BRATISLAVA. Ako pre agentúru SITA vo štvrtok uviedlo ministerstvo dopravy, dodatok bude špecifikovať rozsah predčasných prác. Ide o projekt v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Vláda očakáva, že stavebné práce sa začnú 15. októbra. O znení dodatku ku koncesnej zmluve sa však stále rokuje, preto nebudeme podrobnejšie komentovať jeho parametre," informoval ďalej rezort dopravy. Koncesionár by sa mal zaviazať uskutočniť predčasné práce, kým nezíska financovanie na celý projekt.
Rokovanie v súvislosti s prípravou uvedeného diaľničného projektu vo štvrtok spomenul premiér Robert Fico na tlačovej besede. "Došlo k dohode, na budúci týždeň v stredu by sa mala podpísať ďalšia zmluva a mala by byť schválená vládou. Ak bude všetko pripravené, 15. októbra začínajú stavebné práce na východnej časti diaľnice, tak ako to bolo naplánované v PPP projekte," oznámil Fico.
Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok vysúťaženej sumy. Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov.
Štát zrejme bude môcť na seba prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov. Kabinet totiž 19. augusta schválil návrh novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktoré umožnia poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1. Návrh novely schválil parlament v skrátenom legislatívnom konaní. Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur. Tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, tú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk. Poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky, tvrdí ministerstvo financií, je jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP