SME

Vláda schválila druhý dodatok ku koncesnej zmluve na D1

Vláda na stredajšom zasadnutí schválila s uzavretím druhého dodatku ku koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého ...

BRATISLAVA. Vláda na stredajšom zasadnutí schválila s uzavretím druhého dodatku ku koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Minister dopravy Ľubomír Vážny má podľa vlády dodatok ku koncesnej zmluve podpísať do 22. októbra. Dôvodmi schválenia druhého dodatku je uskutočnenie prípravných prác na diaľničných úsekoch ešte pred dňom účinnosti koncesnej zmluvy, alebo dosiahnutím finančného uzavretia projektu, ako aj stále pretrvávajúca kríza na finančných trhoch a s tým súvisiaci nedostatok likvidity. Ministerstvo financií odporučilo vláde dodatok schváliť.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministerstva dopravy to znemožňuje koncesionárovi získať dostatočné financovanie a finančne uzavrieť projekt v predpokladanom termíne 15. októbra. Účinnosť koncesnej zmluvy, ako aj termín finančného uzavretia projektu sa preto dodatkom predlžuje na 15. februára 2010. V nadväznosti na to sa predlžujú aj termíny pre povolenie na predčasné užívanie a kolaudačné rozhodnutie jednotlivých úsekov D1 Dubná Skala - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia. Koncesionár sa na základe druhého dodatku zaväzuje realizovať prípravné práce v maximálnej cene 17,85 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Koncesionár ich má hradiť z vlastných prostriedkov.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Prvý dodatok ku koncesnej zmluve bol uzatvorený 20. mája. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok vysúťaženej sumy. Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Štát zrejme bude môcť na seba prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov. Kabinet totiž 19. augusta schválil návrh novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktoré umožnia poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1. Návrh novely schválil parlament v skrátenom legislatívnom konaní. Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur. Tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, tú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk. Poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky, tvrdí ministerstvo financií, je jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP

SkryťVypnúť reklamu

Štát na seba môže prevziať záruky za financovanie diaľnic

Štát na seba môže prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Vyplýva to z novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktorú podpísal prezident Ivan Gašparovič. Novela zákona od októbra umožní poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky (EIB) koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1.

Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške jednej miliardy eur. "Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," vysvetľoval rezort financií.

SkryťVypnúť reklamu

Koncesnú zmluvu pre prvý balík PPP projektov podpísali 15. apríla medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 513
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 011
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 164
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 619
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 299
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 728
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 409
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 154
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 289
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 722
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 049
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 741
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 788
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 256
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 364
  8. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 246
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

K rozvoju prispieva najmä expanzia platforiem ako Shein, Alibaba alebo Temu.


TASR
Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3

Zamestnancov trápi nadmerné množstvo práce a nízky plat.


TASR 1
Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 289
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 722
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 049
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 741
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 788
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 256
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 364
  8. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 246
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu