HAMBURG. VW sa obáva, že závody Opelu by mohli dostávať prednosť pred inými automobilkami. S nedôverou sa pozeráme na to, čo sa deje, povedal v piatok šéf správnej rady VW Martin Winterkorn. Pri nových objednávkach budeme veľmi starostlivo premýšľať o tom, či pritom pre nás nevznikne nejaké konkurenčné znevýhodnenie, pokračoval manažér. V prípade malých komponentov nejde o nič, ale v prípade modulov je situácia celkom iná. V tejto oblasti môže vzniknúť situácia, ktorú nebudeme môcť prejsť mlčaním.
Winterkornove vyjadrenia sa stali novou prekážkou pre Magnu v úsilí získať Opel. VW je najväčším európskym výrobcom automobilov a veľkým zamestnávateľom aj vo viacerých nemeckých spolkových krajinách. S tým sa spája aj veľký politický vplyv koncernu.
Vo štvrtok síce Magna oznámila, že v rokovaniach s vedením GM odstránila všetky problémy, ktoré doteraz stáli v ceste dohode o predaji Opela, ale v piatok hlavný vyjednávač GM na rokovaniach John Smith v internetovom blogu uviedol, že rokovania o predaji nemeckej dcéry GM sú ešte otvorené. Aj finančný investor RHJ, ktorý sídli v Belgicku, má šancu presadiť sa.
Väčšina členov nemeckej spolkovej vlády doteraz uprednostňovala Magnu. V piatok sa však odklonila od svojej doterajšej jasnej pozície. Vyplýva to z vyjadrenia zástupcu hovorcu spolkovej vlády Klausa Vatera. Povedal, že nie je v súlade s pravdou vyjadrenie ministerského predsedu spolkovej krajiny Durínsko Dietera Althausa, podľa ktorého sa spolkové krajiny a spolková vláda dohodli, že možno dať štátne záruky v súvislosti s Opelom len Magne.
Komisia spolkových krajín a spolkovej vlády, ktorá bola vytvorená na predaj Opela, sa zíde v pondelok a začne posudzovať obe ponuky na kúpu nemeckej dcéry GM. Zatiaľ nie je známe, koľko času bude potrebovať, aby ich preskúmala.
Avšak podľa hovorcu ministerstva hospodárstva návrhy musí v prvom rade posúdiť GM a zaujať k nim stanovisko.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.