LONDYN. Šéf konfederácie európskych zamestnávateľov BusinessEurope Jürgen Thumann kritizuje ponuku Nemecka na miliardovú pomoc pre Opel.
"Som absolútne proti rozhodnutiu, ktoré prijala nemecká vláda," uviedol Thumann v rozhovore pre britský denník Financial Times. "Boli by sme na tom lepšie, ak by sa konal štruktúrovaný konkurz. Ten by pomohol Opelu k podstatne lepšej pozícii v rámci Európy."
Nemecká vláda minulý týždeň sprostredkovala dohodu, podľa ktorej Opel prevezme kanadský autododávateľ Magna International a ruská štátom kontrolovaná banka Sberbank. Berlín pritom prisľúbil finančnú pomoc vo výške 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).
Európska komisia (EK) varovala, že pozorne preskúma dohodu, či neporušuje pravidlá Európskej únie (EÚ) o štátnej pomoci.
Politici v Belgicku, Španielsku a Británii napadli nemecký návrh. Obávajú sa totiž, že môže viesť k strate pracovných miest a zatvoreniu závodov v ich krajinách, zatiaľ čo 4 nemecké fabriky zostanú otvorené.
Thumann aj napriek tomu, že je Nemec, obvinil Berlín, že deformuje trh a prirodzený vývoj v sektore. Hlavným problémom automobilového priemyslu podľa neho sú nadmerné výrobné kapacity, ktoré prevyšujú dopyt prinajmenšom o 30 %.
"Musíme prijať fakt, že kapacity v automobilovom priemysle sú v tejto chvíli príliš vysoké, v globálnom meradle rovnako ako v Európe. Ak veríte trhovej ekonomike a konkurencii, musíte prijať, že najslabší sa stratia z trhu a najsilnejší prežijú. Ak sa vlády budú pokúšať ovplyvniť tento proces, bude to veľmi nebezpečné."
"Môžem vymenovať stovky firiem, ktoré zápasia s ťažkou finančnou situáciou, a to mám na mysli iba veľké spoločnosti," povedal Thumann. "Ak sa pozriem na malé a stredné podniky, môžem vymenovať desaťtisíce firiem, ktoré majú problémy. Sú však príliš malé, a keď to zabalia, nikto sa o to nestará. Preto sa pýtam, čo si myslia vlády, že ako ďaleko môžu zájsť pri financovaní a ovplyvňovaní trhov?"
Kritici predaja Opela tvrdia, že bol vo veľkej miere ovplyvnený stranami nemeckej vládnej koalície, ktoré sa boja nahnevať voličov. V Nemecku sa totiž blížia voľby, ktoré sú naplánované na 27. septembra.
Thumann tvrdí, že dohoda o predaji je od základu chybná, keďže podporuje firmu v problémoch na úkor prosperujúcich spoločností. "Spomeňte si na zdravé a úspešné spoločnosti. Čo sa s nimi stane, keď vlády budú pomáhať chorým firmám? Zdravé spoločnosti potom asi tiež ochorejú."
Z dlhodobého hľadiska podľa Thumanna nebude dohoda týkajúca sa Opela fungovať, pretože noví vlastníci budú potrebovať ďalšiu finančnú pomoc. "Som si istý, že to vydrží iba nejaký čas. Potom sa vrátia a budú pýtať viac."
Informoval o tom britský denník Financial Times.