BRATISLAVA. Tohtoročné Vianoce sa budú niesť v znamení skromnosti. Väčšina z nás bude tento rok viac zvažovať, koľko minie na darčeky. Krízu totiž cítime viac ako vlani.
„Pred rokom bol nezamestnaný každý dvanásty pracujúci človek, no v decembri tohto roka ním bude každý ôsmy," povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Predpokladá, že suma na vianočné nákupy tento rok neporastie tak ako po minulé roky, prípadne sa zníži.
„Vianočný nákup sa skôr sústredí na drobné darčeky," povedal Ľubomír Drahovský, analytik z agentúry pre prieskum trhu Terno. Úlohu podľa neho zohrajú aj regionálne rozdiely - najmenej sa minie v oblastiach s 20-percentnou nezamestnanosťou, najviac v Bratislave.
Obchodníci budú podľa Drahovského „musieť vynaložiť oveľa väčšie úsilie ako vlani, aby dosiahli aspoň obrat z roku 2008." Minulý rok totiž nákupy ťahal aj prechod na euro, ľudia míňali posledné koruny. Tento rok zatlačí na nákupy naplno kríza. Napriek tomu Drahovský skorší nástup „povianočných výpredajov" vo väčšine predajní neočakáva. Začnú sa podľa neho tak ako po minulé roky okolo 27. decembra. V sortimente potravín aj skôr, dodal.
Výpredaje ako kde
Termín výpredajov zostane rovnaký ako vlani v predajniach Electro World. „Vianočný výpredaj plánujeme spustiť po Vianociach," povedala hovorkyňa spoločnosti Darina Ostrolúcka. Ceny spadnú až o 40 percent z pôvodnej výšky, dodala. Vianočný predaj sa tu začne až v polovici novembra.
Začiatok výpredaja už pred Vianocami však nevylučuje finančný riaditeľ spoločnosti Nábytok Galan Peter Meier: „Budeme reagovať na situáciu na trhu." S vianočným predajom začali podľa neho už minulý týždeň. V rámci vianočnej akcie tu každý zákazník, čo nakúpi nad tisíc eur, získa poukážku na nákup s 15-percentnou zľavou.
COOP Jednota nechá dátum výpredajom vianočného predaja na tej-ktorej predajni. „Výpredaj sortimentu s vianočnou tematikou bude riešený individuálne v jednotlivých predajniach v druhej polovici decembra," povedal predseda reťazca Gabriel Csollár.
Tesco plánuje „časovo obmedzené akčné ponuky v niekoľkých vlnách". Reťazec tak chce podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej vyhovieť zákazníkom: „Počítame, že si ľudia budú viac vyberať, preto sme rozšírili rad výrobkov s nižšou cenou."
Akcie, súťaže a darčeky
Väčšina obchodníkov láka ľudí do predajní zľavami, darčekmi zdarma k nákupu či zvýhodnenými službami. Pomôcť majú aj súťaže. „V súčasnosti prebieha v našich predajniach súťaž o automobil Renault Mégane," povedala hovorkyňa spoločnosti Nay Laura Ondriašová.
Predaj má podľa nej posilniť aj pripravované každodenné žrebovanie s výhrou rovnajúcou sa hodnote nákupu. Najpredávanejšie budú podľa nej notebooky, chladničky, práčky či darčekové poukážky. „Ceny týchto produktov znižujeme priebežne a neustále počas celého roka," povedala.
Na nízke ceny lákajú aj reťazce. Tesco zlacnelo o desatinu LCD a plazmové televízory. Vianočný tovar v COOP Jednota je o päť až desať percent lacnejší ako vlani. Billa pripravila Vianočný katalóg s výhodnými cenami a tipmi na darčeky. Na súťaže a darčeky stavila aj Hypernova.