BRATISLAVA. Interblue Group už nedostane ani jednu tonu emisných kvót, a to aj za cenu právnych sporov. Takto znie najnovšie vyhlásenie premiéra Roberta Fica k emisnej kauze. Je v hlbokom rozpore s tými predchádzajúcimi.
Kauza predaja emisných kvót garážovej firme Interblue Group sa ťahá už vyše roka. V októbri 2008 si dal vtedajší minister životného prostredia Ján Chrbet vo vláde schváliť predaj 10 miliónov ton emisných kreditov AAU „čerstvo" vzniknutej americkej spoločnosti Interblue Group.
Označil ju za najlepšieho kupca. Vláda na čele s premiérom Ficom mu predaj odsúhlasila, a tak v novembri podpísal zmluvu na celý voľný balík slovenských emisných kvót. Do konca roka 2008 jej predal 15 miliónov ton AAU za 5,05 eura za tonu s eurovým bonusom. Ten nebol Slovensku dosiaľ vyplatený.
Chcel dôkazy
Premiér po prevalení kauzy na verejnosť v apríli 2009 predaj vehementne obhajoval. Tvrdil, že vláda predala emisie veľmi výhodne a že náš obchod nie je s kým porovnávať. „Táto vec pre nás od pondelka večera prestane existovať, pokiaľ neprinesiete dôkazy, že sme predávali nevýhodne," povedal.
Denník SME následne priniesol potvrdenia maďarského vyjednávača Józsefa Feilera, že Maďari pýtali v rovnakom čase, v akom predávali Slováci, za svoje emisie viac ako 12 eur za tonu. Ficove mýty o výhodnom slovenskom predaji vyvrátil aj český exminister životného prostredia Martin Bursík: Česi predali jednu tonu za viac ako desať eur.
Pre Fica však ani jeden z nich nebol relevantným partnerom. „Je to len bývalý minister životného prostredia," povedal na Bursíkovu adresu.
Veril skôr výrokom ľudí, ktorých odmietol menovať: „Ukrajina vraj predala za zvláštnych okolností, bez akejkoľvek hotovosti," tvrdil. Rovnako aj o českom obchode hovoril ako o veľmi nevýhodnom: Česi museli podľa neho súhlasiť s „offsetovými programami". Premiérovo tvrdenie vyvrátil aj súčasný český minister životného prostredia Ladislav Miko. Na jeho slová odmietol Fico reagovať.
Ešte predtým odvolal z postu ministra životného prostredia Chrbeta, ktorý dohodol zrušenie zmluvy. V súčasnosti sa vicepremiér Dušan Čaplovič snaží navodiť dojem, že Chrbet žiadne zrušenie zmluvy nedohodol: „Som prekvapený, že veríte človeku, ktorý tak zle pripravil zmluvu." No aj Fico si bol možnosťou zrušenia zmluvy istý: „Vláda vytvorila veľmi férovo rámec, v rámci ktorého bolo možné zrušiť zmluvu s firmou Interblue Group bez akýchkoľvek dosahov pre Slovensko," povedal v polovici mája.
Zmluva je vraj o. k.
Hoci premiér podľa vlastných slov zmluvu nevidel, tvrdil že nemá dôvod ju spochybňovať. Právnici už pri jej zverejnení poukazovali na fakt, že je nevypovedateľná. V polovici júna Ficovi vôbec neprekážalo, že sa zmluva nedá zrušiť: „Emisné limity ako produkty vypadli z trhu, preto ma táto téma vôbec netrápi."
O mesiac neskôr sa však zásadne otočil. Povedal, že podľa zmluvy sa už nič predávať nebude. O pár dní svoje výroky zmiernil s tým, že vypovedanie zmluvy je len jednou z možností.
Pred dvomi mesiacmi Fico potvrdil, že sa robí na zrušení exkluzivity pre Interblue Group, k možnosti zrušenia zmluvy ako takej sa nevyjadril.
Cez víkend už vyhlásil, že Interblue Group nedostane ani jednu tonu AAU.
Na pripomenutie: 75 miliónov eur, ktoré Slovensko získalo z predaja 15 miliónov ton emisných kvót, sa už minuli. Ak by sme predávali za rovnakých podmienok ako naši susedia, teda najmenej za 10 eur za tonu, mali by ľudia na Slovensku na zatepľovanie ďalších približne 75 miliónov eur.