BRATISLAVA. Podnikatelia v cestovnom ruchu si nie sú úplne rovní. Jedni dostávajú na svoje podnikanie peniaze priamo zo štátneho rozpočtu, iní musia prejsť zložitým procesom na získanie eurofondov.
Na výstavbu lyžiarskeho strediska na Jakubkovej lúke potrebovali konatelia spoločnosti VIP Travel 2,75 milióna eur. Na dobudovanie Skiparku Kubínska hoľa zasa spoločníci firmy Orava Skipark 3,32 milióna eur. Rozdiel v oboch projektoch je v tom, od koho peniaze žiadali.
VIP Travel chcel dotáciu z rozpočtu Európskej únie. Orava Skipark už dostala svoje tri milióny zo slovenského štátneho rozpočtu ako štátnu investičnú pomoc. Vláda jej ich schválila začiatkom júla.
Štátna pomoc je potrebná
Vláda cez štátnu pomoc podporuje súkromné firmy v cestovnom ruchu aj napriek tomu, že nemá v kríze nadbytok peňazí a napriek tomu, že v eurofondoch ich je prebytok. Z 11 miliárd eur, na ktoré má Slovensko nárok, sa totiž zatiaľ vyčerpalo iba necelé percento.
Podľa Miroslava Šmála, hovorcu ministerstva financií, ktoré spravuje štátnu kasu, otázka, prečo sa takto plytvá peniazmi slovenských i európskych daňových poplatníkov, nie je správne nasmerovaná na finančný rezort.
Dodal však, že investičné stimuly sú nevyhnutná vec a určite sa nimi neplytvá, pretože „to by potom nikto nežiadal o eurofondy".
Faktom je, že Orava Skipark dostala peniaze z rozpočtu zatiaľ ako jediný investor. A médiá informovali, že šéf Orava Skiparku Ľubomír Cimrák je blízky práve ministrovi hospodárstva Jahnátkovi zo Smeru, ktorý sa podpísal pod jeho nomináciu do dozornej rady Stredoslovenskej energetiky - Distribúcia.
Vahram Chuguryan z ministerstva hospodárstva tvrdí, že prvú lastovičku v cestovnom ruchu - Skipark na Kubínskej holi - nasledujú ďalšie: „Ministerstvo eviduje minimálne dve žiadosti o pomoc pre oblasť rozvoja cestovného ruchu."
Projekt musí byť výhodný
Ak investor presvedčí ministerstvo hospodárstva o prospešnosti projektu pre štát, je preňho výhodnejšie žiadať o peniaze zo slovenskej štátnej kasy. Peniaze síce dostane až po začatí realizácie prác na projekte, no ministerstvo mu ich odsúhlasí dopredu.
Proces získavania peňazí z eurofondov je priveľmi komplikovaný. „Trvá to dlho. Rok od podania niektorých výziev ľudia nemajú ešte odpovede, vyrozumenie, či s projektom uspeli," hovorí odborník na eurofondy Ján Rudolf.
O „výhodnosti" Skiparku na Kubínskej holi hovoria čísla. Cimrák zamestná najviac 40 ľudí, z toho vysokokvalifikovaný bude iba jeden. Jedno pracovné miesto tak zadotuje štát až 83 tisícami eur.
Výhodnosť Skiparku Orava mal dosvedčiť aj odborný posudok SARIO. Najskôr sa ministerstvo hospodárstva vzpieralo poskytnúť ho. Neskôr ho prisľúbilo, no stále nedodalo.⋌