Vernosť úzkemu okruhu predajcov, ktorí priazeň odmeňujú zľavami, môže priniesť úsporu. Podmienky vernostných systémov si však treba preštudovať.
BRATISLAVA. Ak premýšľate, v ktorom obchode miniete peniaze za veľký víkendový, menší denný či špecializovaný nákup a máte vernostnú kartu niektorého obchodníka, asi zamierite k nemu. Sľúbil vám zľavu, keď ho budete pravidelne navštevovať.
Nezískali si všetkých Zbieranie bodov za nákup a používanie vernostnej karty je pri nákupe potravín veľmi dôležité pre štvrtinu a skôr dôležité pre pätinu Slovákov, vyplýva to zo štúdie GfK Shopping Monitor Slovakia. „Asi polovica ľudí na Slovensku pravidelne či občas zohľadňuje pri nákupe potravín vernostný systém predajnej siete,“ vraví Daniela Čekovská z marketingu GfK Slovakia.
Hoci sa karty stali magnetom na pritiahnutie zákazníkov, ich čaru nepodľahli všetci. Čitateľka Andrea z Bratislavy sa síce snaží pri nákupoch ušetriť, ale nemá žiadnu z takýchto kariet. Dôvodov má na to niekoľko.
V prvom rade sa obáva možného zneužitia osobných dát, ktoré by mala pri žiadosti o vydanie karty poskytnúť.
Aj keď nemá prehľad o všetkých kartách, nemyslí si, že by jej zbieranie bodov, na ktorom mnohé z nich stoja, vyhovovalo. Nepozdáva sa jej, že firmy môžu kedykoľvek meniť pravidlá systému. „Nechcem byť hračkou v rukách predajcov,“ tvrdí.
Prednosť má zľava ihneď Koľko kariet vydali
bauMax – takmer 75 000 Billa – 330 000 Coop Jednota Slovensko – 730 790 dm drogerie markt – 169 815 Lyoness – 115 000 Orange – viac ako 1,2 milióna Tesco Stores – vyše 600 000 NAY - 495 000 T–Mobile – 750 000 * ku koncu októbra 2009
Podľa Ľubomíra Drahovského, analytika agentúry pre prieskum obchodu Terno, získa predajca z kariet cenné informácie o správaní sa spotrebiteľov. Tí však reagujú skôr na zaujímavé cenové ponuky, ako na následné benefity. Chcú ušetriť už v okamihu, keď navštívia obchod.
Okamžite priznáva zľavu niekoľko spoločností. Asi najširším okruhom partnerov, ktorí poskytnú zľavu, sa hrdí spoločnosť Lyoness. Jej systém si však treba preštudovať, pretože kombinuje okamžité zľavy s objednávkou nákupných poukážok.
Vernostné systémy obchodných sietí Tesco a Billa sú postavené na pripisovaní bodov a následnom čerpaní zľavy či výmeny bodov za tovar v istom termíne. Ich výhodou je, že umožňujú body k jednej karte zbierať niekoľkým rodinným príslušníkom. Body sa zbierajú aj s kartami čerpacích staníc. Drahovský však vraví, že ak ich majitelia nenazbierajú v stanovenom čase dosť bodov, alebo premeškajú zľavu, môže im to spôsobiť rozčarovanie z vernostného systému.
Iný postup zvolili spotrebné družstvá. „Zľava sa zrátava za každý nákup v sieti 2400 predajní počas kalendárneho roka a vypláca sa nasledujúci rok. Je od jedného percenta vyššie,“ povedal Martin Katriak, podpredseda COOP Jednota Slovensko. Zľava sa však dá uplatniť len v obchode, kde je registrovaný.
Na princípe kumulácie nákupov počas dvanástich po sebe idúcich mesiacov a následnom uplatnení zľavy fungujú karty bauMaxu. Podľa Mareka Šulca z marketingu reťazca získa dvojpercentnú zľavu zákazník za ročný obrat nad 1300 eur a trojpercentnú za viac ako 2300 eur. Na päťpercentnú zľavu má nárok po dosiahnutí obratu vyše 4600 eur a desaťpercentnú za ročné nákupy za viac ako 8600 eur.
Zľava môže byť predplatená Systém vernostných kariet nepovažujú za ideálny spôsob získavania spotrebiteľov všetci obchodníci. Kartu nemá a neplánuje ju zaviesť Ahold Retail Slovakia, hoci zákazníkov k návštevám predajní Hypernova motivuje: „Pravidelne organizujeme vernostné programy založené na zbieraní bodov za nákup. Istý počet bodov si môžu vymeniť za nákupné poukážky,“ vraví Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca.
Vernostnými kartami sa nepreukazujú ani zákazníci predajní Lidl a Kaufland. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner to odôvodňuje tým, že reťazec nechce vytvárať kastu vyvolených zákazníkov. Osobne si myslí, že nech ponúka vernostná karta benefit v akejkoľvek podobe, zákazník si ho predplatí. „Peniaze, ktoré dostane po predložení karty naspäť, sú jeho peniaze, ktoré už obchodníkovi zaplatil,“ dodal Gärtner.
Podľa Drahovského vernostné karty prinesú skutočnú úsporu len časti spotrebiteľov. „Ušetria s nimi tí zákazníci, ktorí majú dosť času, aby získali prehľad o akciových ponukách v letákoch a dokážu ich skombinovať s benefitmi, ktoré im prináša karta.
Čo získate pri použití vernostnej karty
Teodor má dnes meniny. Nakúpi tovar alebo využije služby za 20 eur. Pred platením sa preukáže vernostnou kartou.
Ak vlastní kartu, ktorá mu zabezpečí okamžitú zľavu Ak mu karta umožňuje zľavu 5 %, zaplatí 19 eur. Ak má kartu so zľavou 10 % percent, platí len 18 eur. Po nákupe za 20 eur môže ušetriť 1 až 2 eurá. Okamžitú zľavu v širšej sieti predajcov a poskytovateľov služieb si môže uplatniť napríklad s kartami Sphere, Orange alebo Nivea. Karty Dráčik, Fann a Marionnaud, NAY, Kenvelo, Baumax, Nábytok Galan, Fotolab, mu zatiaľ umožňujú so zľavou kúpiť len výrobky z ich ponuky. Ak sa preukáže kartami Media klub alebo IKEA Family, získa zľavu či zvýhodnenie, ale len pri kúpe vybraného tovaru či v istom časovom obmedzenom období. Výhody a nevýhody + Získa zľavu ihneď. Nemusí si strážiť termíny, kontrolovať stav bodov na karte.
+ S niektorými kartami môže získať zľavu aj v cudzine.
- Väčšina kariet sa viaže k nákupu len v jednej sieti predajcu.
- Zľavy sa zväčša nesčítavajú, takže ak vlastní niekoľko kariet a minie peniaze tam, kde ich prijímajú niekoľko, získa zľavu len na jednu z nich.
Akv vlastní kartu, na ktorú zbiera body To, ako rýchlo body nazbiera, závisí od pravidiel vernostného systému. Teda najmä od toho, koľko musí utratiť pre získanie 1 bodu a koľko bodov musí nazbierať, aby získal benefit. Ak za 1 euro nákupu získa 1 bod, svojím nákupom za 20 eur získa na vernostnú kartu 20 bodov. Ak má nárok na zľavu pri získaní 150 bodov, znamená to, že musí u predajcu či poskytovateľa služieb minúť dohromady za 150 eur (viac ako 4500 korún), aby zľavu získal. Spravidla však platí, že jeden bod pri nákupe získa oveľa drahšie, než zaň pri uplatňovaní zľavy získa. Clubcard napríklad pripíše na 1 euro nákupu 1 bod, ale za 1 bod mu poskytne zľavu 1 cent. Po nákupe za 150 eur a pripísaní 150 bodov tak získa zľavu 1,5 eura. Body môže zbierať napríklad s kartami : Billa Card, Tesco Clubcard, NAY, T-Mobile, Baťa, dm drogerie markt, Smart, Slovnaft, Dr.Max, s.Oliver. Výhody a nevýhody + S niektorými kartami môže zbierať body spolu s niekoľkými členmi rodiny. Na iných môže zbierať body aj v cudzine, zväčša si však nárok na benefit musí uplatniť na Slovensku.
+ Na niektorých kartách získava pri istých príležitostiach (prekročenie istej hodnoty nákupov či narodeniny) body na karte navyše.
- Ak nechce o body prísť, musí si sledovať, kedy si ich musí uplatniť.
- Pravidlá prideľovania bodov sa môžu kedykoľvek zmeniť
Všímajte si pozorne
1.Spôsob získania karty
Vernostné karty sa dajú rozdeliť do dvoch skupín: na tie, ktoré získate hneď po vyplnení formulára, a tie, ktoré dostanete po nákupe tovaru v istej hodnote. Pridelenie karty podmieňujú nákupom predajne NAY (karta NAY Extra je za nákup nad 300 eur, teda vyše 9000 korún), obchody Baťa (na vydanie základnej karty treba nakúpiť za 150 eur, čiže 4500 korún), ale aj hobbymarkety bauMax (nákup za 333 eur, teda za 10 000 korún).
Záujemca o Rozprávkovú kartu Dráčik musí v niektorom z rovnomenných obchodov nakúpiť aspoň za 16,60 eura (vyše 500 korún). Za vydanie členskej karty Fotolab sa platí poplatok 3 eurá (vyše 90 korún). Podmienkou získania Orange karty je polročné využívanie účastníckeho programu operátora, na zisk vernostnej karty cestovných kancelárií absolvovať jeden či viac zájazdov.
2.Termíny na čerpanie bodov
Viaceré karty, na ktorých sa zbierajú body, limitujú obdobie, počas ktorého sa dajú body vyčerpať. Ak si ich v stanovenom termíne neuplatníte, zväčša prepadnú, neprenášajú sa do ďalšieho obdobia. Týka sa to napríklad vernostných kariet Billa či Tesco. V lekárňach Dr. Max môžete o polovicu bodov prísť, ak v nich počas 12 mesiacov neurobíte aspoň jeden nákup, karta Tesco zaniká, keď ju majiteľ dva roky nepoužije. Nečinnosťou sa dá prísť aj o členstvo v Media klube.
3. Kde s kartou ušetríte
S niektorými kartami môžete získať zľavy v širokej sieti predajní či poskytovateľov služieb. Zoznam zmluvných prevádzok, ktoré akceptujú karty, býva uverejnený na internetovej stránke firmy, ktorá kartu vydala, niekedy ich zoznam zasiela klientom aj poštou.
4.Podmienky systému
Pred vydaním karty podpíšete súhlas s podmienkami vernostného systému. Často si v nich prečítate, že ten, kto karty vydal, môže systém kedykoľvek ukončiť či zmeniť. Smie si tiež určiť, že sa uplatňovanie zliav či získavanie bodov na istý tovar nevzťahuje. Môže meniť aj hodnotu bodov či výšku poskytovaných zliav.
Denisa Čimová