SME

Mesačne vytvoria železnice stratu 5 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46,212 mil. eur. Ide o hospodársky výsledok po zdanení, ako vyplýva z údajov, ktoré železničný podnik poskytol agentúre SITA. Spoločnosť zamestnáva 17 321 pracovníkov a ku koncu septembra mal aktíva vo výške 2,625 mld. eur.

ŽSR v roku 2008 hospodárili s účtovnou stratou 1,102 mld. Sk (36,58 mil. eur). Strata z prevádzkových činností sa prehĺbila o 3,5 % na 1,1 mld. Sk). Celková strata z hlavnej činnosti bola ovplyvnená stratou z prevádzkovania dráh viazanou prevažne na pokles dopravných výkonov ako prejavu začínajúcej finančnej krízy a kvôli nižšej úhrade straty vyplývajúcej z regulácie ceny poplatku za používanie infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci vlaňajších výnosov ŽSR sa poplatky za použitie tratí od dopravcov medziročne znížili o 13,3 % na 5,860 mld. Sk.

V roku 2008 prevádzkovalo dopravu na dráhach 25 dopravných spoločností. Dve spoločnosti zabezpečovali prevádzkovanie osobnej dopravy a 23 spoločností nákladnú dopravu. Predaj vlakových trás sa uskutočňuje za ceny regulované štátom. Dotácia štátu na prevádzkovanie tratí tvorila vo výnosoch podniku 5,3 mld. Sk (175,93 mil. eur), čo bolo medziročne viac o 47,2 %.

ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu.

SkryťVypnúť reklamu

V hlbokej strate aj Cargo Štátna akciovka Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) vykázala za deväť mesiacov tohto roka pred zdanením stratu vo výške 69,484 mil. eur.

ZSSK Cargo prepravila za osem mesiacov tohto roka 21,2 mil. ton tovaru, čo znamená medziročne pokles o 32,1 % a oproti plánu je to menej o 0,4 %. Negatív ny vplyv svetovej finančnej a hospodárskej krízy, ktorý sa podľa spoločnosti začal prejavovať vo forme znížených požiadaviek na prepravu v druhej polovici minulého roka, pokračuje aj v tomto roku.

"Ešte viac ako na objeme prepravy sa kríza prejavila v znížení prepravného výkonu v čistých tonových kilometroch. Pokles prepravného výkonu dosiahol viac ako 37 %. V uplynulých mesiacoch nastalo mierne oživenie v oblasti hutníckeho a automobilového priemyslu, čo sa pozitívne prejavilo aj na miernom zvýšení výkonov ZSSK Cargo. Podobný trend je možné očakávať do konca roka," uviedol Miroslav Ľupták zo sekcie marketingu spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo neočakáva v posledných mesiacoch roka radikálne zvýšenie objemu prepravy, nakoľko aj analytici sú v odhadoch opatrní a súčasné zvýšenie produkcie priemyslu pripisujú skôr výrobe na sklady, ktoré firmy vyprázdnili kvôli poklesu výroby.

Štát pomohol Vláda na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho schválila 4. marca tohto roka použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci ZSSK Cargo v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. ZSSK Cargo dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť ZSSK Cargo, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ku koncu roka 2008 zamestnávala 10 448 pracovníkov, od roku 2005 ich počet klesol o 1 408.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (14. 5. 2025)
USD 1.111
AUD 1.734
CZK 24.948
JPY 164.610
CAD 1.555
GBP 0.841
HUF 404.830
PLN 4.252
CHF 0.936
SEK 10.826

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 020
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 446
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 931
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 916
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 473
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 344
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 067
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 046
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 264
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 15 232
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 691
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 560
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 130
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 965
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 364
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 930
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 264
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 15 232
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 691
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 560
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 130
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 965
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 364
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 930
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu