SME

Škoda: Ceny áut sú teraz rekordne nízke

Privítal by tretiu vlnu šrotovného. Kde sú hranice štátnej podpory nákupu osobných áut, si však netrúfa odhadnúť. Robert Baumgartner, konateľ Škoda Auto Slovensko.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Privítal by tretiu vlnu šrotovného. Kde sú hranice štátnej podpory nákupu osobných áut, si však netrúfa odhadnúť. Firma, ktorú zastupuje, je u nás stále jednotkou, aj keď už z radu tak nevytŕča. ROBERT BAUMGARTNER, konateľ Škoda Auto Slovensko.

Podiel Škody na Slovensku tento rok klesol a máte po prvý raz aj konkurenta - značku Renault. Ako si vysvetľujete tieto zmeny na trhu?

„Každý trh prechádza vývojom a nie je možné porovnávať situáciu pred dvadsiatimi rokmi a dnes. Tohoročná situácia prerušila dlhodobé trendy, a to najmä pre šrotovné. Pre nás je dôležité, že Škoda je stále líder."

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok však už nemá také silné postavenie. Predtým mala veľký náskok. Dnes už ju dobieha spomínaný Renault. Necítite sa ohrození?

„Šrotovné vyvolalo mimoriadnu situáciu. Nielen na Slovensku, ale aj v Európe. V prvej vlne išlo o to, kto mal autá na sklade. Ľudia si museli kúpiť vozidlá hneď. V apríli mala Škoda historicky najvyšší počet objednávok
v storočnej histórii firmy. V Nemecku je naša Fabia druhý najžiadanejší model."

Takže si vyrovnávanie podielov na slovenskom trhu nevysvetľujete tým, že Fabia nie je úspešný model?

„Nie, pretože Fabia je úspešný model."

Ozvali sa hlasy, že posledný model Fabie nie je dizajnérsky najvydarenejší, čomu by mohla zodpovedať aj zmena šéfa dizajnu Škody v Mladej Boleslavy, kde prišiel Jozef Kabaň z Audi.

SkryťVypnúť reklamu

„Fabiu ľudia hodnotia ako vydarené auto, čo potvrdzuje jej predaj a pozícia na trhu."

Prečo potom výmenili šéfa dizajnu?

„Nie som v stave komentovať rozhodnutia vedenia koncernu. Takéto zmeny sú však prirodzená vec, a to nielen v automobilovom priemysle."

Ako zisťujete, že ju ľudia hodnotia ako vydarený model? To, že ju kupujú, je jeden aspekt, ale to, čo si myslia o jej výzore a dizajne je vec, ktorá sa zisťuje ťažšie.

„Pre nás sú dôležité výsledky predaja."

Ale v septembri predaj Fabie klesol.

„Šrotovné spôsobilo mimoriadnu situáciu. A tohtoročný trh sa nevyvíja spôsobom, ktorý by bol porovnateľný s ktorýmkoľvek predchádzajúcim. Každý trh prechádza trendmi a tie prebiehali aj na Slovensku. Až do tohto roku."

Aké to boli trendy?

SkryťVypnúť reklamu

„Šrotovné prinieslo na trh novú skupinu zákazníkov. Mesačné štatistiky neodrážajú tak schopnosť značky vozidlá predávať, ako schopnosť fabriky ich dodať. Jednomesačný výkyv štatistík predaja nie je dôležitý. Dôležitý je celoročný výsledok."

Keď sa pozrieme na september, ktorý poukázal na pokles predaja Fabií, nezaznamenali ste to v objednávkach?

„My sme s vývojom objednávok veľmi spokojní."

Zaznamenali ste v septembri pokles objednávok?

„Nie."

Zaznamenali ste ich nárast?

„Ich vývoj je z hľadiska budúcnosti pozitívny."

Aký ste mali medziročne stav objednávok napríklad za september?

„Neviem vám povedať presné čísla."

To ale viete, či sa situácia zhoršuje alebo stagnuje?

„My sme s vývojom objednávok spokojní. Presné čísla sú internou záležitosťou firmy. Dôležitý je celý trh, celý rok, nie výsledky jedného mesiaca."

SkryťVypnúť reklamu

Aké máte očakávania teda za celý rok?

„Je ešte priskoro vyjadrovať sa o tom, aký bude trh v tomto roku, najmä pre deformáciu, ktorú spôsobilo šrotovné."

Ale nejaké očakávania musíte mať.

„Určite máme."

A podľa neho bude Škoda na tom lepšie alebo horšie?

„Je predčasné o tom hovoriť, lebo situácia na trhu nie je štandardná."

Za prvých deväť mesiacov je to lepšie alebo horšie ako v minulosti?

„Presné čísla vám môžem dodať neskôr."

A vy ich ako hodnotíte?

„My ich hodnotíme ako úspešné obdobie. Napriek šrotovnému."

Hovoríte, akoby vám šrotovné poškodilo, ale malo vám pomôcť.

„Pomohlo všetkým automobilkám, aj Škode. A pomohlo 40 tisícom Slovákom, aby mali nové, moderné a ekologické autá. A pomohlo zachovať výrobu."

SkryťVypnúť reklamu

Nik vám nevyčítal, že ste na šrotovnom mohli získať viac?

„Nevyčítame si to a nevidíme to tak. Škoda nevyrábala na sklad. Mali sme taký počet objednávok, že vyrábať na sklad nebolo možné."

Prijali by ste tretiu vlnu šrotovného, keď ste vraveli o jeho deformačných účinkoch?

„Tretia vlna by bola rozumná najmä z dôvodu, aby mohla najdôležitejšia časť slovenského hospodárstva fungovať. Okrem toho, každé opatrenie, ktoré donesie na trh moderné a ekologické autá, je pozitívne."

Neakceptujete názory, že šrotovné deformuje trh, lebo nie je normálne, aby štát takto dotoval jednu časť trhu?

„Ja to hodnotím z pohľadu zamestnanosti a bezpečnosti premávky."

Uznávate, že šrotovné je neštandardné?

„Je to opatrenie, ktoré tu ešte nebolo. Robilo sa s ohľadom na situáciu na trhu. Z tohto hľadiska to môžeme považovať za neštandardné."

SkryťVypnúť reklamu

Minuli sa dve vlny, dokonca ľudia, ktorí využili druhú vlnu, si ešte neobjednali autá. Myslíte si, že by bolo dostatok záujemcov o tretiu vlnu?

„Auto je v dnešnej dobe prostriedok na zaručenie mobility. A tá je možno dôležitejšia ako kedykoľvek predtým."

Ale sú aj vlaky a autobusy.

„Samozrejme."

Našlo by sa v tretej vlne dostatok záujemcov o kúpu nového vozidla?

„Tretia vlna by bola rozumná, lebo by obnovila vozový park. Nie je to len vec Slovenska, ale povzbudzuje to ekonomiku v celej Európe."

Panuje názor, že šrotovné je len kupovanie času vládami, pretože problém na globálnom automobilovom trhu existuje. Automobilový priemysel trpí nadvýrobou. Je to aj váš názor?

„Som vyštudovaný konštruktér motorových vozidiel, takže ku globálnym ekonomickým úvahám sa nedokážem vyjadriť."

SkryťVypnúť reklamu

Keď by ste prijali tretiu vlnu šrotovného, tak by ste podporovali asi aj štvrtú či piatu. Existuje nejaká hranica, kedy by už šrotovné nemalo význam?

„Každé opatrenie, ktoré podporuje obnovenie vozového parku, ktorý je na Slovensku prestarnutý, teda podporuje výmenu vozidiel a nie je záťažou pre štátny rozpočet, je pozitívne."

Ale kde je hranica?

„To vám neviem povedať."

Ale uznávate, že existuje hranica?

„Šrotovné má zmysel dovtedy, kým ľudia používajú autá, ktoré v skutočnosti patria do šrotu."

Nemáte názor na to, kedy už šrotovné nebude mať efekt?

„Nedokážem odhadnúť, kedy to bude. My sa zaoberáme službami v oblasti mobility ľudí."

Tým chcete povedať: My predávame autá a nič viac nás nezaujíma?

„Nie. Robíme svoju prácu. Tou je zabezpečiť mobilitu ľudí. Verím, že toto náročné obdobie o chvíľu pominie."

SkryťVypnúť reklamu

Prečo by malo čoskoro pominúť?

„Pretože som od prírody optimista. Pretože tomu verím. A tiež preto, lebo sú signály, aj z predaja vozidiel, ktoré nám dávajú optimizmus do budúcnosti."

Signály sú skôr také, že sa minulo šrotovné a teraz to pôjde dole vodou. Máte nejaké iné?

„Z nášho pohľadu je predpoklad, že aj keď trh nedosiahne úroveň rekordného roku 2008, bude sa vyvíjať priaznivo."

Čo znamená, že trh v roku 2009 nedosiahne úroveň minulého roku?

„Trh v Európe v roku 2009 je o niečo nižší ako v minulom roku, aj napriek šrotovnému. Ak šrotovné nebude pokračovať, je pravdepodobné, že trh trochu poklesne."

Automobilky majú veľké problémy. Aj Škoda. Sú tu odstávky, zníženie výroby.

„Škoda nepredpokladá pokles výroby. Každá fabrika na Slovensku, v Čechách či vo svete je flexibilná."

SkryťVypnúť reklamu

Koľko odstávok výroby bolo v roku 2007 alebo 2008?

„Nemám takúto informáciu."

Ako si vysvetľujete tohtoročné odstávky?

„Budeme mať dva dni, ale tie súvisia so štátnym sviatkom. A so zmenou nastavenia liniek. Nemalo význam na dva dni posielať ľudí do práce. Škoda Mladá Boleslav však neeviduje pokles objednávok."

Sú automobilky v rámci svojej flexibility schopné zareagovať na dnešnú situáciu? Nie je ich na svetovom trhu priveľa?

„Nedokážem posúdiť, či je automobiliek na svetovom trhu priveľa alebo primálo. Pre nás je dôležité, že Škoda v takejto situácii nie je."

Tento rok došlo k obrovskému zostreniu konkurencie nielen na domácom trhu, ale aj v zahraničí. Cenová konkurencia bola na našom trhu silným tohtoročným trendom. Bola to pre vás nová skúsenosť, že ste o zákazníka museli bojovať znižovaním cien?

SkryťVypnúť reklamu

„Každý deň v automobilovom priemysle s osobnými autami dnes prináša nové skúsenosti. Je fakt, že ceny vozidiel dosiahli začiatkom tohto roku rekordne nízku úroveň. Ak sa pýtate, ako ďalej, tak cestou budú služby."

Takže podľa vás sa už nebude bojovať cenou, ale službami?

„Predpokladám tento vývoj, pretože nevidím ďalší priestor na znižovanie cien. Už teraz sú rekordne nízke."

Toto sa hovorilo už pred niekoľkými mesiacmi, a vždy sa nejaký priestor našiel.

„Ako som povedal, ceny sú rekordne nízke. Nevidím priestor na ďalšie znižovanie. Produkty majú svoju hodnotu."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.922
JPY 163.300
CAD 1.565
GBP 0.842
HUF 403.380
PLN 4.242
CHF 0.938
SEK 10.888

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 842
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 350
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 957
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 821
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 680
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 488
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 018
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 007
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 124
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 282
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 737
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 578
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy 4 176
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Prijatý zákon ponúka možnosť predĺženia životnosti ďalších reaktorov.


TASR
Denisa Saková

Ministri obchodu členských štátov EÚ zasadali v Bruseli.


TASR 3
Ilustračné foto.

Spoločnosť dodala zákazníkom v apríli 45 dopravných lietadiel.


TASR
Ilustračné foto.

Pôjde o investíciu v hodnote 248 miliónov eur.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 124
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 282
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 737
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 578
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy 4 176
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťZatvoriť reklamu