Doplnené 14:42
DETROIT. Za váhaním General Motors (GM) predať svoje stratové podnikanie v Európe spočívajú obavy, ktoré majú korene v studenej vojne: Americké technológie by sa dostali do ruských rúk.
Agentúra AP uviedla, že toto je hlavná príčina, pre ktorú sa General Motors zdráha dokončiť dohodu o predaji Opela, svojej nemeckej dcéry, skupine vedenej kanadskou Magnou International a ruskou štátnou bankou Sberbank.
GM oznámil v máji, že sa dohodol s Magnou na predbežnom predaji Opela. Bolo to v čase, keď sa vedenie GM zúfalo usilovalo vyhnúť podnikaniu pod ochranou zákona o bankrote.
Ale teraz, keď sa GM dostal spod pôsobenia tohto zákona v lepšej finančnej kondícii a povzbudený signálmi o lepšom predaji svojich vozidiel, pri druhom prehodnocovaní nezáväznej zmluvy ho znepokojuje, že návrhy dizajnu pripravovaných modelov by získal jeho ruský rival GAZ. Ten totiž na ruskom trhu súťaží s GM Chevrolet, ktorý sa na ňom stal druhou najsilnejšou značku.
GM podporuje konkurenčnú ponuku, ktorú podal belgický investor RHJ International. A ak jeho obavy nebudú rozptýlené, možno si Opel ponechá. Ide o vážnu záležitosť, hoci nemecká vláda v roku parlamentných volieb dáva prednosť zachovaniu čo najväčšieho množstva z 25.000 pracovných miest v Opeli, ktorého centrum sa nachádza v Rüsselsheime. Konzorciu Magna-Sberbank prisľúbila úver 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).
V temnom svete ruského kapitalizmu Sberbank i GAZ, ktorý vyrába v Povolží sedany, majú silné vzťahy s ruskou vládou. Tá nerobí nijaké tajnosti s tým, že chce pomôcť zaostalému ruskému automobilovému priemyslu.
"Je to pochopiteľné, že GM hľadá inú alternatívu," povedal profesor pre medzinárodné podnikanie a politiku na Michiganskej univerzite Jan Švejnar. Dodal, že v súčasnom Rusku významné spoločnosti, v ktorých má veľký podiel štát, sú s ním prepojené.
Ruský premiér Vladimir Putin viackrát opakoval, že vláda podporuje ponuku Magny a Sberbanky a verí, že dohoda pomôže ruskému automobilovému priemyslu. Švejnar dodal, že sa nemecká vláda viac spolieha na ruskú ropu a plyn, a tak chce stáť na ruskej strane.
Americká vláda, ktorá má teraz 60,8-% podiel v GM a poskytla mu pomoc 50 miliárd USD (35,04 miliardy eur), nechce komentovať možný únik technológie Rusom.
Niektorí analytici tvrdia, že obavy GM v súvislosti s Rusmi sú prehnané, pretože GAZ by musel prejsť ešte veľmi dlhú cestu, aby sa dostal na úroveň, ktorou by mohol konkurovať západným výrobcom. GAZ vyrába len preto, lebo jeho autá sú lacnejšie než iných výrobcov v dôsledku subvencii od ruskej vlády a importných ciel. Uviedol to docent Serguei Netessine z Pennsylvánskej univerzity. Dodal, že GAZ vyrába veľmi lacné autá prastarými technológiami.
GAZ, Sberbank a ruská vláda nemajú kapitál, ktorý by mohli investovať do nových závodov. Nemajú ani politickú vôľu, aby pripravili o prácu tisíce ľudí v prípade, keby modernizovali výrobu založenú na technológiách zo 70. rokov minulého storočia. Podľa Netessina aj keby GM v tejto chvíli úplne zastavil výskum a nevyvíjal svoje produkty, Rusi by ho mohli dostihnúť najskôr o päť až desať rokov.
Nemecko pomôže v každom prípade
Nová nemecká vláda zrejme bude ochotná financovať reštrukturalizáciu Opela aj v prípade, že zostane v rukách General Motors (GM). To by sa mohlo stať, ak stroskotá predaj nemeckej divízie GM kanadskej spoločnosti Magna. Tvrdí to britský denník Financial Times (FT).
Berlín, ktorý prisľúbil 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk) na financovanie Opela po jeho predaji Magne, už nedúfa, že sa predaj uskutoční pred septembrovými voľbami. "Niečo sa stále môže stať, ale úprimne povedané, bolo by to veľké prekvapenie," uviedol pre FT nemenovaný predstaviteľ nemeckej vlády.
Berlín oficiálne trvá na svojej podmienke, že finančnú podporu Opelu poskytne iba v prípade, ak ho GM predá. Ak však GM v septembri predaj zablokuje, Nemecko zrejme nebude mať na výber a bude musieť sponzorovať reštrukturalizáciu Opela aj v rukách GM.
"Nikto nás o to zatiaľ nepožiadal," uviedol zdroj FT. Dodal, že jedinou alternatívou k Berlínom sponzorovanej záchrane by bolo vyhlásenie platobnej neschopnosti Opela, ktorý v Nemecku zamestnáva 25.000 ľudí.
Posledné obrat v dlhotrvajúcej snahe o záchranu Opela prišiel potom, ako správna rada GM počas víkendu odmietla podmienky dohody s Magnou a vedenie amerického koncernu začalo hľadať iné riešenie pre svoju európsku divíziu.