DETROIT. Ešte minulý týždeň prišla z centrály General Motors (GM) správa, že vedenie koncernu odsúva rozhodnutie o predaji svojej nemeckej dcéry Opel na začiatok októbra. Avšak v noci zo stredy na štvrtok (10. 9.) sa objavila prekvapujúca informácia, že sa správna rada GM po dvojdňovom rokovaní rozhodla podporiť predaj väčšiny podielu konzorciu Magna/Sberbank a nie belgickej finančnej skupine RHJ International. Vo štvrtok predstavitelia GM informovali nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú o svojom rozhodnutí.
Na rokovaní správnej rady GM, ktoré sa konalo v utorok a stredu (8. a 9. 9.) bol predaj Opela až na konci programu. "Oveľa dôležitejším bodom bol napríklad predaj vozidiel koncernu, ktorý v poslednom období klesol o 20 %," uviedol nemecký denník Die Welt s odvolaním sa na zdroj, oboznámený s rokovaním rady.
Keď sa dostal predaj Opela na program, začalo sa znovu hovoriť o vyhlásení jeho nesolventnosť. "Trochu trvalo, kým všetci v sále pochopili, že sa nemecký zákon o nesolventnosti aplikuje ináč ako kapitola 11 amerického zákona o ochrane pred bankrotom, že pritom sú v Nemecku oveľa horšie šance na nový začiatok firmy," pokračoval insider.
Účastníci diskusie sa zhodli na tom, že vyhlásenie nesolventnosti nemôže byť cestou pre Opel, lebo GM by definitívne stratil kontrolu nad európskou dcérou. Tento názor a skutočnosť, že GM napokon nemá možnosť získať prostriedky, aby ozdravil Opel vlastnými silami, rozhodli, že sa správna rada vyslovila za predaj väčšinového podielu nemeckej dcéry Magne a Sberbank. Avšak víťaz tendra nie je tým partnerom, ktorý by GM tešil.
GM informoval nemeckú spolkovú vládu, že s predajom Magne súhlasí, ale za určitých podmienok. Ich obsah nie je známy. Kancelárka Merkelová však poznamenala, že podmienky "sa dajú zvládnuť a dajú sa dorokovať".
Optimizmus zmiernili aj v Magne: "Ešte nepoznáme podmienky Američanov. A ešte sa nič nepodpísalo". Zatiaľ sa vie len toľko, že Opel nebude môcť podnikať na čínskom a americkom trhu.
Známe je ďalej to, že GM si ponechá v Novom Opele 35 % podielu, 55 % dostanú Magna a Sberbank a 10 % sa rozdelí medzi zamestnancov.
Die Welt poznamenal, že Opel mal v GM veľmi významné postavenie. V minulosti mu tvoril tretinu obratu. V nemeckom Rüsselsheime je najvýznamnejšie vývojové centrum GM, ktoré sa zameriava na vývoj malých vozidiel. Ide o modely, ktoré GM veľmi naliehavo potrebuje.
Isté je napokon len jedno: Americký automobilový obor sa nechce vzdať Opelu. A pokiaľ to musel urobiť, tak len v čo najmenšom rozsahu.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.