BRUSEL. Možnú štátnu pomoc pre GM budú schvaľovať medzi sebou s cieľom, aby sa vyhli pretekom v jej výške. Uvádza sa to v správe zo stretnutia predstaviteľov vlád, v ktorých má GM závody, s novým šéfom GM Europe Nickom Reillym. Stretnutie sa uskutočnilo v Bruseli v pondelok (23.11.). GM má výrobné kapacity v Nemecku, Belgicku, Británii, Španielsku a v Poľsku.
Predstavitelia krajín sa dohodli, že nebudú dávať nijaké prísľuby GM o finančnej pomoci, pokiaľ nebude k dispozícii reštrukturalizačný plán. Podľa flámskeho premiéra Krisa Peetersa GM ho predstaví vládam v najbližších dňoch. Reilly hovoril o konci tohto týždňa. Šéf GM v Európe nechcel plán konkretizovať a skôr ako ho zverejní, chce hovoriť s predstaviteľmi zamestnancov. Podľa Reillyho GM potrebuje na ozdravenie svojich závodov v starom kontinente 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk). Štátna pomoc by nemala mať nijaký vplyv na plán, ktorý je už hotový. GM na jeho realizáciu prispeje vlastnými prostriedkami. Ale je ťažké dať podstatne viac, lebo koncern musí reštrukturalizovať aj ďalšie časti svojich výrobných kapacít v Spojených štátoch a vo svete.
Európska komisia (EK) si v pondelok na rokovanie prizvala aj predstaviteľov protimonopolného úseku EÚ. Jej úlohou bude, aby zabránila americkému koncernu postaviť proti sebe európske vlády.
Veľká Británia chce dať na sanáciu závodov GM v krajine viac ako 400 miliónov eur (12,05 miliardy Sk). Španielsko plánuje približne rovnakú sumu a Poľsko poskytne GM daňové úľavy.
Situácia sa zmenila v neprospech Nemecka. Keďže Berlín favorizoval pre Opel rakúsko-kanadského subdodávateľa automobiliek Magnu, ostatné krajiny kritizovali rozhodnutie spolkovej vlády poskytnúť jej 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk). Uviedli, že podľa nich sa mali zachovať pracovné miesta v Nemecku na úkor iných krajín. GM sa však medzitým rozhodol ponechať si Opel ako dcéru aj naďalej.
Podľa údajov, ktoré sú z plánu známe, GM chce fixné náklady v Európe znížiť o 30 % a produkčná kapacita liniek by mala klesnúť o 20 až 25 %. Reilly uviedol, že do roka by sa mal počet pracovníkov GM v Európe znížiť z 50.000 o 9000 až 10.000.
V Nemecku sa však v kruhoch spolkovej vlády obávajú, že peniaze daňových poplatníkov by mohli v budúcnosti skončiť na účte v GM. Keď bude onedlho zrušená poručenská rada, ktorá spravovala Opel v čase, keď nepatril vlastne nikomu, prestane existovať bariéra, ktorá doteraz bránila presunu peňazí z Rüsselsheimu do Detroitu.
Rada bude zrušená po tom, keď GM vráti peniaze, ktoré spolková vláda poskytla ako preklenovací úver na činnosť Opela v prechodnom období, kým mal prejsť do sféry vplyvu Magny. Poručenská rada kontrolovala 65 % podielu staronovej dcéry amerického koncernu. Zvyšok podielu patril práve jemu. Keď budú peniaze v nemeckom štátnom rozpočte, GM sa stane 100-% vlastníkom Opela a rada zanikne.
Informovala o tom agentúra DPA.