BRATISLAVA. Minister životného prostredia Viliam Turský (SNS) dostal v piatok od premiéra Roberta Fica (Smer) verejný pokyn, aby zrušil kontroverznú zmluvu s garážovým dílerom Interblue Group.
„Určite nesúhlasíme, aby sa ďalej aplikovala táto zmluva, lebo z nej vyplývali ďalšie záväzky. Podľa tejto zmluvy sa už nič nebude predávať,“ prekvapil v piatok Fico.
Obsah stretnutia ministra Turského so zástupcami Interblue Group, ktorý je naplánovaný na koniec augusta mimo Slovenska, je teda jasný.
Stĺpček Ivana Štulajtera: Emisná fraška
Prekvapil opozíciu Opozíciu, ktorá vo štvrtok avizovala podanie na Generálnu prokuratúru, premiérov ťah, zdá sa, prekvapil. „Premiér by mal okamžite zariadiť, aby sa zmluva zrušila, všetko ostatné sú len prázdne reči,“ povedal poslanec SDKÚ Pavol Frešo.
Premiérovo vyhlásenie znamená, že zmluva s dílerom, ktorý má sídlo v štáte Washington, je už aj podľa neho nevýhodná.
Cena, za ktorú ministerstvo životného prostredia predalo Interblue Group emisie, je 5 eur za tonu s jednoeurovým bonusom navyše.
Zahraničné príklady neakceptoval Fico pritom opakovane odmietal uznať dôkazy o nevýhodnosti obchodu, ktoré prinášali v posledných mesiacoch médiá.
Fico odmietol dokonca aj ten, keď denníku SME začiatkom júna bývalý minister životného prostredia Českej republiky Martin Bursík povedal, že Česi predali svoje emisie „nie menej ako dvakrát päť eur za tonu“.
Premiér Fico vzápätí tvrdil, že Česi na oplátku Japoncom sľúbili využívať ich technológie. Martin Bursík však poprel aj to.
Premiérova verejná požiadavka na zrušenie zmluvy s Interblue Group má ešte jeden paradox. Keď sa médiá a opozícia dožadovali zverejnenia zmluvy s garážovou firmou, vtedajší minister Ján Chrbet dohodol takýto postup: Interblue Group je skôr ochotná zrušiť zmluvu, ako dať súhlas na jej zverejnenie. S týmto nápadom sa Chrbet chcel obrátiť na vládu. Premiér Fico mu však nedal šancu.
Jeho odvolanie začiatkom mája komentoval týmito slovami: „Neodvolávam ho pre zmluvu, ale preto, že politicky zlyhal a snaží sa zbaviť zodpovednosti. Ja takýchto strašiakov nepotrebujem. Nepotrebujem ľudí, ktorí sa jednoducho naplašia pri prvom probléme a ujdú mi z vlády a povedia, že nech vláda rozhodne.“
Teraz premiér hovorí, že „podľa tejto zmluvy sa už nič nebude predávať“.
Pozadie Interblue Group vedie k SNS Utajení majitelia Interblue Group na emisnom obchode zarobili desiatky miliónov eur. Ak napríklad predali Japoncom 15 miliónov ton emisných kreditov za 10 eur za tonu, čo je česká cena, zarobili zhruba 74 miliónov eur bez akéhokoľvek vstupného kapitálu.
O tie peniaze prišiel zas Environmentálny fond a napríklad program zatepľovania. Pozadie americkej firmy vedie na Slovensko do prostredia SNS, ktorej nominant rezort životného prostredia vedie.
Záujem mali aj Japonci To, že by Slovensko dosiahlo aspoň dvojnásobok oproti cene, za ktorú predávalo emisie garážovému dílerovi, nie je nereálne. O obchod mali totiž záujem aj Japonci.
Dočasný chargé d' affaires japonského veľvyslanectva na Slovensku Toyokazo Kubota Hospodárskym novinám povedal, že „dohoda by bola podobná ako tá medzi Japonskom a Českom, Ukrajinou alebo Maďarskom“. Zároveň uviedol, že obe strany boli pred podpisovaním zmluvy a že rokovania trvali dlhší čas.
Po tom, ako ho vo štvrtok kontaktoval Úrad vlády, Kubota chcel vyhlásenie opraviť. Hospodárske noviny to však odmietli, lebo komunikáciu s japonským veľvyslanectvom v Bratislave majú podloženú.
Minister Turský okrem vyrovnania sa s Interblue Group bude musieť vyriešiť aj problém okolo správy, ktorú poslal do parlamentu. V nej sa snaží poslancov presvedčiť, že obchod s touto firmou bol najvýhodnejší.
Ministerstvo životného prostredia firme predalo prakticky všetky emisné kredity Slovenskej republiky.
zmluva
Publish at Scribd or explore others: