MICHIGAN. General Motors (GM) si ponechá Opel. Správna rada americkej automobilky v noci na dnes prekvapivo hlasovala proti predaju väčšinového podielu v Opeli kanadskému autododávateľovi Magna International a ruskej banke Sberbank.
Rada sa po roku neistoty a politických rokovaní rozhodla, že GM zreštrukturalizuje nemeckú spoločnosť na vlastné náklady. Ako argument uviedla zlepšenie situácie v ekonomike a strategickú dôležitosť značky.
GM očakáva, že reštrukturalizácia Opela a jeho sesterskej britskej spoločnosti Vauxhall bude stáť okolo 3 miliárd eur, ktoré pokryjú náklady na znižovanie počtu pracovných miest a zatváranie závodov. To je výrazne menej než 4,5 miliardy eur, ktoré Magna požadovala na reštrukturalizáciu od európskych vlád vo forme úverov a garancií.
Úder pre Merkelovú
Neočakávané rozhodnutie 13-člennej správnej rady vymenovanej bezprostredne potom, ako sa koncern pred štyrmi mesiacmi dostal z ochrany pred veriteľmi, je úderom pre nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú a zvyšuje riziko konfliktu s odborovými organizáciami združujúcimi zamestnancov európskej divízie GM. Zostala tiež otvorená otázka, ako bude GM financovať svoj plán samostatne reštrukturalizovať Opel.
Nemecká vláda intenzívne lobovala za predaj automobilky konzorciu zloženému z Magny a Sberbank. Po oznámení rozhodnutia správnej rady GM sa objavili informácie, že Berlín požaduje od amerického koncernu splatenie preklenovacieho úveru vo výške 1,5 miliardy eur, ktorý Opel dostal od štátnych nemeckých bánk.
"Vláda je sklamaná rozhodnutím správnej rady General Motors, že americký koncern bude reštrukturalizovať Opel sám a ponechá si ho," uviedol hovorca nemeckého kabinetu Ulrich Wilhelm.
"GM čoskoro Nemecku a ostatným vládam predloží svoj reštrukturalizačný plán a dúfa, že bude pozitívne prijatý," povedal generálny riaditeľ GM Fritz Henderson. Dodal, že finančné zdravie a stabilita koncernu sa počas niekoľkých uplynulých mesiacov výrazne zlepšili.
Nemecký minister hospodárstva: Je to neakceptovateľné Nemecký minister hospodárstva Rainer Brüderle ostro kritizoval rozhodnutie správnej rady GM. "Správanie General Motors voči zamestnancom aj Nemecku je absolútne neakceptovateľné," povedal Brüderle pred stretnutím kabinetu. Brüderle požaduje od amerického koncernu, aby čo najrýchlejšie predložil svoj plán reštrukturalizácie. "Dostaneme peniaze našich daňových poplatníkov späť," dodal nemecký minister.
Brüderle zdôraznil, že zamestnanci Opela ešte tesne pred rozhodnutím GM súhlasili so znížením platov. Takéto zaobchádzanie s pracovníkmi niekoľko týždňov pre Vianocami je podľa Brüderleho "neprijateľné".
Podľa ministra hospodárstva spolkovej krajiny Durínsko Jürgena Reinholza GM signalizoval, že vráti spomínaných 1,5 miliardy eur do konca novembra.
Sklamanie z rozhodnutia GM vyjadrili aj španielsky zamestnanci automobilky Opel. "Už máme dosť tejto neustálej neistoty ohľadom budúcnosti španielskych závodov Opela," uviedol predstaviteľ závodnej rady Pedro Bona. Tiež vyzval GM, aby čo najrýchlejšie predložil svoj plán týkajúci sa závodu Opel vo Figueruelas.
Španielske odbory a Magna sa po mesiace trvajúcich rokovaniach koncom októbra dohodli na tom, že počet pracovných miest v závode Opela vo Figueruelas sa zníži o 900 namiesto 1350, ako pôvodne navrhovala Magna. V závode aktuálne pracuje okolo 7500 ľudí. "Tento nový obrat nás absolútne zaskočil."
Zamestnanci protestujú
Závodné rady a odbory automobilky Opel zvolali na štvrtok 5. novembra varovný štrajk. Týmto spôsobom chcú protestovať proti prekvapivému rozhodnutiu správnej rady GM.
"Protestné akcie začnú v Nemecku a rozšíria sa na celú Európu." uviedol predseda celopodnikovej rady Klaus Franz. V Európe možno bude štrajkovať 55.000 pracovníkov automobilky.
Franz nazval rozhodnutie GM "absolútne nepochopiteľným" a utorok "čiernym dňom pre Opel".
Prehľad histórie Opela
1862: Zámočník Adam Opel začal vyrábať šijacie stroje. Na priemyselnú výrobu upravil bývalý kravín.
1886: Opel začal vyrábať vozidlá; v prvej fáze išlo o velosipedy (bicykle s veľkým predným kolesom, nazývaný aj kostitras).
1899: V Rüsselheime opustil montážnu dielňu prvý automobil.
1924: Ako prvý nemecký výrobca zaviedol Opel sériovú výrobu na montážnom páse.
1928: Opel sa stal najväčším výrobcom osobných a nákladných automobilov. Jeho podiel na nemeckom trhu dosiahol 37,5 %. Model RAK 2 vytvoril rýchlostný rekord 238 km/h.
17. marca 1929 Rodina Opelovcov predala najskôr 80 % akcií GM, ktorý jej zaplatil 120 miliónov mariek. Wilhelm von Opel a jeho brat Fritz si najskôr nechali 20-% podiel, ale do roku 1931 sa ich zbavili.
1944: Počas druhej svetovej vojny bol závod v Rüsselsheime ťažko poškodený bombardovaním, závod v Brandenburgu bol takmer úplne premenený na ruiny. Opel vyrábal nákladné autá pre nemeckú armádu.
1947: Opel obnovil výrobu. Novú éru začal prepracovanou verziou predvojnového modelu Opel Olympia.
1962: Na trhu sa objavil model Opel Kadett, ktorý sa začal vyrábať v bochumskom závode.
1970: Opel uvádza na trh model Manta-Coupé.
1971: Opel vyrobil 10-miliónte vozidlo. Stal sa ním model Caravan.
1993: Opel zažaloval svojho bývalého šéfa José Ignacia Lópeza za priemyselnú špionáž. López totiž prešiel z Opela do Volkswagenu. V roku 1997 sa spor uzavrel zmierom. VW zaplatil Opelu 100 miliónov USD.
1998: Podiel Opela na trhu v Nemecku klesol v dôsledku problémov s kvalitou vozidiel z vyše 25 % na 14 %.
2004: General Motors začal radikálne ozdravovanie podnikania. V nasledujúcich dvoch rokoch odišlo z jeho nemeckej dcéry 10.000 pracovníkov.
2005: Závodná rada a manažment Opela podpísali dohodu, podľa ktorej sa mala do roku 2010 zabezpečiť budúcnosť závodov v Rüsselsheime, Bochume a Kaiserslauterne. Automobilka Adam Opel AG sa zmenila z akciovej spoločnosti na spoločnosť s ručením obmedzeným (GmbH).
2008: Automobilka zaznamenala masívne straty v dôsledku silného poklesu odbytu. Opel ako prvý nemecký výrobca požiadal štát o pomoc. Ručenie spolku a spolkových krajín viedlo k podpore výrobcu.
2009: V úsilí, aby sa Opel nedostal do závesu nesolventnosti GM v Spojených štátoch, v Opele vypracovali koncepciu jeho odčlenenia od GM. Dva dni pred vyhlásením nesolventnosti GM, ku ktorému došlo 1. júla, sa spolok, krajiny a GM a americké ministerstvo financií dohodli s rakúsko-kanadskou Magnou na koncepcii záchrany Opela.
Október 2009: Komisárka EÚ pre hospodársku súťaž Neelie Kroesová vyhlásila, že nie je jasné, či sa predaj Opela uskutočnil v súlade so zásadami EÚ. EK požiadala zúčastnené strany, aby písomne potvrdili, že sa pri výbere víťaza tendra neuskutočnil nijaký politický nátlak. Vedenie GM odmietlo splniť túto požiadavku.
3. novembra 2009: Správna rada GM sa rozhodla, že si Opel predsa len ponechá.
DPA, Financial Times Deutschland a Die Welt