BRATISLAVA. Na Slovensku možno zamietnuť reklamácie obuvi aj na základe toho, že topánka je „bez sprievodných pachových stôp" alebo je „neprimerane čistá". Vyplýva to z niektorých vyjadrení znalcov, ktoré sú zverejnené na portáli sťažnosti.sme.sk. Práve tu sa už dlhšie hromadia podnety od spotrebiteľov, ktorí si myslia, že ich reklamácie boli zamietnuté neprávom.
Znalkyňa: Čo vás do toho?
Niektorí spotrebitelia sa obrátili na kompetentné inštitúcie, ktoré už vyšetrujú niekoľko osôb zapojených do posudzovania obuvi. „Prešetrujeme činnosť jedného znalca v odvetví obuv, ďalšej osoby, ktorá sa vydáva za znalca v tomto odbore, a znalca, ktorý neoprávnene vykonáva znaleckú činnosť v tomto odvetví," povedal Michal Jurči, hovorca ministerstva spravodlivosti. Dôvody ich vyšetrovania však nekonkretizoval.
V sťažnostiach sa najčastejšie vyskytuje meno znalkyne E. O. „Na znalkyňu E. O. evidujeme viacero podnetov. Boli vyhodnotené ako opodstatnené," potvrdil Jurči. Ministerstvo už znalkyňu informovalo o začatí konania v súvislosti s jej disciplinárnym previnením. Vyžiadalo si stanoviská k jej znaleckým úkonom, znalecký denník a kópie všetkých posudkov vypracovaných za isté obdobie.
Znalkyňa na otázku, aký má názor na konanie ministerstva, povedala: „A čo vás do toho?" Potvrdila, že dostala poštu z ministerstva.
Jozef Krošlák zo skúšobne obuvi Vipotest v Partizánskom odhaduje, že spolu môže ísť až o päťtisíc sporných odborných vyjadrení vydaných v posledných dvoch rokoch. „Môže ísť až o 350-tisíc eur," vyčísľuje Krošlák sumu, ktorá mohla byť za posúdenie obuvi znalcom zaplatená.
Rovnocenné papiere
V praxi sa možno stretnúť so znaleckým posudkom a s odborným vyjadrením znalca. Oba sú uznávané ako podklad na zamietnutie či uznanie reklamácie. Nie každý znalec však má technické zázemie, v ktorom môže vykonať skúšky posudzovanej obuvi. „Ak chcete napísať posudok, musíte vidieť obuv. Nerobíme skúšky kvality, len posudzujeme," hovorí vyšetrovaná znalkyňa. V praxi sa využíva vizuálne a senzorické hodnotenie. To je však podľa Krošláka subjektívne. Skúšky kvality by mali byť podľa neho súčasťou oboch spomínaných znaleckých úkonov.
Z informácií, ktoré čitatelia poslali na sťažnosti.sme.sk, vyplýva, že odborné vyjadrenia vyšetrovanej znalkyne mali už v marci tohto roku poradové číslo deväťsto. Vo viacerých sa opakujú rovnaké chyby či znenia viet. Aj Slovenská obchodná inšpekcia pripúšťa, že sa vyskytli prípady, keď spotrebitelia dostali v rôznych reklamačných konaniach identický text vyjadrenia znalca. Presné počty takýchto prípadov však neeviduje.
Znalkyňa neodpovedala na otázku, ako je možné, že dokáže vypracovať toľko vyjadrení. „Záleží na tom, aký náročný je posudok," tvrdí. Podľa Krošláka môže vypracovanie odborného vyjadrenia trvať asi pol hodiny. „Pri znaleckom posudku sú to už dve až tri hodiny," dodáva.
Kontrola je problematická
V zozname znalcov je zapísaných viac ako 3000 ľudí v rôznych odvetviach. „Preto nie je pravidelná kontrola zatiaľ technicky možná. Zmena legislatívy na zlepšenie kontroly a pravidiel je predmetom diskusie," povedal Jurči.
Aj Krošlák priznáva, že legislatíva nie je dobrá: „Znalci sa stali otrokmi veľkých firiem." Zákon totiž hovorí, že znalcovi nemôže nik pri práci pomáhať. „Bolo by zaujímavé pozrieť sa na to, keď si firma objedná niekoľko posudkov, koľko z nich je v jej prospech a koľko v prospech spotrebiteľa," vraví Krošlák. Priznáva, že v skúšobni Vipotest boli firmy, ktoré si objednávali odborné posúdenia. „Keď bolo 80 percent vyjadrení v prospech spotrebiteľov, firmy od spolupráce odskočili," povedal.
Ak vyšetrovanie rezortu spravodlivosti dokáže podvody s posudkami, môžu si spotrebitelia nárokovať náhradu škody, ktorá im bola konaním znalca alebo niekoľkých znalcov spôsobená.
„Od znalca možno žiadať náhradu škody, ktorú spôsobil vypracovaním znaleckého posudku, ak ho vypracoval v rozpore so zákonom. Znalec je povinný vykonávať svoju činnosť v súlade so sľubom, ktorý skladá, nestranne a nezaujato," povedal advokát Peter Serina.
Škodou podľa neho môže byť hodnota veci, ak nie je možné vec opätovne reklamovať alebo prípadné náklady, ktoré vznikli v súvislosti s reklamáciou či vypracovaním kontrolného posudku. Znalci sú pre takéto prípady povinne poistení.