BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Skupina Wizz Air je za uplynulé účtovné obdobie v strate vyše deväť a pol milióna eur (viac ako tristo miliónov korún). Vyplýva to z finančných výkazov, ktoré máme k dispozícii. Tie overila audítorská firma PricewaterhouseCoopers.
„Konsolidovaná strata je kombinovaným výkonom troch leteckých spoločností – Wizz Air v Maďarsku, Bulharsku a na Ukrajine,“ povedal John Stephenson, výkonný viceprezident Wizz Air Group.
Je to vôbec prvýkrát, čo manažment spoločnosti začal komentovať svoje finančné výsledky.
Spokojnosť s výkonmi
Stephenson povedal, že treba brať ohľad na to, že pražská základňa je súčasťou maďarskej prevádzky. „Táto vyrobila zisk vo výške 8,4 milióna eur za rok 2009.“ Bulharská a ukrajinská prevádzka sú podľa neho oveľa mladšie a sú v počiatočnej fáze, preto sú v strate.
Do ziskovej sféry maďarskej prevádzky patrí aj Slovensko. Firma však z Bratislavy odchádza, dôvodom sú vraj nevydarené rokovania s letiskom. Samotné letisko takéto informácie popiera. Wizz Air mal podľa letiska nefinančné požiadavky a neakceptoval záväzok, že za prípadné poskytnuté zľavy musí garantovať určitý objem prepravy.
Prepravca zrušil svoje plány vybudovať základňu v Bratislave už druhýkrát, no teraz si so sebou berie aj linku do Ríma. Lietať ju prestane 11. januára 2010. V októbri na nej prepravil 4350 cestujúcich. Podľa predstaviteľov spoločnosti nie sú za odchodom finančné problémy. „Sme spokojní s našimi výkonmi a nepovažujeme ich za problém,“ povedal včera Stephenson.
O problémoch maďarskej firmy svedčí aj dohoda s držiteľmi dlhopisov vydaných v rokoch 2005 a 2006. Aerolínie v júli 2008 dohodli predĺženie ich splatnosti. Približne 32 miliónov eur, ktoré im mala spoločnosť zaplatiť už na budúci rok, dostanú ich držitelia až v roku 2015.
Wizz verzus Sky
Nahromadená strata skupiny je takmer 80 miliónov eur (takmer 2,5 miliardy korún). Slovenská letecká spoločnosť SkyEurope Airlines zbankrotovala s nahromadenou stratou 189 miliónov eur.
V poslednom roku to bol práve Wizz Air, ktorý otvorene kritizoval SkyEurope za hospodárenie. Po tom, čo začiatkom tohto roka prišiel SkyEurope o šesť lietadiel, Wizz Air ohlásil veľkolepé otvorenie základne v Prahe. „Keď sme schopní ťažiť z aktuálnej situácie SkyEurope, tak aj budeme,“ vyhlásila spoločnosť v auguste.
Ešte mesiac predtým kritizovala aj stratu SkyEurope a spôsob, akým spoločnosť podnikala. „V čase pádu SkyEurope sme my vyrobili za predchádzajúcich dvanásť mesiacov zisk,“ tvrdí Stephenson. SkyEurope sa však podľa neho nikdy nepriblížil k tomu, „že by bol ziskový“.
Výročná správa SkyEurope za rok 2007 hovorí, že v poslednom kvartáli účtovného roku bola firma v zisku takmer 15 miliónov eur pred zdanením.
Podľa predstaviteľov spoločnosti za jej finančné zdravie ručí aj dohoda so spoločnosťou Airbus na dodávku 50 lietadiel A320, ktoré majú byť dodané do roku 2017. „Spoločnosť Airbus by sa nezaviazala k takémuto kroku, keby nemala 100percentnú dôveru vo finančnú stabilitu partnera,“ vysvetľovala koncom júla hovorkyňa spoločnosti Natasa Kazmér.
No aj SkyEurope v roku 2006 podpísal zmluvu na 32 nových Boeingov 737–700NG. Pritom srata aeroliniek bola vtedy takmer 50 miliónov eur.
„Majú akcionára, ktorý do firmy ďalej dáva peniaze," hovorí Ján Procházka, analytik spoločnosti Cyrrus. Hlavným vlastníkom je americký fond Indigo. Zásadný rozdiel je v stave peňazí na účtoch: zatiaľ, čo SkyEurope bojoval s nedostatkom hotovosti, Wizz Air mal k poslednému marcovému dňu na účte viac ako 60 miliónov eur. „Pád im tak rozhodne nehrozí," dodal Procházka. Čo píše MF DNES si prečítajte v článku Wizz Air ztrojnásobil svoji ztrátu.