BRATISLAVA. Žilinská Kia včera opäť nevyrábala. Na rozdiel od januára a februára však boli výrobné pásy odstavené len na deň a dôvodom nebol pokles záujmu zahraničia o žilinské autá. Do júla pritom automobilka pre krízu fungovala v obmedzených 6-hodinových zmenách. V júli sa situácia v zahraničí trochu utriasla a Kia plnú výrobu znovu obnovila.
Včerajšiu odstávku spôsobili problémy dodávateľov. „Nezaznamenali sme v súčasnosti nijaké zníženie objednávok. Máme však problémy so zabezpečením dielcov, ktoré sme dlhodobo objednávali," povedal hovorca žilinskej automobilky Dušan Dvořák. Kríza spôsobuje výrazné a časté zmeny objednávok, a preto sa veľmi ťažko „odhaduje budúci vývoj produkcie a následné zabezpečenie dodávky potrebných dielcov".
Aj tak je to o kríze
Napriek tomu, že včerajšia odstávka nebola o problémoch Kie, súvisela s hospodárskou krízou. Dodávateľské firmy totiž vyrábajú súčiastky pre viacero automobiliek. Sú medzi nimi také, ktoré vyrábajú lacnejšie autá nižšej strednej triedy a zároveň zásobujú aj závody, ako napríklad bratislavský Volkswagen, kde sa vyrábajú drahšie autá s vyššou pridanou hodnotou. Po takých však v súčasnosti v zahraničí nie je veľký dopyt, preto dodávatelia idú len na pol plynu. Chýbajú im potrebné peniaze a pre pokles dopytu od iných odberateľov museli prepustiť ľudí. Ťažšie sa im tak reaguje, ak niektorá automobilka chce nárazovo od nich viac súčiastok. To bol aj prípad Kie. „Krátkodobá odstávka pre podobný problém hrozila nedávno aj nám," povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec.
Obe automobilky zhodne tvrdia, že odbytový problém, ktorý hrozí českej Škode preto, že v západnej Európe doznieva šrotovné, sa ich netýka. Škodovka ohlásila, že bude musieť znížiť produkciu Fabií až o tretinu.
„Zatiaľ podobné signály nemáme," povedal Dvořák. Kia síce profitovala zo šrotovného, ale nie až tak ako Škoda, pretože Fabie patria do nižšej triedy ako Kia Cee'd. Nové objednávky, ktoré Kia získala, nesúvisia len so šrotovným, ale aj s miernym oživením dopytu v zahraničí. „Nie sme až takí závislí od šrotovného," povedal Dvořák.
Podobne aj hovorca Peugeotu Švec nám nedávno povedal, že „dopyt po našich automobiloch nezvýšilo len šrotovné, ale aj úspešné spustenie nového modelu C3 Picasso". Peugeot musel druhú zmenu natiahnuť o hodinu a prechodne zaviedol aj pracovné soboty.
Postupne a pomaly
Inak je to s Volkswagenom. Ten vyrába náročnejšie a drahšie autá, ako Touareg či Audi Q7, na ktoré šrotovné nemalo dosah. „Z odstávok, ktoré sme mali, vidno, že kríza a zníženie dopytu mali na nás vplyv. Vnímame však, že situácia sa pomaly stabilizuje," povedal hovorca firmy Vladimír Machalík. Volkswagen aj Kia vyrobia pre krízu tento rok menej áut ako vlani. Nárast produkcie očakáva u nás len Peugeot. S 200-tisíc vyrobenými autami by sa mal stať slovenským lídrom.
Nedá sa vylúčiť, že vynútené odstávky pre krízu a pokles dopytu, aké mali Kia a Volkswagen začiatkom roka, ešte prídu. „Dnes je ťažké povedať, ako sa bude vyvíjať trh, môže to byť lepšie, ale aj horšie, všetko závisí od toho, aká bude hospodárska situácia v západnej Európe," povedal Dvořák. Podľa ekonóma ČSOB Mareka Gábriša sa „treba pripraviť na to, že oživenie je stále krehké a bude zdĺhavé. Na predkrízové úrovne sa bude Európa dostávať len pomaly a postupne".
Zamestnanci si už na zmeny zvykli
TEPLIČKA NAD VÁHOM. V závode Kia a jej dodávateľov pri Žiline bolo včera pusto. Doma počas odstávky ostalo asi 2200 z 2800 zamestnancov. Firma im vyplatí 60 percent z ich priemernej mzdy.
Nie je to po prvýkrát, čo sa museli prispôsobiť zmeneným podmienkam. Hovoria, že si už zvykli. „Odstávky sú od januára, ľudia sa s tým zmierili," povedal šéf odborov Miroslav Chládek. Posledný mesiac robili naplno. „Akoby sa na krízu zabudlo. Teraz sme sa prebrali do reality," hovorí.
Zamestnanci sa o zmene dozvedeli v stredu. Včera prišli do práce iba niektorí, pracovali najmä údržbári, v halách sa upratovalo, vylaďovali linky, v skladoch sa robila inventúra. „Problém vraj nastal, lebo sa skončilo šrotovné v Nemecku. Práve tam smerovalo najviac áut zo Žiliny," vraví zamestnanec.
Jeho kolega ukazuje na plné parkovisko vyrobených áut. Pohľad označil za demotivujúci. „Napriek situácii si myslím, že tu nie je taká fluktuácia, ako bola predtým. Ľudia vedia, že situácia na trhu práce nie je ideálna," hovorí ďalší zamestnanec. „Berieme to ako nutné zlo. Nevieme, čo nás čaká v budúcnosti, ale dúfame, že odstávky nebudú vo väčšom rozsahu," povedal Chládek.
Vo fabrike sa šepká, že podobná odstávka bude aj na budúci piatok. SME to potvrdil aj jeden zo zamestnancov. No podľa Chládeka ľudia v automobilke vytvoria veľa fám. Oficiálne ďalšiu odstávku firma s odbormi neprerokovávala.
(trš, lk)