SME

Štátne Cargo chce za dráhy platiť miesto 11 len 4 eurá

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia by chcela po znížení poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty platiť namiesto súčasných 11 eur len štyri eurá za vlak a kilometer, podobne ako je to v Českej republike.

(Zdroj: PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) by chcela po znížení poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty platiť namiesto súčasných 11 eur len štyri eurá za vlak a kilometer, podobne ako je to v Českej republike. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva ZSSK Cargo Ján Simčo. Spoločnosť by mohla podľa neho ušetriť pri súčasných výkonoch okolo 66 mil. eur, ak by sa terajšie poplatky znížili o 60 percent z terajších 3,32 eura na 1,33 eura za tonu.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnú výšku poplatkov na Slovensku považuje železničný nákladný dopravca za neúnosne vysokú, pričom po prijatí eura u nás začali byť pre zákazníkov atraktívnejšie tranzity cez Poľsko, Česko a Maďarsko ako tranzit cez Slovensko. "Našou hlavnou konkurenciou je cestná nákladná doprava. V mnohých prepravách nie sme konkurencieschopní, nedokážeme poskytnúť také cenové podmienky ako kamiónová doprava," povedal ďalej Simčo.

Začiatkom roka 2010 nadobúdajú v SR účinnosť zákony o dráhach a doprave na dráhach. Zníženie poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty sa predpokladá až od roku 2011, pretože to bude mať dopad na štátny rozpočet. Určité ustanovenia zákonov vylučujú spoplatňovanie a uplatňovanie všetkých nákladov správcu infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, na železničných operátorov.

SkryťVypnúť reklamu

"Zníženie poplatkov je významný krok do budúcna, otázne je jeho premietnutie do konkrétneho regulačného rámca od roku 2011. Je ťažké povedať, aký mechanizmus kalkulácie výslednej ceny sa zvolí, aký bude schválený regulačný výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Radi by sme platili tú istú sumu ako v Českej republike - na úrovni okolo 4 eur, čo by mohlo byť reálne," hovorí Simčo. Slovenské Cargo by podľa neho potom dokázalo prepravovať časť tovarových tokov, ktoré idú prevažne v cestnej doprave, napríklad bielu techniku, stavebné materiály aj drevnú hmotu. Zvýšilo by to konkurenciu nákladnej dopravy po železnici a zlepšilo podmienky pre tranzit cez Slovensko.

"Ak by sme mali tie isté podmienky, ako české Cargo pri spoplatňovaní infraštruktúry, naša spoločnosť by v roku 2009 dosiahla pozitívny hospodársky výsledok. Sektor železničnej nákladnej dopravy bol za posledných 10 rokov neskutočne zaťažovaný príliš vysokými poplatkami v nákladnej doprave a relatívne nízkymi poplatkami v osobnej doprave," povedal ďalej Simčo.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 887
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 729
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 639
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 455
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 944
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 685
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 563
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 613
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 357
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 142
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 781
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 15 079
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  6. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 623
  7. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 7 873
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 835
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 357
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 142
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 781
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 15 079
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  6. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 623
  7. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 7 873
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 835
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu