BRATISLAVA. Koncepčná zmena smerom k protrhovému prístupu a liberalizácii dopravy na železnici na celoeurópskej úrovni je cieľom nových zákonov o dráhach a o doprave na dráhach, ktoré dnes poslanci Národnej rady (NR) SR posunuli do druhého čítania.
Nové právne normy súvisia s prevzatím tzv. tretieho balíčka Európskeho spoločenstva (ES), ktorým sa má dosiahnuť posun v liberalizácii železničnej dopravy v priestore Európskej únie (EÚ). Príčinou rozdelenia problematiky dráh do dvoch zákonov je podľa ministerstva dopravy vytvorenie dvoch zložiek trhu v sektore železníc. Jednou z nich je prevádzkovanie železničnej infraštruktúry ako podnikania na obmedzene trhovej báze, na ktoré sa vzťahuje štátna regulácia. Druhou zložkou je trh železničnej dopravy ako podnikania železničných podnikov, rovnako zatiaľ so štátnou reguláciou. Tieto zložky trhu budú mať tiež nerovnakú periodicitu zmien v práve Európskych spoločenstiev.
"Oddelenie právnej úpravy po vzore cestnej infraštruktúry (cestný zákon z roku 1961) a cestnej dopravy (zákon o cestnej doprave z roku 1996) zníži počet noviel, ktoré by museli byť vykonané, keby zostalo všetko upravené v jednom komplexnom zákone," zdôvodnilo svoj postup rezort dopravy.
Najnovší balík opatrení EÚ počíta s prístupom železničných podnikov ako podnikateľov nielen na domácu železničnú infraštruktúru, ale aj na železničné infraštruktúry ostatných členských štátov a s prístupom na systém transeurópskych železníc. Rovnako sa ráta aj s možnosťou prístupu prevádzkovateľov železničnej infraštruktúry k správe železničných infraštruktúr v iných členských štátoch. "Tento protrhový posun znamená takú koncepčnú zmenu, ktorú nemožno vtesnať do existujúceho zákona," vysvetlilo ministerstvo dopravy.