BERLÍN. Nemecká vláda chce, aby sa konečne dosiahla dohoda o budúcom majiteľovi automobilky Opel, ktorá je dcérou amerického koncernu General Motors (GM). Uviedol to nemecký minister financií Peer Steinbrück, ktorý o tom rokoval so svojim americkým kolegom Timothym Geithnerom.
Steinbrück zároveň zopakoval, že vláda v Berlíne spomedzi dvoch uchádzačov o kúpu Opela uprednostňuje kanadsko-rakúskeho výrobcu autodielov firmu Magna pred belgickou investičnou skupinkou RHJ.
"Povedal som ministrovi Geitherovi, aké je naše stanovisko - pre nás je veľmi dôležité vyplniť vákuum okolo Opela a dosiahnuť dohodu. Získal som dojem, že americká vláda necháva rozhodnutie o budúcnosti Opela na GM," skonštatoval Steinbrück.
Americké ministerstvo financií pritom vlastní 60-% podiel v GM, ktorý získalo za finančnú pomoc automobilke v hodnote 50 miliárd USD (35,06 miliardy eur).
Za váhaním GM predať svoje stratový podnik v Európe sú údajne obavy, ktoré majú korene v studenej vojne. Kanadská Magna International by chcela totiž Opel kúpiť s pomocou ruskej štátnej banky Sberbank.
GM oznámil v máji, že sa dohodol s Magnou na predbežnom predaji Opela. Bolo to v čase, keď sa vedenie GM zúfalo usilovalo vyhnúť podnikaniu pod ochranou zákona o bankrote.
Ale teraz, keď sa GM dostal spod pôsobenia tohto zákona a povzbudený signálmi o lepšom predaji svojich vozidiel, pri druhom prehodnocovaní nezáväznej zmluvy je znepokojený, že návrhy dizajnu pripravovaných modelov by získal jeho ruský rival GAZ. Ten totiž na ruskom trhu súťaží s GM Chevrolet, ktorý sa na ňom stal druhou najsilnejšou značku.
GM podporuje konkurenčnú ponuku RHJ International. Berlín zasa konzorcium Magna-Sberbank, ktoré sľúbilo, že zachová čo najväčší počet z 25.000 pracovných miest v nemeckých závodoch Opela.
Svojou taktikou chce GM zrejme dosiahnuť, aby sa nemecká vláda a vlády spolkových krajín vzdali favorizovania kanadsko-rakúskej Magny. Americký koncern dáva prednosť plánu belgického finančného investora RHJ International, ktorý by mal po ozdravení Opela jeho kapacity predať späť GM.
GM má v pokri o Opel v správcovskej spoločnosti, ktorá teraz riadi jeho nemeckú dcéru, silnú pozíciu. Konečné rozhodnutie Nemcov v riadiacom orgáne, ktorí by chceli Opel predať, môže blokovať ešte niekoľko mesiacov.