Do konca septembra sa v „Tomanovej“ sociálnych podnikoch zamestnalo len 348 ľudí. Jedno takéto miesto stálo daňových poplatníkov niekoľko tisíc eur.
BRATISLAVA. Jeden robotník pracujúci v „Tomanovej" pilotnom sociálnom podniku stojí štát viac ako 67-tisíc eur. Osem sociálnych podnikov totiž do konca septembra zamestnalo len 348 ľudí, a to nielen na trvalý pracovný pomer, ale aj na dohody. A ministerstvo práce im odkleplo dokopy viac ako 23,5 milióna eur z eurofondov.
Okrem niekoľkých administratívnych pracovníkov podniky zamestnávajú ľudí s nízkou kvalifikáciou i nízkou mzdou.
V prospech pilotných sociálnych podnikov, z ktorých väčšina má byť podľa zistení médií napojená na vládny Smer, má hovoriť ešte údaj, že preškolili 321 ľudí. Tí sa mali následne zamestnať u ich zmluvného partnera.
„Ak počítame aj s týmito zamestnanými mimo sociálneho podniku, štátna dotácia na jedno pracovné miesto v rámci pilotného projektu by bola nižšia - niečo vyše 35-tisíc eur," hovorí Miroslav Beblavý z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Pripomína však, že týchto 321 ľudí má garantovanú prácu maximálne na pol roka, potom ich môže zamestnávateľ prepustiť.
Údaje o počte ľudí zamestnaných cez pilotné sociálne podniky poslala ministerka práce Viera Tomanová v odpovedi na poslaneckú otázku Kláry Sarközyovej z SMK.
Sú tu dôležitejší investori
Na porovnanie, automobilke PSA Peugeot Citroën vláda priklepla pri rozširovaní v roku 2006 štátnu pomoc na jedného zamestnanca vo výške 32-tisíc eur. Táto suma zahŕňa príspevok na zamestnanca, príspevok na vzdelanie, ale aj daňové úľavy a hotovostnú dotáciu. PSA predpokladala zamestnať 1800 ľudí.
Žilinská automobilka Kia Slovensko dostala v roku 2007 pri rozširovaní výroby o niečo viac ako 50-tisíc eur na pracovníka. Kia vtedy plánovala zamestnať viac ako 660 ľudí.
Búrku nevôle rozpútal pred štyrmi rokmi prípad dotácie pre kórejského výrobcu pneumatík Hankook. Ministerstvo hospodárstva na čele s Jirkom Malchárkom im navrhovalo dotáciu na jedno pracovné miesto viac ako 52-tisíc eur. Hankook dotáciu nedostal a na Slovensko so svojou investíciou napokon neprišiel.
Tomanovej mäkké pravidlá
V dotovaní pracovných pozícií pilotných sociálnych podnikov a automobiliek pritom existuje zásadný rozdiel.
Podľa analytika Tatra banky Juraja Valachyho napríklad v tom, že „Kia sa musela zaviazať, že dotované miesto zachová minimálne päť rokov". V pilotných sociálnych podnikoch je táto dotácia viazaná maximálne na dva a pol roka. Ich zmluvní partneri majú povinnosť udržať „najatého" pracovníka cez sociálny podnik len tri až šesť mesiacov.
Podľa Beblavého nemajú pre Slovensko pilotné sociálne podniky žiadny ekonomický prínos. „Vytvorených pracovných miest je veľmi málo. A aj tie mali pravdepodobne za následok zrušenie konkurenčných pracovných miest," tvrdí Beblavý.
Naproti tomu automobilky sú stále dôležitým ťahúňom slovenskej ekonomiky, hovorí Valachy. Dodáva, že pracovné miesta v automobilkách majú vyššiu pridanú hodnotu. Pritiahli subdodávateľov a ich príchod bol veľmi dôležitý aj pre imidž Slovenska ako krajiny výhodnej pre zahraničných investorov.