BRATISLAVA. Podľa arbitrážnej komisie Rady pre reklamu porušujú dve kampane mobilného operátora Telefónica O2 Slovakia etický kódex. Išlo o kampane Neobmedzujte sa a Kačičky, na ktoré sa sťažovala konkurencia.
V prípade kampane Neobmedzujte sa bol sťažovateľom konkurenčný operátor T-Mobile. Uviedol, že O2 nedovoleným spôsobom využíva firemnú identitu, respektíve firemné farby spôsobom, ktorý môže poškodiť jej dobré meno a operátora diskreditovať.
Za zavádzajúce označila arbitrážna komisia tvrdenie O2, že len so službami tejto spoločnosti môžu zákazníci volať výhodne do všetkých sietí a nie sú ničím obmedzovaní. „Môže dôjsť k podstatnému narušeniu ekonomického správania priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k službám ponúkaným sťažovateľom," uvádza sa v správe komisie.
V prípade reklamy Kačičky bola sťažovateľom spoločnosť Orange Slovensko. Podľa nej bola televízna kampaň porovnávaním sa s konkurenciou, ktoré je nepravdivé, ironické, zosmiešňujúce konkurenciu a ako také napĺňajúce v mnohom skutkovú podstatu nekalej súťaže.
Podľa arbitrážnej komisie z kontextu celej reklamy vyplýva, že ide o porovnanie s konkurenciou, u ktorej spotrebiteľovi hrozí, že môže prísť o výhody. „Takéto síce neurčité, ale závažné varovanie môže ovplyvniť správanie spotrebiteľa," uviedla arbitrážna komisia.
„S údivom sledujeme, koľko času a energie venuje konkurencia znevažovaniu a spochybňovaniu našich reklamných aktivít," povedal v reakcii hovorca O2 Slovakia René Parák. Spoločnosť je podľa neho presvedčená, že zákazníka reklamou nezavádza a jej ponuky sú jasné a zrozumiteľné rovnako ako jej komunikácia.
V rozpore s etickým kódexom je podľa rady aj kampaň ČSOB s názvom Doživotne zadarmo, ktorá je podľa sťažovateľov klamlivá a zavádzajúca.
Etický kódex osobitne vyžaduje, aby sa v reklame zodpovedne používali informácie o bezplatnom poskytovaní produktov či benefitov.