BRATISLAVA. Deväť rokov za sebou rástla hodnota svetových značiek v priemere o päť až osem percent ročne. Hospodárska kríza však tento trend zastavila, dokonca zvrátila.
„Toto je prvý rok, čo sme zaznamenali pokles," povedal Bev Tudhope, generálny riaditeľ torontskej pobočky konzultačnej spoločnosti Interbrand. Tá v spolupráci s týždenníkom BusinessWeek zverejnila aktualizovaný rebríček sto najdrahších značiek sveta.
Video BusinessWeek:
Vyplýva z neho, že celková hodnota stovky najcennejších značiek prvýkrát klesla, a to o štyri a pol percenta oproti vlaňajšku. V praxi to znamená, že vyčíslená cena značiek klesla za rok o 55,5 miliardy dolárov.
Manažéri najväčších svetových firiem majú plné ruky práce. „To, čo práve zažívame, je Darwinova hospodárska recesia. Prežijú len tí najsilnejší," citujú Hospodářské noviny Jaza Framptona, šéfa Interbrandu.
Banky a autá padali Najdramatickejší prepad oproti minulému roku zaznamenala švajčiarska banka UBS, klesla z 31. na 72. priečku. Takmer polovicu ceny stratila aj Citigroup, ktorú musela pred pádom zachraňovať 45miliardovou investíciou americká vláda. Prepadla sa o 17 miest.
Sedem značiek z tabuľky TOP 100 vypadlo úplne. Sú medzi nimi napríklad finančné spoločnosti Merrill Lynch, AIG či ING. Z ďalších pohybov v rebríčku je zrejmé, že v poslednom roku sa najmenej darilo bankám a automobilkám. Klesla tak hodnota značky japonskej Toyoty, ako aj nemeckých automobiliek BMW a Volkswagen.
CocaCola stále kraľuje Posledných dvanásť mesiacov sa však darilo potravinárskym firmám, polepšila si napríklad švajčiarska značka Nestlé, americká značka Heinz či francúzska Danone. Podľa analytikov je to najmä tým, že ľudia v čase krízy chodia menej do reštaurácií a vo väčšej miere sa stravujú doma. Výrobcom potravín navyše klesli ceny surovín, ktoré potrebujú na výrobu.
Veľmi dobré výsledky dosiahli podľa rebríčka aj internetové firmy. Cena značky Google stúpla za rok až o štvrtinu, internetový obchod Amazon si polepšil o 22 percent.
Na vrchole rebríčka však už deväť rokov kraľuje Coca-Cola. Cena jej značky sa odhaduje na takmer 68 miliárd dolárov.
Medzi sto najdrahšími značkami nezastupuje región strednej Európy ani jedna. Najdrahšou firmou na starom kontinente je fínska Nokia.
Značky sú stabilné Rebríček najdrahších svetových mien je aj napriek kríze pomerne stály. „Keď sa pozrieme na burzové výsledky, vidíme, že mnoho firiem padlo aj o 40 či 50 percent," hovorí Tudhope z Interbrandu. „To podporuje náš predpoklad, že značky sú veľmi stabilné aktíva, ktoré držia svoju hodnotu aj v čase hospodárskej krízy," povedal.
V období, keď sa svetová ekonomika zotavuje po mesiacoch recesie, obchodné značky majú dôležitú úlohu, pretože práve na nich sa snažia firmy stavať svoju dôveryhodnosť. Už samotné dobré meno im totiž môže zabezpečiť väčšie tržby. „Ľudia sú v časovom strese a značky uľahčujú ich rozhodovanie," povedal Allen Adamson, riaditeľ kreatívneho štúdia Landor Associates v San Franciscu.
Magazine Final