BRATISLAVA. Ľuďom, ktorí po krachu leteckej spoločnosti SkyEurope uviazli na zahraničných letiskách, nemôže ministerstvo zahraničných pomôcť. "Možnosti ministerstva zahraničných vecí sú limitované," povedal Peter Stano, hovorca ministerstva zahraničných vecí. "Ministerstvo nemôže fungovať ako náhradný prepravca," dodal.
Pracovníci ministerstva a všetkých veľvyslanectiev sú podľa jeho slov v maximálnom nasadení a konajú vždy, keď ich ľudia oslovia a požiadajú o pomoc. Pracovníci rezortu však nemôžu vstupovať do vzťahov, ktoré má SkyEurope so svojimi zákazníkmi.
Stano tiež pripomenul, že informácie o problémoch v SkyEurope nie sú nové a ľudia cestovali na vlastnú zodpovednosť. Preto by mali myslieť aj na poistenie, finančnú rezervu a mali mať pripravené aj alternatívy prepravy.
MZV nemá informácie o presných počtoch ľudí, ktorí zostali uviaznutí v zahraničí. Podľa Stana však ide o stovky občanov.
Ministerstvo nevie, koľko ľudí ostalo v zahraničí. Všetkým ale odporúča, aby sa pokúsili čo najskôr dostať domov. Nemusia pritom využívať len leteckú dopravu, ale pokojne aj autobusovú alebo železničnú. Musia však myslieť na to, že ak budú prechádzať krajinami mimo Európskej únie, budú potrebovať pasy.
Ministerstvo nemá kvôli SkyEurope špeciálnu linku, občania môžu v prípade záujmu volať na stálu linku služieb a pomoci občanom - 02/59785978 alebo na telefónne čísla slovenských zastupiteľských úradov v zahraničí.
S kúpou letenky domov by klienti nemali váhať ani minútu. Kto im môže pomôcť?
Ministerstvo dopravy bude konať
Ak spoločnosť SkyEurope skutočne zbankrotovala, ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií jej okamžite odoberie licenciu. "Ak by z právneho hľadiska uvedený bankrot nebol potvrdený, ministerstvo začne 2. septembra 2009 správne konanie vo veci odobratia licencie spoločnosti SkyEurope Airlines, vzhľadom na vzniknutú situáciu neschopnosti leteckej spoločnosti finančne zabezpečiť bezpečnú leteckú prepravu jej zákazníkov," povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.
"Neuspokojení zákazníci, ktorým bola odopretá napriek zaplatenej letenke preprava, majú podľa európskej legislatívy, platnej priamo aj v Slovenskej republike, nárok na náhradnú prepravu alebo odškodnenie," tvrdí Jurikovič a dodáva, že v sporných prípadoch by sa mali ľudia obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
"Zákazníci si svoje oprávnené nároky vo všeobecnosti môžu vymáhať aj súdnou cestou," uzatvára Jurikovič.