalícia musela už pred časom zvýšiť objem peňazí vyčlenených na šrotovné z dvoch na päť miliárd eur. Dotácia na autá síce platí do konca tohto roka, ale podľa prognózy Christiana Huttera a Enza Webera z univerzity v Regensburgu je o šrotovné taký záujem, že vystačí nanajvýš do konca septembra.

Spolkový úrad pre hospodárstvo a vývoznú kontrolu uvádza, že o šrotovné zatiaľ požiadalo 1,7 milióna občanov. Dotáciu pritom môžu využiť dva milióny záujemcov.

Štát prišiel o vyše sto miliónov

Šrotovné je však populárne nielen medzi automobilistami. Laxné právne predpisy sú priam pozvánkou pre rôzne kriminálne živly, aby ho zneužívali na nezákonné obohacovanie sa.

„Hraničné kontroly už neexistujú a sfalšované technické preukazy sú hneď poruke,“ napísal Michael Bauchmüller v denníku Süddeutsche Zeitung.

SkryťVypnúť reklamu

Podpredseda Zväzu nemeckých kriminalistov Wilfried Albishausen odhaduje, že približne päť až desať percent všetkých starých vozidiel alebo aspoň ich funkčných častí, určených do šrotovného lisu, už previezli organizované bandy ilegálne do Afriky a východnej Európy. Doterajšia škoda pre nemeckých daňových poplatníkov sa podľa neho pohybuje okolo 125 miliónov eur.

Predseda Nemeckej ekologickej pomoci Jürgen Resch je ešte pesimistickejší. Šrotovné označil ako „podporný program pre organizovanú kriminalitu“.

Prikláňa sa skôr k desiatim percentám zneužitia šrotovného na ilegálny vývoz áut do zahraničia. Vinu na tom nesie podľa Rescha nemecká spolková vláda, ktorá „sa vzdala kontroly šrotovného“.

Vznikne špeciálna komisia?

Politici všetkých parlamentných strán ostro odsúdili zneužívanie šrotovného.

SkryťVypnúť reklamu

Spolkový minister financií Peer Steinbrück žiada prísnejšiu kontrolu a zhabanie nelegálnych príjmov priekupníkov. Predstaviteľ Kresťansko-sociálnej únie Hans-Peter Friedrich sa zase zasadzuje za „nemilosrdné prenasledovanie“ takýchto bánd. A slobodný demokrat Patrick Döring dokonca navrhuje zriadiť „špeciálnu komisiu pre šrotovné“.

Ján Šalgovič, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.922
JPY 163.300
CAD 1.565
GBP 0.842
HUF 403.380
PLN 4.242
CHF 0.938
SEK 10.888

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 873
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 324
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 932
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 831
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 684
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 491
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 015
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 995
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 129
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 225
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 741
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 579
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 4 225
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Prijatý zákon ponúka možnosť predĺženia životnosti ďalších reaktorov.


TASR
Denisa Saková

Ministri obchodu členských štátov EÚ zasadali v Bruseli.


TASR 3
Ilustračné foto.

Spoločnosť dodala zákazníkom v apríli 45 dopravných lietadiel.


TASR
Ilustračné foto.

Pôjde o investíciu v hodnote 248 miliónov eur.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 129
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 225
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 741
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 579
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 4 225
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťZatvoriť reklamu