Objavili sa prví klienti, ktorých k notárovi či advokátovi priviedla túžba po istote. Za vyhotovenie zmluvy si zaplatia, niečo ušetria na poplatkoch.
Zmeny od septembra
Pred vkladom do katastra možno odoslať elektronické oznámenie o zamýšľanom
návrhu na vklad. Poplatok sa znižuje o 15 eur. Formulár je
na katasterportal.sk.Návrh na vklad sa dá podať elektronicky. Dokumenty
musia byť opatrené zaručeným elektronickým podpisom a
časovou pečiatkou.
Poplatok je 33 eur. Vklad sa robí cez všeobecné podanie na portal.gov.sk.Ak zmluvu vyhotoví
do zápisnice notár alebo ju
autorizuje advokát, kataster vklad vybaví do 20 dní.Advokát a notár sa nemôžu zbaviť zodpovednosti za škodu, ak vypracovali alebo
autorizovali zmluvu, pri ktorej dôsledne neoverili totožnosť zmluvných strán.Pri elektronickom podaní sa prikladá jeden rovnopis návrhu a jeden rovnopis príloh.
Pri bežnom vklade sa k návrhu prikladá zmluva vo dvoch
vyhotoveniach.Katastrálne úrady neposkytujú výpis z listu vlastníctva
na informatívne účely a
nevydávajú list vlastníctva
s plombou.
BRATISLAVA. Takmer štrnásť tisíc elektronických oznámení o zamýšľanom návrhu na vklad do katastra nehnuteľností a niekoľko ojedinelých prípadov elektronických podaní na vklad vlastníckych práv pri prevode nehnuteľností.
To je štatistika mesiac po štarte nových elektronických služieb na katastri.
Úrad geodézie, kartografie a katastra ich zaviedol na základe novely katastrálneho zákona od prvého septembra.
Podvody by sa mali skončiť
Elektronickým službám prislúchajú nové poplatky - zľava 15 eur za vklad, ak je vopred elektronicky ohlásený, a 33 eur, ak je návrh zaslaný elektronicky. Okrem nich je od septembra novinkou aj 20-dňová lehota pre zápis do katastra nehnuteľností. Platí vtedy, ak zmluvu o prevode nehnuteľností vyhotoví do zápisnice notár alebo ju vypracuje advokát a vystaví k nej autorizačnú doložku.
Novely zákonov upravujúcich činnosť notárov a advokátov zároveň od septembra hovoria, že notári a advokáti sa nemôžu zbaviť zodpovednosti za škodu spôsobenú sfalšovaním totožnosti účastníkov zmluvy.
V prípade pochybností majú vykonať ďalšie zisťovanie.
Ak sa im totožnosť overiť nepodarí, mali by vyhotovenie notárskej zápisnice alebo autorizáciu zmluvy odmietnuť. „To neplatí, len ak preukáže, že poškodený účastník zmluvy vedel o skutočnosti, ktorá bola príčinou vzniku škody," hovorí advokátka Lucia Menkeová.
Ak vznikne podvod, ktorý notár alebo advokát mohli odhaliť a neodhalili, poškodený si škodu uplatňuje v prípade notára od štátu, v prípade advokáta priamo u neho.
Zákon určuje, prax je otázna
Advokáti aj notári upozorňujú, že ich možnosti napĺňať tieto povinnosti sú oklieštené.
„Na reálne overenie totožnosti by advokát mal mať elektronický prístup do evidencie obyvateľstva," hovorí Nadežda Ondrišová zo Slovenskej advokátskej komory. Ani notárska obec formuláciu v zákone nepovažuje za veľmi šťastnú. „Najmä v prípadoch, ak je účastníkom zmluvy cudzinec, ktorý nemá trvalý pobyt na území Slovenska," upozorňuje prezident Notárskej komory Miroslav Duriš.
Pritom vtedy vzniká najväčšie riziko. „Neviem si dobre predstaviť, že mám písať list do miesta bydliska klienta v zahraničí, prípadne urobiť miestne skúmanie a v reálnom čase získať požadované informácie," hovorí. Iné spôsoby zisťovania totožnosti by podľa neho mali byť len nepovinné a ich nevykonanie alebo opomenutie by nemalo byť trestané tak, že sa notár alebo advokát nemôže zbaviť zodpovednosti. Notárska komora v súčasnosti pracuje na tom, aby notárom bol umožnený prístup napríklad do databáz ministerstva vnútra. „Možno by bolo vhodné vstupovať aj do databáz Schengenu," mieni Duriš.
Kombinácia šetrí peniaze
Ľudia začínajú nové možnosti vyhľadávať. „Autorizáciu zmluvy klienti využívajú od prvých dní," potvrdzuje Ondrišová. „Stretol som sa s občanmi, ktorí požadovali spísanie zmluvy do notárskej zápisnice. Ako jeden z dôvodov uviedli ochranu, ktorú im notár poskytuje a zaručuje," hovorí Duriš.
U advokáta sa zvyčajne platí za služby dohodou, u notára môže vyjsť prevod bytu na niekoľko sto eur. Závisí to od ceny nehnuteľnosti, no aj počtu overených podpisov či strán zápisnice, ktorá sa ukladá do centrálneho registra. Po novom zákon hovorí aj o tom, že notár môže účastníkov prevodu zastupovať v katastrálnom konaní až do konca. Ak zmluvu vypracuje notár, možno využiť aj to, že je vybavený zaručeným elektronickým podpisom. Pri kombinácii elektronického oznámenia o zamýšľanom návrhu za vklad a elektronického podania sa poplatok na katastri zníži zo 66 na 18 eur.
Ak nesplníte limit, ohlášku zrušia
Po elektronickom ohlásení návrhu na vklad máte 90 dní na to, aby ste ho reálne urobili na správe katastra. Dostanete zľavu.
BRATISLAVA. Elektronické podanie návrhu na vklad a elektronické oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad si podľa skúseností katastrálnych úradov mnohí zamieňajú. Zatiaľ čo prvú z možností, ktoré vznikli od septembra, môžu využiť len tí, ktorí majú zaručený elektronický podpis, v druhom prípade ho nemusia mať.
Elektronický formulár oznámenia o zamýšľanom návrhu na vklad je na katastrálnom portáli. Podľa predsedu úradu geodézie Štefana Moyzesa zmysel oznámenia vopred je v tom, že občan pri jeho spracúvaní môže už doma, pri vlastnom počítači skontrolovať údaje vo formulári podľa aktuálneho stavu operátu, doplniť chýbajúce alebo opraviť nepresnosti.
„Systém vygeneruje kód, na základe ktorého potom úradník katastra ľahko nájde dokumentáciu a rýchlejšie bude môcť spracovať návrh na vklad. Po dobudovaní nového elektronického systému to bude znamenať aj úsporu práce na správach katastra," hovorí Moyzes.
Po odoslaní formulára má účastník konania 90 dní na to, aby podal elektronicky oznámený návrh na vklad už v papierovej forme na správe katastra. Ak to neurobí, správa katastra jeho oznámenie vymaže. Výhodou tohto postupu je zľava na bežnom poplatku - namiesto 66 zaplatí 51 eur. Aby mu zľavu dali, pracovníci katastra upozorňujú, že spolu s riadnym návrhom na vklad treba priniesť aj vytlačenú verziu elektronického oznámenia o zamýšľanom návrhu.
V prípade technických problémov s podaním oznámenia pomáha zákaznícke centrum katastra. Kontaktovať ho možno cez elektronický formulár na katasterportal.sk.
Halka Tytykalová
Zmluvu u notára musia podpísať všetci naraz
Ak notár odmietne vypracovať zmluvu do zápisnice, na požiadanie o tom musí vydať potvrdenku s odôvodnením.
BRATISLAVA. Pokiaľ sa účastníci zmluvy dohodnú, že zmluvu chcú spísať u notára, podľa notárskej komory im každý notár poskytne aj právne poradenstvo. Okrem platných dokladov totožnosti treba so sebou priniesť doklady o vlastníctve - spravidla listy vlastníctva a doklady o tom, ako účastník nadobudol nehnuteľnosť (darovaciu či kúpnu zmluvu, dedičské rozhodnutie a podobne).
Ak to notár bude považovať za potrebné, môže si vyžiadať ďalšie dokumenty potvrdzujúce totožnosť. Ak sú nadobúdateľmi alebo predajcami manželia, musia prísť podpísať notársku zápisnicu obidvaja alebo jeden druhého môžu zastupovať pri podpise zmluvy na základe úradne overenej plnej moci.
Špecifikom notárskej zápisnice ako verejnej listiny je okrem iného to, že všetci účastníci musia byť pri jej podpise prítomní súčasne.
Pri prevodoch nehnuteľností sa účinne využíva inštitút notárskej úschovy. Kupujúci vtedy zloží sumu za nehnuteľnosť alebo jej časť u notára. Peniaze idú na osobitný účet notárskych úschov. Notár spíše zápisnicu o úschove peňazí, v ktorej sú dohodnuté podmienky, za akých môže peniaze predávajúcemu vydať (napríklad vtedy ak kataster vystaví list vlastníctva).
Odmena notára sa určuje podľa vyhlášky ministerstva spravodlivosti o odmenách a náhradách notárov.
Ak notár zo zákonných dôvodov - napríklad, ak by úkon odporoval zákonu, obchádzal by ho alebo sa priečil dobrým mravom - odmietne vypracovať zmluvu, na požiadanie vydá písomné potvrdenie o dôvodoch odmietnutia úkonu.
Halka Tytykalová
Za prvými službami majú prísť ďalšie
Na kompletnú elektronizáciu si musíme počkať až do roku 2012.
BRATISLAVA. Elektronické podanie návrhu na vklad zatiaľ využilo len niekoľko osôb. Na správe katastra pre hlavné mesto doteraz dostali dve takéto podania, náležitosti spĺňalo len jedno. Jedno elektronické podanie registruje napríklad katastrálny úrad v Nitre, prišlo do Komárna.
Dôvodom je okrem krátkeho času od zavedenia tejto možnosti aj to, že všetci zúčastnení musia mať zaručené elektronické podpisy. Ústredný portál verejnej správy (portal.gov.sk), ktorý slúži pre kataster ako elektronická podateľňa, mal podľa informácie Národnej agentúry pre sieťové odvetvia navyše aj krátky výpadok, čo mohlo viacerých v začiatku odradiť.
„Súčasné riešenie je iba čiastkové," povedal hovorca ministerstva financií (to portál spravuje) Miroslav Šmál. Komplexné riešenie elektronických služieb, pri ktorom budú medzi sebou prepojené napríklad štátne orgány či inštitúcie, si podľa neho musí počkať až na jar roku 2012.
Halka Tytykalová