BERLÍN. Americká automobilka General Motors (GM) oznámila, že väčšinový podiel v jej európskej dcére Opel predá konzorciu kanadsko-rakúskeho výrobcu autodielov Magna International a ruskej banky Sberbank.
Rozhodnutie ihneď privítala nemecká kancelárka Angela Merkelová, pre ktorú to znamená dobrú pozíciu pred parlamentnými voľbami 27. septembra, keďže Magna sľúbila ponechať v chode všetky nemecké závody.
"S rozhodnutím GM som veľmi spokojná," povedala Merkelová na tlačovej konferencii v Berlíne. "Trpezlivosť vlády nakoniec priniesla ovocie, aj keď to nebolo ľahké," dodala s tým, že firmu Opel napriek tomu čaká ešte ťažká cesta.
Definitívnu dohodu s konzorciom, v rámci ktorej chce GM doriešiť aj finančnú pomoc od Nemecka, by mohla americká firma podpísať do niekoľkých týždňov, pričom celý obchod by sa mal uzatvoriť do niekoľkých mesiacov. Nemecko sľúbilo, že firme Opel garantuje 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk), ak sa GM rozhodne pre konzorcium Magny a ruskej Sberbank.
Magna a Sberbank získajú v automobilke Opel 55 %, ďalších 35 % ostane americkému GM a 10 % zamestnancom Opela.
Podľa Merkelovej sa zároveň v najbližších týždňoch začnú rokovania s ďalšími štátmi, kde má Opel svoje závody, aby sa náklady spojené s reštrukturalizáciou spravodlivo rozdelili.
Bochumskí zamestnanci sú spokojní Závodná rada bochumského závodu Opela vyslovila spokojnosť s rozhodnutím správnej rady General Motors. "Pre nás je dôležité," povedal Rainer Einenkel, predseda rady, ktorá je predstaviteľkou všetkých zamestnancov závodu, "že absurdné plány o zatvorení tejto výrobnej kapacity, ktoré chcel realizovať GM, sú zo stola".
Einenkel označil pre bochumský závod za najvýznamnejšie oznámenie, že sa v jeho priestoroch bude vyrábať nový model Zafira. Bochumčania veria, že budú montovať aj nový elektromobil Ampera.
Magne sa vlani veľmi darilo Koncern Magna je jedným z najväčších svetových subdodávateľov automobilového priemyslu. V samotnom Nemecku mu patrí 35 závodov a na celom svete ich má asi 240. Magna International zamestnáva 70.000 ľudí a vlani dosiahli jej výnosy 23,7 miliardy USD (16,29 miliardy eur). Koncern vytvoril čistý zisk viac ako 70 miliónov USD.
V prvej polovici tohto roka sa však spoločnosť dostala do problémov v dôsledku krízy svetového automobilového priemyslu. Za prvých šesť mesiacov roka vytvorila Magna stratu 405 miliónov USD a jej výnosy klesli na 7,28 miliardy USD.
V Spojených štátoch boli jej odbytové problémy také veľké, že musela zatvoriť závod, v ktorom zamestnávala 1400 ľudí. V Rakúsku v rovnakom období mnoho zamestnancov prešlo na skrátený pracovný úväzok; ľudia prišli o časť miezd a odmien.
Zakladateľom Magny je Kanaďan rakúskeho pôvodu Frank Stronach. Už 76-ročný podnikateľ emigroval v roku 1950 z Rakúska do Kanady a v roku 1969 vytvoril Magnu zo svojho závodu na výrobu autosúčiastok a kanadskej zbrojárskej firmy. Centrála koncernu sa nachádza v kanadskom meste Aurora.
V 80. rokoch sa Stronach vrátil do Rakúska. Asi za 1,5 miliardy USD postupne vybudoval Magnu Europe. Organizácia podniku je silno decentralizovaná.
Magna vyvíja a vyrába súčiastky a komponenty pre takmer všetkých výrobcov automobilov. Dcérska firma Magna-Steyr vyrába na objednávku veľkých koncernov vozidlá. Jej zákazníkmi sú napríklad Mercedes a BMW.