BERLÍN, NEW YORK.
Nemeckí politici, ktorých rozhnevalo prekvapivé rozhodnutie GM nepredať Opel, sa zatiaľ vyjadrujú voči americkému koncernu pomerne útočne a pohrozili, že úplne zastavia akúkoľvek štátnu pomoc pre automobilku. Minister hospodárstva Rainer Brüderle tento týždeň signalizoval, že Opel už nemá oprávanie na štátnu pomoc bez ohľadu na to, aký reštrukturalizačný plán GM predloží. Tento názor zdieľajú viacerí vplyvní nemeckí politici.
Podľa Brüderleho záchrana akejkoľvek spoločnosti štátom vyžaduje veľmi precízne zdôvodnenie. "General Motors sa rozhodol, že si Opel napriek všetkému ponechá," a tým padli všetky prísľuby pomoci spojené s predajom konzorciu vedenému kanadským autododávateľom Magna. "Postupne by sme sa mali vrátiť do normálnych koľají sociálneho trhového hospodárstva," dodal Brüderle pre sobotné vydanie Hamburger Abendblatt.
Tvrdý postoj voči GM získal v Nemecku širokú podporu. Mnohí voliči totiž obviňujú americký koncern z toho, že položil Opel na lopatky. Tento postoj sa však môže zmeniť, keďže jedinou reálnou pákou Berlína, ako chrániť domáce závody automobilky a pracovné miesta, je poskytnutie štátnej pomoci.
Opel má závody v Nemecku, Belgicku, Holandsku, Španielsku a Poľsku a v Británii má závody jeho sesterská značka Vauxhall. GM môže teda žiadať pomoc inde. Nemecko zrušenie predaja pohoršilo, ale ostatné krajiny sú otvorenejšie myšlienke, že Opel zostane súčasťou GM.
Táto skutočnosť môže byť pre GM stimulom zachovať závody v krajinách, ktoré sú priaznivejšie naklonené myšlienke predĺžiť pomoc pre Opel. "Vláda nepočítala s tým, že GM môže Opel reštrukturalizovať sama," uviedol politológ berlínskej Freie Universität Gero Neugebauer. "Teraz sú zahnaní do kúta."
Európska komisia (EK) sa obáva, že GM sa môže pokúsiť postaviť jednotlivé krajiny proti sebe a kšeftovať so subvenciami výmenou za zachovanie závodov a pracovných miest. Preto zvolala na pondelok 23. novembra do Bruselu stretnutie ministrov hospodárstva krajín, v ktorých sú závody automobilky, a predstaviteľov GM. Avšak strkanie medzi krajinami sa už začalo.
Flámsky premiér Kris Peeters začiatkom týždňa povedal, že jeho región poskytne pomoc vo výške 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk). Podmienky udelenia pomoci pritom nešpecifikoval.
Britský minister hospodárstva Peter Mandelson po utorkovom stretnutí s dočasným šéfom GM Europe Nickom Reillym pochválil zodpovednosť GM za britské závody Vauxhall a dodal, že Británia je pripravená poskytnúť finančnú podporu.
Nemecko, kde má Opel svoj centrálu a prevádzkuje štyri závody, sa už teraz sťažuje na neférovosť GM. Preto chce využiť pondelkové stretnutie, na ktorom bude požadovať, aby EK pozorne monitorovala situáciu. Komisia predtým vyjadrila obavy, že Berlín prisľúbil Magne pomoc výmenou za zachovanie nemeckých závodov automobilky Opel, čím porušil pravidlá hospodárskej súťaže. Nemeckí politici sa teraz odvolávajú na toto stanovisko EK a tvrdia, že pravidlá použité na Nemecko musia platiť aj pre ostatných.
Keďže vlády zrejeme neuzavrú s GM dohody, kde sa bude otvorene hovoriť o výmene štátnej pomoci za zachovanie pracovných miest, EK len veľmi ťažko nájde argumenty pre svoju intervenciu. Vlády môžu jednoducho poskytnúť pomoc a dúfať v protislužbu zo strany GM, teda že americký koncern zruší v ich krajine menej pracovných miest než v prípade neposkytnutia pomoci.
Najhlasnejšie sa proti finančnej pomoci GM v Nemecku stavajú slobodní demokrati (FDP), ktorí sú novými koaličnými partnermi kresťanských demokratov (CDU/CSU) kancelárky Angely Merkelovej. Merkelová a jej konzervatívci sú opatrnejší. Jej strana musí v máji 2010 vyhrať regionálne voľby v spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko, kde sú tradične silní opoziční sociálni demokrati, aby si udržala väčšinu v hornej komore parlamentu (Bundesrat). Ak Merkelová stratí túto spolkovú krajinu, bude ohrozená celá jej agenda.
GM uvažuje o zatvorením prinajmenšom jedného nemeckého závodu v Bochumi. Tento závod je práve veľkým zamestnávateľom v Severnom Porýní-Vestfálsku. Merkelová sa teda musí rozhodnúť, či bude lobovať za jeho zachovanie a poskytne GM nejakú finančnú pomoc, aj keď voliči stále viac odmietajú takéto záchranné akcie.
"Dokonca aj v Severnom Porýní-Vestfálsku sú ľudia znechutení a unavení z takejto podpory," myslí si riaditeľ nemeckého Centra pre automobilový výskum Ferdinand Dudenhöffer.