BRATISLAVA. Viac ako 20-tisíc eur za jediný deň zaplatí Slovensko Interblue Group, ak jej vláda nepredá osem miliónov emisných kvót tak, ako si to objednala. Podľa stále platnej zmluvy musíme objednané kvóty previesť v deň, ktorý určí v žiadosti. Inak musíme zaplatiť sankciu 0,05 percenta z kúpnej ceny za deň. Dosiaľ sme žiadne emisie nepreviedli.Dátum objednávky ani dátum prevodu ôsmich miliónov emisných kvót nie je známy.
Skrytí majitelia firmy môžu pokojne fajčiť cigary a čakať, ako im peniažky z pokuty rastú a rastú a potom o ne požiadať či vysúdiť ich. Čo viac si môžu želať na posilnenie svojej vyjednávacej pozície s touto vládou? Stĺpček Ivana Štulajtera: V slučke
Emisný obchod Interblue mala nárok na 50 miliónov ton slovenských AAU. Zmluva znie na 5,05 eura/tonu. Kúpila už 15 miliónov ton, kde máme nárok na eurový bonus. Zaplatila 75,75 milióna eur. Stále nám dlhuje 15 miliónov eur. Okolité krajiny predávali za viac ako 10 eur za tonu. Predávali Česi, Maďari, Poliaci, Ukrajinci a Lotyši. Podľa pointcarbon.com chcú predávať aj Rusi, čo môže znížiť hodnotu emisných kvót.
Štátny tajomník ministerstva životného prostredia Jaroslav Jaduš ho totiž odmietol prezradiť, lebo by to vraj mohlo poškodiť záujmy Slovenska. Ak by však Interblue Group žiadala, aby sme im objednané kvóty doručili napríklad prvého októbra, dodnes by sme im len na zmluvných sankciách museli uhradiť vyše 626tisíc eur.
„V prípade, že im objednané kvóty odmietne Slovensko poslať, môžu žiadať na súde sankčné poplatky," hovorí obchodný právnik Radovan Pala. Nejde pritom len o sankcie, ktoré má dohodnuté Interblue so Slovenskom. Ide aj o možné sankcie, ktoré bude musieť Interblue Group zaplatiť svojmu nádejnému kupcovi.
„Ak Interblue preukáže na súde, že mala kupcu, má nárok aj na náhradu ušlého zisku v plnej výške," konštatuje Pala. V prípade, že od Interblue Group chcel niekto odkúpiť naše emisné kvóty za trhovú cenu, ktorá sa pohybuje na úrovni minimálne 10 eur za tonu (za takú cenu predávajú Česi), ušlý zisk z ôsmich miliónov ton by bol 40 miliónov eur.
Majitelia Interblue Group môžu teda na emisnej zmluve zarobiť 4 626 000 eur bez toho, aby vôbec museli nejaké peniaze minúť.Tajomník Jaduš síce tvrdí, že sa zástupcovia ministerstva životného prostredia snažia s Interblue Group dohodnúť na odstúpení od zmluvy. Zatiaľ sa im to nepodarilo. Prišli totiž na to, že zmluva je nezrušiteľná. Iba ak by s jej zrušením súhlasila Interblue.
Pritom už raz dohoda s majiteľmi Interblue o odstúpení od zmluvy a bez sankcií existovala. Dohodol ju exminister Ján Chrbet. To však bolo v čase, keď sa rozhodoval, či zverejní zmluvu, alebo ju radšej zruší. Chcel takýto návrh predostrieť aj vláde. Premiér Robert Fico to označil za zbabelý prístup a odvolal ho. „Ja takých strašiakov nepotrebujem," povedal vtedy premiér.