Privítal by tretiu vlnu šrotovného. Kde sú hranice štátnej podpory nákupu osobných áut, si však netrúfa odhadnúť. Firma, ktorú zastupuje, je u nás stále jednotkou, aj keď už z radu tak nevytŕča. ROBERT BAUMGARTNER, konateľ Škoda Auto Slovensko.
Podiel Škody na Slovensku tento rok klesol a máte po prvý raz aj konkurenta - značku Renault. Ako si vysvetľujete tieto zmeny na trhu?
„Každý trh prechádza vývojom a nie je možné porovnávať situáciu pred dvadsiatimi rokmi a dnes. Tohoročná situácia prerušila dlhodobé trendy, a to najmä pre šrotovné. Pre nás je dôležité, že Škoda je stále líder."
Tento rok však už nemá také silné postavenie. Predtým mala veľký náskok. Dnes už ju dobieha spomínaný Renault. Necítite sa ohrození?
„Šrotovné vyvolalo mimoriadnu situáciu. Nielen na Slovensku, ale aj v Európe. V prvej vlne išlo o to, kto mal autá na sklade. Ľudia si museli kúpiť vozidlá hneď. V apríli mala Škoda historicky najvyšší počet objednávok
v storočnej histórii firmy. V Nemecku je naša Fabia druhý najžiadanejší model."
Takže si vyrovnávanie podielov na slovenskom trhu nevysvetľujete tým, že Fabia nie je úspešný model?
„Nie, pretože Fabia je úspešný model."
Ozvali sa hlasy, že posledný model Fabie nie je dizajnérsky najvydarenejší, čomu by mohla zodpovedať aj zmena šéfa dizajnu Škody v Mladej Boleslavy, kde prišiel Jozef Kabaň z Audi.
„Fabiu ľudia hodnotia ako vydarené auto, čo potvrdzuje jej predaj a pozícia na trhu."
Prečo potom výmenili šéfa dizajnu?
„Nie som v stave komentovať rozhodnutia vedenia koncernu. Takéto zmeny sú však prirodzená vec, a to nielen v automobilovom priemysle."
Ako zisťujete, že ju ľudia hodnotia ako vydarený model? To, že ju kupujú, je jeden aspekt, ale to, čo si myslia o jej výzore a dizajne je vec, ktorá sa zisťuje ťažšie.
„Pre nás sú dôležité výsledky predaja."
Ale v septembri predaj Fabie klesol.
„Šrotovné spôsobilo mimoriadnu situáciu. A tohtoročný trh sa nevyvíja spôsobom, ktorý by bol porovnateľný s ktorýmkoľvek predchádzajúcim. Každý trh prechádza trendmi a tie prebiehali aj na Slovensku. Až do tohto roku."
Aké to boli trendy?
„Šrotovné prinieslo na trh novú skupinu zákazníkov. Mesačné štatistiky neodrážajú tak schopnosť značky vozidlá predávať, ako schopnosť fabriky ich dodať. Jednomesačný výkyv štatistík predaja nie je dôležitý. Dôležitý je celoročný výsledok."
Keď sa pozrieme na september, ktorý poukázal na pokles predaja Fabií, nezaznamenali ste to v objednávkach?
„My sme s vývojom objednávok veľmi spokojní."
Zaznamenali ste v septembri pokles objednávok?
„Nie."
Zaznamenali ste ich nárast?
„Ich vývoj je z hľadiska budúcnosti pozitívny."
Aký ste mali medziročne stav objednávok napríklad za september?
„Neviem vám povedať presné čísla."
To ale viete, či sa situácia zhoršuje alebo stagnuje?
„My sme s vývojom objednávok spokojní. Presné čísla sú internou záležitosťou firmy. Dôležitý je celý trh, celý rok, nie výsledky jedného mesiaca."
Aké máte očakávania teda za celý rok?
„Je ešte priskoro vyjadrovať sa o tom, aký bude trh v tomto roku, najmä pre deformáciu, ktorú spôsobilo šrotovné."
Ale nejaké očakávania musíte mať.
„Určite máme."
A podľa neho bude Škoda na tom lepšie alebo horšie?
„Je predčasné o tom hovoriť, lebo situácia na trhu nie je štandardná."
Za prvých deväť mesiacov je to lepšie alebo horšie ako v minulosti?
„Presné čísla vám môžem dodať neskôr."
A vy ich ako hodnotíte?
„My ich hodnotíme ako úspešné obdobie. Napriek šrotovnému."
Hovoríte, akoby vám šrotovné poškodilo, ale malo vám pomôcť.
„Pomohlo všetkým automobilkám, aj Škode. A pomohlo 40 tisícom Slovákom, aby mali nové, moderné a ekologické autá. A pomohlo zachovať výrobu."
Nik vám nevyčítal, že ste na šrotovnom mohli získať viac?
„Nevyčítame si to a nevidíme to tak. Škoda nevyrábala na sklad. Mali sme taký počet objednávok, že vyrábať na sklad nebolo možné."
Prijali by ste tretiu vlnu šrotovného, keď ste vraveli o jeho deformačných účinkoch?
„Tretia vlna by bola rozumná najmä z dôvodu, aby mohla najdôležitejšia časť slovenského hospodárstva fungovať. Okrem toho, každé opatrenie, ktoré donesie na trh moderné a ekologické autá, je pozitívne."
Neakceptujete názory, že šrotovné deformuje trh, lebo nie je normálne, aby štát takto dotoval jednu časť trhu?
„Ja to hodnotím z pohľadu zamestnanosti a bezpečnosti premávky."
Uznávate, že šrotovné je neštandardné?
„Je to opatrenie, ktoré tu ešte nebolo. Robilo sa s ohľadom na situáciu na trhu. Z tohto hľadiska to môžeme považovať za neštandardné."
Minuli sa dve vlny, dokonca ľudia, ktorí využili druhú vlnu, si ešte neobjednali autá. Myslíte si, že by bolo dostatok záujemcov o tretiu vlnu?
„Auto je v dnešnej dobe prostriedok na zaručenie mobility. A tá je možno dôležitejšia ako kedykoľvek predtým."
Ale sú aj vlaky a autobusy.
„Samozrejme."
Našlo by sa v tretej vlne dostatok záujemcov o kúpu nového vozidla?
„Tretia vlna by bola rozumná, lebo by obnovila vozový park. Nie je to len vec Slovenska, ale povzbudzuje to ekonomiku v celej Európe."
Panuje názor, že šrotovné je len kupovanie času vládami, pretože problém na globálnom automobilovom trhu existuje. Automobilový priemysel trpí nadvýrobou. Je to aj váš názor?
„Som vyštudovaný konštruktér motorových vozidiel, takže ku globálnym ekonomickým úvahám sa nedokážem vyjadriť."
Keď by ste prijali tretiu vlnu šrotovného, tak by ste podporovali asi aj štvrtú či piatu. Existuje nejaká hranica, kedy by už šrotovné nemalo význam?
„Každé opatrenie, ktoré podporuje obnovenie vozového parku, ktorý je na Slovensku prestarnutý, teda podporuje výmenu vozidiel a nie je záťažou pre štátny rozpočet, je pozitívne."
Ale kde je hranica?
„To vám neviem povedať."
Ale uznávate, že existuje hranica?
„Šrotovné má zmysel dovtedy, kým ľudia používajú autá, ktoré v skutočnosti patria do šrotu."
Nemáte názor na to, kedy už šrotovné nebude mať efekt?
„Nedokážem odhadnúť, kedy to bude. My sa zaoberáme službami v oblasti mobility ľudí."
Tým chcete povedať: My predávame autá a nič viac nás nezaujíma?
„Nie. Robíme svoju prácu. Tou je zabezpečiť mobilitu ľudí. Verím, že toto náročné obdobie o chvíľu pominie."
Prečo by malo čoskoro pominúť?
„Pretože som od prírody optimista. Pretože tomu verím. A tiež preto, lebo sú signály, aj z predaja vozidiel, ktoré nám dávajú optimizmus do budúcnosti."
Signály sú skôr také, že sa minulo šrotovné a teraz to pôjde dole vodou. Máte nejaké iné?
„Z nášho pohľadu je predpoklad, že aj keď trh nedosiahne úroveň rekordného roku 2008, bude sa vyvíjať priaznivo."
Čo znamená, že trh v roku 2009 nedosiahne úroveň minulého roku?
„Trh v Európe v roku 2009 je o niečo nižší ako v minulom roku, aj napriek šrotovnému. Ak šrotovné nebude pokračovať, je pravdepodobné, že trh trochu poklesne."
Automobilky majú veľké problémy. Aj Škoda. Sú tu odstávky, zníženie výroby.
„Škoda nepredpokladá pokles výroby. Každá fabrika na Slovensku, v Čechách či vo svete je flexibilná."
Koľko odstávok výroby bolo v roku 2007 alebo 2008?
„Nemám takúto informáciu."
Ako si vysvetľujete tohtoročné odstávky?
„Budeme mať dva dni, ale tie súvisia so štátnym sviatkom. A so zmenou nastavenia liniek. Nemalo význam na dva dni posielať ľudí do práce. Škoda Mladá Boleslav však neeviduje pokles objednávok."
Sú automobilky v rámci svojej flexibility schopné zareagovať na dnešnú situáciu? Nie je ich na svetovom trhu priveľa?
„Nedokážem posúdiť, či je automobiliek na svetovom trhu priveľa alebo primálo. Pre nás je dôležité, že Škoda v takejto situácii nie je."
Tento rok došlo k obrovskému zostreniu konkurencie nielen na domácom trhu, ale aj v zahraničí. Cenová konkurencia bola na našom trhu silným tohtoročným trendom. Bola to pre vás nová skúsenosť, že ste o zákazníka museli bojovať znižovaním cien?
„Každý deň v automobilovom priemysle s osobnými autami dnes prináša nové skúsenosti. Je fakt, že ceny vozidiel dosiahli začiatkom tohto roku rekordne nízku úroveň. Ak sa pýtate, ako ďalej, tak cestou budú služby."
Takže podľa vás sa už nebude bojovať cenou, ale službami?
„Predpokladám tento vývoj, pretože nevidím ďalší priestor na znižovanie cien. Už teraz sú rekordne nízke."
Toto sa hovorilo už pred niekoľkými mesiacmi, a vždy sa nejaký priestor našiel.
„Ako som povedal, ceny sú rekordne nízke. Nevidím priestor na ďalšie znižovanie. Produkty majú svoju hodnotu."