BRATISLAVA. Dlhé rady pred pokladnicami sa v niektorých reťazcoch skončili - teda aspoň u českých susedov.
České Tesco totiž začiatkom októbra prišlo s novým systémom fungovania pokladníc mimo obchodných domov pod heslom „maximálne dvaja ľudia v rade". A tak v prípade, že pred pokladnicou čakajú viac ako dvaja zákazníci, otvorí sa ďalšia pokladnica, pokým nie sú otvorené všetky.
Podobnú akciu zatiaľ slovenské Tesco nechystá. Rady v pokladniciach rieši podľa jeho hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej školením zamestnancov „tak, aby sa kedykoľvek, keď si to vyžadujú okolnosti, promptne otvorila nová pokladnica". Prácu pokladníkov tiež plánuje podľa návštevnosti predajní, dodala.
Naopak, konkurenčný reťazec Hypernova pripravuje akciu podobnú tej českej už v priebehu niekoľkých týždňov. „Práve úsek pokladníc vnímajú zákazníci veľmi citlivo," dôvodí hovorkyňa Hypernovy Diana Chovancová Stanková. Podrobnosti nového fungovania pokladníc podľa nej zverejní reťazec čoskoro.
Platenie pre svojich zákazníkov s menším nákupom spružnila pri nedávnej rekonštrukcii aj Billa. „Zaviedli sme systém expresných pokladníc na menší počet položiek," povedal jej operatívny riaditeľ Martin Gaber.
Reťazec Kaufland vypláca zákazníkom, čo čakajú dlhšie ako päť minút, jedno euro. V predajniach Coop Jednota rozhoduje o počte otvorených pokladníc počet nakupujúcich.
Kratšie čakanie pri pokladnici je pre zákazníkov lákavé, no obchodníkom prináša aj výdavky navyše, upozornila analytička Poštovej banky Eva Sádovská. Tie môžu byť podľa nej čiastočne „kompenzované vyššími tržbami v prípade prilákania zákazníkov takouto službou".
Za prvých osem mesiacov tohto roka klesol počet zamestnancov v maloobchode o 2,6 percenta, vo veľkoobchode o takmer pätinu, hovorí Sádovská. Snaha vyjsť zákazníkovi v ústrety tak podľa nej zatlačí aj na počet zamestnancov pokladníc. „To môže do určitej miery zvýšiť záujem o pokladníkov na trhu práce," povedala.
Inzerátov je menej ako vlani
V posledných mesiacoch však boli pre krízu viacerí obchodníci nútení šetriť. Siahali hlavne na miesta brigádnikov, tvrdia niektoré personálne agentúry. „V tretom kvartáli tohto roka ponuka brigád na pokladníka klesla medziročne o 14 percent," povedala PR manažérka pracovného portálu Profesia.sk Lucia Burianová.
Ponuka ostatných typov práce na pozíciu pokladník - pokladníčka sa v rovnakom období prepadla oproti vlaňajšku takmer o tretinu, dodala.
Silvia Cvengrošová z agentúry Trenkwalder za tým vidí minimalizáciu nákladov najmä vo veľkých reťazcoch. Tie sa podľa nej „snažia maximálne využívať vlastných zamestnancov a len obmedzene využívajú služby brigádnikov". Iné je to len v regióne Bratislavy, tam sa záujem o brigádnikov podľa nej nezmenil. Dopyt po brigádnikoch na miesta pokladníkov či dokladačov tovaru potiahnu v najbližších mesiacoch práve blížiace sa vianočné sviatky a koniec roka.
Na zamestnancoch sa šetrí
Počet pokladníkov tak znížila napríklad Hypernova. Znižovala totiž predajnú plochu, s čím súvisí aj pokles počtu pokladníc. „Priamo úmerne k nižšiemu počtu pokladničných boxov sme prispôsobili počet pokladníkov," povedala Chovancová Stanková.
O počte zamestnancov Tesca rozhodujú podľa Hrnčiarovej „aktuálne potreby našich zákazníkov". Externých brigádnikov reťazec podľa nej nevyužíva. Zamestnáva však študentov, dôchodcov či matky na rodičovskej dovolenke na dohodu na kratší pracovný čas. Počet stálych pokladníkov, ako aj brigádnikov nemenila Coop Jednota. „Brigádnikov využívame vtedy, keď chýba riadny zamestnanec," povedal jej predseda Gabriel Csollár. Počet zamestnancov nemenil ani Kaufland.