Europoslanci sa zhodli, že práva pasažierov sú v prípade krachu aerolínií nedostatočné. Dokázal to prípad SkyEurope. Slovenskí zástupcovia sa do debaty nezapojili.
BRUSEL, BRATISLAVA. Klientom leteckých spoločností svitá na lepšie časy. Európsky parlament by chcel do konca budúceho roka prijať legislatívu posilňujúcu práva pasažierov v prípade bankrotu aerolínií. Parlamentnú rozpravu na túto tému vyprovokoval augustový bankrot SkyEurope Airlines. Poslankyňa Joanna Skrzydlewska z Poľska nechápe, ako sa SkyEurope darilo tak dlho lietať.
„Už dosť dlho bolo jasné, že skrachujú, ale ešte deň pred bankrotom predávali letenky," povedala. „To je ten dôvod, prečo klienti ostali poškodení. Spoločnosť oficiálne priznala, že pasažieri prídu o svoje peniaze. Celé to poukazuje na chýbajúcu legislatívu," myslí si. Nebola jediná, ktorá sa v Európskom parlamente o bankrote SkyEurope vyjadrovala negatívne.
Poslanci sa zhodli, že v čase hospodárskej krízy možno očakávať ešte niekoľko bankrotov leteckých prepravcov. Pripomenuli, že ochrana cestujúcich v takom prípade chýba. Podľa rakúskej poslankyne Evy Lichtenbergerovej by prípadná norma nemala chrániť len cestujúcich, ale aj konkurentov pred nekalými obchodnými praktikami.
Litovský poslanec Juozas Imbrasas zdôraznil, že zodpovednosť za udeľovanie leteckých licencií majú jednotlivé štáty. „Myslím si, že peniaze by pasažierom postihnutým krachom mali vracať jednotlivé vlády s podporou Európskej komisie. Štáty si budú neskôr prostriedky nárokovať zo spoločného kompenzačného fondu," povedal.
Chrániť cestujúcich aj trh
„SkyEurope neboli vôbec štandardnými nízkonákladovými aerolíniami, pretože poskytovali služby ako klasické aerolinky a lietali na hlavné letiská a ich služby využívali všetky typy zákazníkov," povedala poslankyňa Olga Sehnalová z Česka.
Regulačné chúťky europoslancov zmierňoval Oldřich Vlasák z Česka: „Liberalizáciou leteckého trhu vzniklo viacero nízkonákladových prepravcov a posilnila sa konkurencia medzi všetkými aerolíniami. Keď bol trh regulovaný, ceny leteniek boli vysoké." Musí sa podľa neho nájsť kompromis, ktorý neovplyvní fungujúci trh.
Aerolínie sa k záujmu Európskeho parlamentu posilniť práva cestujúcich v leteckej doprave vyjadrili zdržanlivo. Chcú si počkať na konkrétny návrh. „Môžeme predpokladať, že takáto právna úprava by sa s najväčšou pravdepodobnosťou premietla do koncových cien leteniek," povedala Hana Hejsková, hovorkyňa Českých aerolínií.
Poistenie zvýši ceny leteniek
Allianz - Slovenská poisťovňa hovorí, že prípadné náklady na poistné budú závisieť od rôznych faktorov. „Sadzba bude závisieť od stanovenia miery rizika, na základe finančnej analýzy, poistnej sumy, ktorá môže byť stanovená prípadným zákonom a rozsahu krytia, ktorý by mal tiež stanoviť zákon," povedala Lucia Muthová, hovorkyňa Allianzu. Pri cestovných kanceláriách, ktoré musia byť povinne poistené, tvoria náklady na poistku maximálne tri percentá z poistnej sumy.
Náklady nevedela odhadnúť ani Európska cestovná poisťovňa. „Keďže podobný produkt je v súčasnosti dostupný iba na londýnskom trhu, kalkulácie poistného nemáme," povedal Miloš Kmety z tejto poisťovne.
Naši zmenu podporujú
Slovenskí europoslanci v rozprave nevystúpili. Napriek tomu podporujú zvýšenie ochrany cestujúcich v leteckej doprave a aktuálnu legislatívu považujú za nedostatočnú.
Sergej Kozlík (HZDS) a Boris Zala (Smer) uprednostňujú garančný fond, Monika Flašíková-Beňová (Smer) zas povinné poistenie. Edit Bauer (SMK) sa reálnejšia zdá možnosť garančného fondu, no možné sú podľa nej obe cesty.
„Ak spoločnosť zámerne klientov zavádza, čo sa však nie vždy dá preukázať v súdnom konaní, tak potom nejde o prirodzený prostriedok trhu, ale o špekuláciu a zneužívanie práv klientov za účelom obohatenia sa malej skupiny ľudí na ich úkor," povedala Flašíková-Beňová.