Pomôžete svojim deťom, keď im budete denne dávať Actimel od firmy Danone? Reklama, ktorá beží v Británii, to podsúva. Otázku "Piť, či nepiť Actimel?" si položil i úrad ASA, ktorý v Spojenom kráľovstve dbá na pravdivosť reklám.
Dospel k názoru, že je to jedno. Reklamu na zdravý jogurt preto zakázal, napísal v stredu denník Daily Telegraph.
Čo strážcom reklám tak prekážalo? Strážcovia britských reklám si však nechali predložiť všetkých 24 vedeckých štúdií, podľa Ktorých firma Danone dokazuje, že je pre školákov pitie jogurtu dobré. Došli k názoru, že výsledky sú síce doložené sympatickými ľuďmi v bielych plášťoch, ale až také jednoznačné nie sú. Britom preto vyslali jasný odkaz: Od Actimelu žiadne zázraky nečakajte. Je to len jogurt.
V Británií sa do reklamnej kampane n Actimel zapojil aj Bobby Charlton (ilustračné video - YouTube):
Medzi "dôkazy", ktoré mali milióny Britov presvedčiť, aby Actimel kupovali, patrili dve štúdie uskutočnené v detských centrách v USA, Rusku. Deti boli rozdelené do skupín, ktoré pili jogurt a tie ktoré ho nepili. Deti, ktoré mali Actimel na jedálnom lístku, dokonca pili viac ako dvojnásobnú dennú odporúčanú dávku, netrpeli preukázateľne menšími problémy s trávením. Boli na tom podobne ako tie, ktoré výrobok od Danone nepili.
"Je to pre nás veľké sklamanie," citoval hovorcu britskej pobočky Danone Daily Telegraph. "Naše tvrdenia sú založená na dôkazoch," komentoval rozhodnutie ASA. Štúdie podľa hovorcu vykonávali ľudia, uznávaní medzi vedeckou komunitou. Títo experti majú podľa Danone "bohaté skúsenosti s klinickými testami, s probiotickou pediatriou aj imunológiou".
S týmto stanoviskom súhlasí aj slovenská pobočka koncernu Danone. "S výrobkom Actimel bolo zrealizovaných 24 klinických štúdií, ktoré boli publikované v odborných časopisoch. Štúdie preukázali pozitívny vplyv Actimelu na ľudské zdravie v rozličných situáciách, na širokej škále konzumentov - od detí po seniorov." povedal Miloš Štafen, riaditeľ kvality a vonkajších vzťahov Danone.
"Výsledky Danone neboli až také zlé, keď to porovnám s inými, ktoré sme mali už česť vidieť. Neboli však ani také dobré, aby preukázali, čo tvrdili," povedal Guy Parker z ASA pre BBC.
Podobný zákaz v lete stihol aj slávneho výrobcu čajov Tetley so 170-ročnou tradíciou. ASA dala zapravdu tým, ktorí kritizovali spot, v ktorom žena dáva prednosť čaju pred behaním na čerstvom vzduchu. Vtedy si Telegraph výrobcu čaju Tetley vychutnal: Nemá čo predstierať, že tento nápoj je zdravší než obyčajná voda.
S informáciou prišiel český server idnes.cz.
Vyjadrenie spoločnosti Danone k reklamnej kampani Actimel vo Veľkej Británii
Reklama, ktorú hodnotil úrad ASA bola odvysielaná v polovici minulého roka vo Veľkej Británii. Išlo o desaťsekundový spot, ktorý sa na Slovensku nikdy nevysielal.
Legislatíva upravujúca pravidlá komunikácie je v jednotlivých štátoch Európskej únie rozdielna. Akákoľvek komunikácia Danone na Slovensku je v súlade s platnými zákonmi SR a je riadne preukázaná vedeckými štúdiami.
S výrobkom Actimel bolo zrealizovaných 24 klinických štúdií, ktoré boli publikované v odborných časopisoch. Štúdie preukázali pozitívny vplyv Actimelu na ľudské zdravie v rozličných situáciách, na širokej škále konzumentov - od detí po seniorov.
Štúdie boli realizované podľa protokolu schváleného medzinárodne uznávanými odborníkmi s bohatými skúsenosťami v oblasti klinického výskumu, výskumu vplyvu probiotík na trávenie človeka, rovnako ako pediatrami a imunológmi.
Jedna z verejne dostupných štúdií na Actimel bola napríklad realizovaná v Českej republike pod vedením doc. Sýkoru a tímu Detskej kliniky fakultnej nemocnice LF UK v Plzni. Výsledky preukázali pozitívny vplyv Actimelu na deti pri liečení infekcie Helicobacter Pylori.
„Slovenská pediatrická spoločnosť SLS dlhodobo spolupracuje so spoločnosťou Danone. SPS si nemôže dovoliť spolupracovať a podporovať firmu bez odborných podkladov. Osobne poznám odborné štúdie na Actimel, ktoré potvrdzujú zdravotné účinky tohto výrobku." Prof. MUDr. Tibor Šagát, CSc. - predseda Slovenskej pediatrickej spoločnosti.
„Výsledky klinických a ďalších relevantných skúšok o výrobkoch Danone boli uverejnené vo viacerých vedeckých časopisoch s prísnym recenzným posudzovaním. Spochybňovanie významu pravých, vedecky overených probiotických baktérií vyskytujúcich sa na trhu v rôznych formách znamená vyjadrenie absolútnej nedôvery pre svetovú vedu." prof. RNDr. Libor Ebringer, DrSc. - Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave
Autor: idnes.cz