Dušan Čaplovič pravdepodobne zaplatí majiteľom Interblue Group za zrušenie zmluvy. Koľko to bude stáť, závisí od dohody s nimi.
BRATISLAVA. Ani viac ako mesiac od nástupu do funkcie nebol zastupujúci minister životného prostredia Dušan Čaplovič schopný zrušiť nevýhodnú zmluvu o predaji emisných kvót garážovej firme Interblue Group. Pritom už neplatia iné kontroverzné zmluvy, napríklad popolčeková a so Xilandom.
Čaplovič sa dokonca za celý čas, čo je vo funkcii ministra, nebol schopný ani oboznámiť s obchodom s Interblue Group. „Podpredseda vlády Dušan Čaplovič nepozná podrobnosti tohto predaja, a preto túto transakciu nebude hodnotiť," povedal včera jeho hovorca Michal Kaliňák.
Stále tak nevie odpovedať ani na otázku, koľko ton emisných kreditov sa pre Slovensko uvoľnilo vypovedaním opčného práva. Čaplovič tak nemôže vedieť ani to, koľko miliónov ton emisných kreditov môže prípadným záujemcom o emisie ponúknuť. Slovensko preto každý nevyužitý deň riskuje, že príde o veľké peniaze.
Dokazuje to napríklad ďalší obchod Česka s japonskou firmou Mitsui, ktorá kúpila 20 miliónov ton českých emisných kreditov. Cenu síce nezverejnili, už dávnejšie však českí zástupcovia povedali, že v rokovaniach nepôjdu pod cenu 10 eur za tonu.
Ak by sme mali vypovedaním opčného práva k dispozícii 32,5 milióna emisných kreditov, ako to vypočítalo SME, mohli by sme zarobiť až 320 miliónov eur.
Zmluva zaťaží rozpočet
Oslovení obchodní právnici už pri zverejnení celého obsahu zmluvy potvrdili, že vypovedať celú emisnú zmluvu môže byť problém.
Podľa Hospodárskych novín na to prišli už aj právnici z ministerstva životného prostredia. Vraj zistili, že jednostranné vypovedanie by bolo príliš nákladné. Čaplovič však túto informáciu nepotvrdil. Opakuje iba, že na ukončení zmluvného vzťahu s firmou Interblue Group sa stále pracuje, a preto „nepovažujeme za vhodné odkrývať pozadie rokovaní".
Zdá sa však, že Čaplovič počíta s istým odškodnením záhadných majiteľov firmy Interblue Group. „Očakávame, že výsledkom rokovaní bude rozhodnutie, ktoré minimálne zaťaží verejný rozpočet." Koľko presne dostanú majitelia Interblue „za ochotu", bude do veľkej miery závisieť práve od nich. „Na to je potrebná dohoda oboch zmluvných strán," povedal Kaliňák.
Pritom Interblue Group stále dlhuje Slovensku 15 miliónov eur za predaj 15 miliónov ton emisných kreditov.
Čaplovič odmieta konkretizovať čokoľvek o rokovaniach so zástupcami Interblue. „O forme ani o spôsobe komunikácie nebudeme hovoriť, pretože sú to len technické veci."
Zobral všetky právomoci
Zmluva s Interblue Group Slovensko výrazne poškodila finančne aj medzinárodne. Prišli sme približne o 75 miliónov eur, keď sme predali 15 miliónov ton emisných kreditov po 5,05 eura za tonu s dodatočným eurovým bonusom.
Ostatné krajiny predávali za viac ako 10 eur za tonu. Z našich emisií sa teraz stal nepredajný tovar. Kupci ich berú radšej od susedných krajín - Česka, Ukrajiny, Maďarska a pobaltských republík. Ako túto situáciu vníma Čaplovič, tiež nie je jasné, pretože na túto otázku neodpovedal.
Medzičasom však Čaplovič stihol vydať absolútny zákaz akejkoľvek samostatnej činnosti všetkým podriadeným organizáciám a podnikom - Environmentálnemu fondu, ale napríklad aj zoologickej záhrade. Ich šéfovia nemôžu podpisovať zmluvy a dohody.
Pred každým takýmto krokom musia písomne požiadať Čaploviča o jeho súhlas. „Ukladám zdržať sa podpisovania zmlúv a dohôd (...) Ďalej ukladám zdržať sa akejkoľvek riadiacej, rozhodovacej a organizačnej činnosti," prikázal Čaplovič. Príkaz sa týka aj krajských úradov životného prostredia a vodohospodárov.
Čaplovič poveril kontrolou plnenia príkazu svojich štátnych tajomníkov.