Bez DPH sa už budú môcť nakupovať aj osobné autá bez mreže, ktorá oddeľuje nákladný priestor od miest na sedenie. Staré autá musia dožiť s mrežou.
BRATISLAVA. Podnikatelia budú môcť od budúceho roku kupovať osobné autá lacnejšie ako dosiaľ. Parlament totiž minulý týždeň presadil zmenu, podľa ktorej si firmy a živnostníci môžu odpisovať daň z pridanej hodnoty aj z bežných osobných áut.
V súčasnosti sa to nedá. DPH si môžu podnikatelia zrážať iba z áut, ktoré majú mriežku alebo špeciálne homologizačné povolenie. Takéto povolenie u nás mali len niektorí predajcovia áut, aj to nie na všetky značky. V oboch prípadoch platí, že autá musia byť zaradené v kategórii nákladných vozidiel N 1.
Preradenie osobných áut do skupiny N 1 však v niektorých prípadoch znižuje počet miest na sedenie. Napríklad špeciálne upravená Škoda Fabia, z ktorej sa dá odrátať DPH, má s vodičom len štyri miesta.
Nové opatrenie sa netýka starých áut, ktoré už jazdia s mriežkou. Tie musia mať mrežu, až kým ich nevyradia z evidencie vozidiel.
Tretia vlna šrotovného
Podnikatelia sa novej zmene tešia, lebo im ušetrí peniaze. Koaliční poslanci ju obhajujú, ale opozícia kritizuje. Poslanec Smeru Jozef Burian si od zmeny sľubuje, že oživí trh s autami. „Je to určite lepšie opatrenie ako šrotovné,“ posiela oneskorenú kritiku do vlastných radov Burian. Šrotovné, teda štátnu dotáciu na kúpu nového auta, ktorej podmienkou bolo zošrotovanie starého vozidla, presadil v prvej polovici roka minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer).
Poslancovi SDKÚ Stanislavovi Janišovi sa nepozdávalo šrotovné a rovnaký názor má aj na odpočet DPH z ceny osobných áut. „Po šrotovnom, na ktoré si lobisti vybavili stovky miliónov korún zo štátneho rozpočtu, aby sa podporila kúpa áut, je to ďalšie opatrenie, ktoré znamená víťazstvo lobistických skupín. Toto je tretia vlna šrotovného,“ povedal Janiš.
Myslí si, že nové opatrenie sa bude zneužívať. Hrozbu vidí v tom, že ľudia, ktorí nepodnikajú, si vo veľkom začnú nakupovať autá na firmy svojich známych podnikateľov, ktorí sú platcami DPH. Pri kúpe auta, ktoré aj s DPH stojí 10-tisíc eur, sa takto dá napríklad ušetriť okolo 1600 eur. To nie je zanedbateľná suma, je asi trojnásobkom čistej priemernej mzdy u nás. Až dve tretiny ľudí na Slovensku však zarába menej, ako je priemerná mzda.
Ak by naozaj došlo k situácii, o ktorej hovorí Janiš, štátny rozpočet by prišiel o veľkú sumu peňazí. Ministerstvo financií svojho času prípadný výpadok peňazí po zavedení daňového odpočtu DPH na osobné vozidlá vyčísľovalo na vyše tri miliardy korún.
Zneužívania sa však rezort neobáva. Prípadným podvodom s nákupom áut bez DPH by mali zabrániť prísne kontroly daňových úradov.
„Je to zjednodušenie súčasného stavu, ale okamih, kedy sa to zavádza, je nešťastný. Súčasná vláda robí v rozpočte obrovské dlhy, a táto zmena ešte viac zvýši výpadok na daniach,“ upozorňuje bývalý poradca ministra financií Jána Počiatka a šéf strany SaS Richard Sulík.
Podnikatelia: Budeme dobrí
Reči o masovom zneužívaní podnikatelia odmietajú. „Môže sa stať zopár nečestných prípadov, ale nepredpokladám, že sa to bude robiť vo veľkom,“ povedal šéf Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov Vladimír Sirotka.
Súhlasí s ním aj daňová a účtovná odborníčka Silvia Bobocká: „Nemyslím, že by mohlo dôjsť k zneužívaniu odpočtu. Evidencia automobilu v majetku podnikateľa so sebou prináša aj povinnosti, ktoré si rozumný podnikateľ uvedomuje.“
Nie je to len o tom, že auto sa dá nakúpiť bez DPH. Podnikateľ napríklad musí platiť cestnú daň, podávať daňové priznanie z cestnej dane, viesť auto v účtovnej a daňovej evidencii, platiť vyššie havarijné a zákonné poistenie. Prípadnej daňovej kontrole musí zdôvodňovať prejazdené kilometre a dokazovať, že náklady spojené s používaním auta si dal do účtovníctva právom.
„Podnikateľ, ktorý je sám a má napríklad tri autá, by daňovému úradu len ťažko dokázal, že daňové výdavky na všetky autá sú oprávnené,“ hovorí Sirotka.