BRATISLAVA. Maďarsko predalo jednu tonu emisných limitov AAU približne za 13 eur za tonu v rovnakom čase, ako Slovensko predávalo za 5,05 eura za tonu. Je to už oficiálne potvrdený dôkaz, ktorý požadoval premiér Robert Fico o nevýhodnosti slovenského emisného obchodu.
Maďarsko totiž v návrhu oficiálnej správy o manipulácii s peniazmi z predaja AAU hovorí o sume 28,15 miliardy forintov za predaj 8,6 milióna emisných kreditov Belgicku a Španielsku. Maďarsko predávalo na jeseň minulého roka. Jednu tonu emisných limitov tak Maďari skutočne predali približne za 13 eur (kurz forintu oproti euru bol veľmi nestabilný, počítali sme s priemerom 250 forintov za euro). Maďarsko podobne ako Slovensko čelí emisnému škandálu.
Zaujímajú sa aj Švajčiari
O kontroverzný emisný obchod Slovenska s garážovou firmou Interblue Group sa už zaujíma aj švajčiarska televízia Swiss TV. Nakrúca o ňom reportáž. Odvysielať ju chce ešte v decembri.
„Skúsime objasniť niektoré záhady tohto kontroverzného obchodu," povedal nám autor reportáže Adolf Duttweiler. Výskum podľa neho stále prebieha. Švajčiarski novinári by mohli objasniť viacero vecí ohľadom konateľov Interblue Group. Tí majú sídlo svojich firiem vo Švajčiarsku, kde žije aj konateľka firmy Jana Lütkenová.
Švajčiarska televízia nie je však jediná, kto informuje svet o slovenskom obchode. Internetový server pointcarbon.com totiž vo svojej analýze spracoval prehľad všetkých medzištátnych kontraktov s emisnými kvótami AAU. Slovenský obchod pritom uvádza ako ukážkový príklad obchodu, ktorý sa nemal stať.
Problémom je podľa servera napríklad to, že Slovensko predalo jednu tonu emisných limitov za 5,05 eura napriek tomu, že sa v tom čase cena emisií pohybovala na úrovni desiatich eur za tonu, čo potvrdilo aj Maďarsko. Upozorňuje na to, že niekoľkostranová zmluva je zle postavená. Zdá sa tiež, že vo svete zatepľovanie panelákov, ktoré premiér Robert Fico tak obhajoval, nepovažujú za zelený projekt, tzv. GIS projekt.
Slovenský emisný obchod odborníci považujú stále za obchod s horúcim vzduchom. To by mohlo znamenať, že spoločnosť Interblue Group Slovensku nevyplatí 15miliónový bonus.
O tom, že máme zelené projekty, nie je presvedčený ani súčasný minister životného prostredia Jozef Medveď. Včera totiž schválil rámcový návrh zelenej investičnej schémy.
„GIS je mechanizmus vytvorený krajinou na zabezpečenie použitia zdrojov získaných z predaja priznaných jednotiek (AAU) na financovanie určitého typu projektov vyhovujúcim požiadavkám predávajúcej krajiny a kupca," povedala hovorkyňa envirorezortu Jana Kaplanová pre TASR.
Nebudeme reagovať
Ministerstvo životného prostredia však odmieta na výsledky analýzy pointcarbon.com reagovať. „Ministerstvo nebude komentovať informácie zverejnené na webstránke, ktorú neprevádzkujeme," povedala Kaplanová.
Ministerstvo sa odmieta vyjadrovať aj k ďalším otázkam o emisnom obchode. Nespresnilo zatiaľ ani dátum tlačovej konferencie ministra Medveďa. Napriek jeho uisteniam, že do dvoch týždňov od svojho vymenovania bude na tlačovej konferencii informovať o ďalších krokoch ministerstva. Rovnako ešte neexistuje správa o emisnom obchode, ktorú malo ministerstvo predložiť parlamentu.
Na emisnom obchode prišlo Slovensko asi o 75 miliónov eur.
Maďari zneužili zelené peniaze
Emisnému škandálu čelí aj maďarská vláda. Tá totiž používa neoprávnene peniaze z emisií na zaplátanie dier v rozpočte.
BRATISLAVA. Slovensko nezostáva vo svojom emisnom škandále osamotené. Včera špecializovaný server na emisie pointcarbon.com informoval, že Maďarsko stráca 500 miliónov eur z predaja emisných limitov. Hovorí o tom návrh správy o vládnej manipulácii s peniazmi z predaja emisií AAU. Maďarská vláda ich totiž používa na zaplátanie dier v štátnom rozpočte, a nie na financovanie zelených projektov.
Ide o vyše 28 miliárd forintov, ktoré Budapešť získala na jeseň v minulom roku z predaja 8,6 milióna ton emisných limitov AAU Španielsku a Belgicku.
Podľa pointcarbon.com sa strata týka príjmov z budúcich obchodov, respektíve z obchodov, ktoré sa nepodarili Maďarsku dotiahnuť do konca. Budapešť plánovala napríklad obchod s Japonskom. Japonsko je pritom jedna z kupujúcich krajín, ktorá striktne požaduje, aby peniaze z emisného obchodu boli použité na znižovanie skleníkových plynov.
Maďarsko si podobne ako Slovensko pošramotilo povesť a podľa pointcarbon.com je pravdepodobné, že si náš južný sused skomplikoval uzatvorenie ďalších obchodov.
Maďari začali vyšetrovanie okolo škandálu s emisiami pred niekoľkými mesiacmi. Vyzvali ich na to samotní kupci, teda Belgičania a Španieli.
Výzvu, aby umožnilo medzinárodným audítorom skontrolovať manipuláciu s peniazmi, poslal Maďarsku aj novozvolený prezident únie Van Rompuy.
Návrh správy vypracoval maďarský parlamentný komisár Sándor Fülöp a vyzval vládu, aby v spolupráci so Španielmi a Belgičanmi zriadila nový kontrolný tím.
Katarína Ragáčová