BRATISLAVA. Tretie kolo šrotovného je stále v hre. Včera po návšteve závodu automobilky PSA Peugeot Citroen v Trnave to pripustil premiér Robert Fico. Podmienkou však je, že by sa podľa premiéra musela prehlbovať kríza, zatiaľ to však vzhľadom na výsledky automobiliek nie je nevyhnutné.
To, akou sumou by vláda zadotovala kúpu nového auta, premiér nešpecifikoval. Jasne sa však vyjadril k tomu, že vláda bude naďalej podporovať automobilky.
Prípadné tretie kolo šrotovného premiér Fico obhajuje tým, že je „povinnosťou vlády, ktorá vysokú koncentráciu automobilového priemyslu v krajine zdedila, udržiavať ju pri živote". Aj on sám však pripúšťa, že predaj áut na domácom trhu nemá zásadný význam pre slovenskú ekonomiku, dôležitejší je vývoz.
Dotácia krátko v prvom kole šrotovného bolo vyčlenených na dotácie 33 miliónov eur, v druhom kole 22,1 milióna eur, zostáva ešte približne päťtisíc nevyčerpaných dotácií na kúpu nových áut z celkového počtu 44 200, šrotovné možno uplatniť do 31. 12. 2009, dovtedy musí byť nové auto nielen kúpené, ale aj dodané zákazníkovi, inak nárok na dotáciu zanikne, cez šrotovné sa predalo najviac modelov značiek Škoda, Renault a Kia, najviac sa šrotovali škodovky. Zdroj: MH SR, ZAP
Premiér oprášil šrotovné ako protikrízové opatrenie zhruba tri týždne po tom, čo obhajoval 70-miliónovú dotáciu v eurách na výstavbu národného futbalového štadióna tým, že kríza sa možno už končí.
Podľa niektorých analytikov je šrotovné nezmyselné opatrenie. „Stimulovanie výroby ničením funkčného majetku za peniaze daňových poplatníkov je z ekonomického hľadiska neefektívne plytvanie našimi daňami," povedal analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana. Ani tretie kolo šrotovného by podľa neho výrazne nepomohlo udržať pracovné miesta v našich automobilkách. Ďurana sa pozastavuje nad tým, že vláda napriek tomu, že pripúšťa minimálny význam opatrenia pre hospodárstvo, vôbec o ňom uvažuje.
Pokračovanie šrotovného v prípade prehĺbenia krízy nepovažuje za riešenie ani hlavný ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. „Pre nás je kľúčové šrotovné v západnej Európe a v USA," povedal. Za dôležitejšie pre ekonomiku považuje riešenie vysokého deficitu verejných financií či podporu školstva.
Podobne to vidí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo. Riešenie vplyvu krízy sa skôr nachádza v posilnení našej medzinárodnej konkurencieschopnosti cez zlepšenie podmienok pre podnikateľov a investorov. Našim podnikom však na prvý pohľad prospelo zavedenie šrotovného na západoeurópskych trhoch, dodal.
Kia prijme nových zamestnancov
Automobilka pri Žiline chce budúci rok zamestnávať o tristo ľudí viac ako dnes. Zvýši tiež produkciu áut.
TEPLIČKA NAD VÁHOM. Spoločnosť Kia Slovakia plánuje do konca budúceho roku zvýšiť počet zamestnancov zo súčasných 2 700 na 3 000. Na budúci rok by malo dôjsť k zvýšeniu výroby z 201tisíc vyrobených áut v roku 2008 na 240tisíc automobilov.
K zvýšeniu výroby prispeje aj zavedenie výroby nových modelov v závode. Nový model Kia by sa mal začať pri Žiline sériovo vyrábať už začiatkom budúceho roku. „Sú to pre nás dobré správy, lebo kríza v niektorých krajinách položila automobilový priemysel na kolená," uviedol včera počas návštevy automobilky Kia v Tepličke nad Váhom premiér Robert Fico. Vedenie automobilky podľa Fica uznalo, že šrotovné významnou mierou prispelo k stabilizácii automobilového priemyslu na Slovensku.
(sita)