Bratislava 11. apríla (TASR) - Až o mesiac-dva bude isté, koľko cestovných kancelárií (CK) uzatvorilo poistky pre prípad úpadku, ako im to ukladá nový zákon o zájazdoch, platný od 1. apríla 2002. V súčasnosti je v tomto smere chaos, konštatoval prezident Slovenskej asociácie CK (SACK) Július Cmorej.
Ako ďalej informoval, všetkých CK, ktoré požiadajú o tento druh poistenia, bude asi 300. Z nich už v súčasnosti 104 subjektov poistila spoločnosť Union, a. s., ktorá eviduje v štádiu rozpracovania alebo krátko pred podpisom ďalších 50 až 60 poistných zmlúv, pričom celkový počet poistiek uzatvorených s CK sa má u nej vyšplhať na 160 až 180. Slovenská poisťovňa má zatiaľ rozpracovaných 85 poistiek v spolupráci s poisťovňou Allianz a Kooperativa 40, konkretizoval prezident. Z desiatich poisťovní, ktorým Úrad pre finančný trh ešte v januári odobril všeobecné poistné podmienky a teda môžu ponúkať poistenie pre prípad úpadku CK, ho podľa SACK ponúkajú doposiaľ iba tri.
Každá CK alebo obchodný predajca produktov CK, podotkol viceprezident SACK Pavol Komora, musí klientovi spolu so zmluvou na obstaranie zájazdu priložiť i záručný list o poistení pre prípad úpadku. "Klient tak má byť hlavným kontrolórom toho, či je chránený v nepríjemnej situácii pri vycestovaní s CK do zahraničia, presnejšie, či je v záručnom liste vymenovaný prípad poistenia a suma, na ktorú je poistka uzavretá, " zdôraznil J. Cmorej. Klient si musí sám skontrolovať druh poistenia, teda či je poistený pre prípad, že by zostal v rámci zájazdu vonku a nemohol by sa vrátiť na Slovensko, ďalej ak by zaplatil zájazd a ten sa neuskutočnil, respektíve vtedy, ak zložil zálohu a zájazd sa nekoná. Každý katalóg CK musí mať pri destinácii vyznačenú uzavretú poistku pre prípad úpadku CK, podotkol prezident.
Porušovanie zákona o zájazdoch, teda predaj zájazdov bez poistky, bude na podnet klienta CK prešetrovať obchodná inšpekcia v mieste CK. SACK spolu so Slovenskou obchodnou inšpekciou sa dohodli, že budú prostredníctvom svojich internetových stránok zverejňovať zoznam poistených CK. Ak bude CK poskytovať klientovi v rámci zájazdu chybné služby a klient podá podnet, SOI bude postupovať podľa reklamačného poriadku pre tento konkrétny prípad, teda v zmysle zákona o zájazdoch a v intenciách Občianskeho zákonníka. Tým si klient reklamáciou uplatnení práva spotrebiteľa, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za chyby predanej služby, ktorú CK poskytuje, prípadne už poskytla.
Zástupcovia SACK sa domnievajú, že samotné CK budú nahlasovať tie subjekty - CK, ktoré ponúkajú i predávajú zájazdy bez poistenia proti insolventnosti.