BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) by chcela po znížení poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty platiť namiesto súčasných 11 eur len štyri eurá za vlak a kilometer, podobne ako je to v Českej republike. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva ZSSK Cargo Ján Simčo. Spoločnosť by mohla podľa neho ušetriť pri súčasných výkonoch okolo 66 mil. eur, ak by sa terajšie poplatky znížili o 60 percent z terajších 3,32 eura na 1,33 eura za tonu.
Súčasnú výšku poplatkov na Slovensku považuje železničný nákladný dopravca za neúnosne vysokú, pričom po prijatí eura u nás začali byť pre zákazníkov atraktívnejšie tranzity cez Poľsko, Česko a Maďarsko ako tranzit cez Slovensko. "Našou hlavnou konkurenciou je cestná nákladná doprava. V mnohých prepravách nie sme konkurencieschopní, nedokážeme poskytnúť také cenové podmienky ako kamiónová doprava," povedal ďalej Simčo.
Začiatkom roka 2010 nadobúdajú v SR účinnosť zákony o dráhach a doprave na dráhach. Zníženie poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty sa predpokladá až od roku 2011, pretože to bude mať dopad na štátny rozpočet. Určité ustanovenia zákonov vylučujú spoplatňovanie a uplatňovanie všetkých nákladov správcu infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, na železničných operátorov.
"Zníženie poplatkov je významný krok do budúcna, otázne je jeho premietnutie do konkrétneho regulačného rámca od roku 2011. Je ťažké povedať, aký mechanizmus kalkulácie výslednej ceny sa zvolí, aký bude schválený regulačný výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Radi by sme platili tú istú sumu ako v Českej republike - na úrovni okolo 4 eur, čo by mohlo byť reálne," hovorí Simčo. Slovenské Cargo by podľa neho potom dokázalo prepravovať časť tovarových tokov, ktoré idú prevažne v cestnej doprave, napríklad bielu techniku, stavebné materiály aj drevnú hmotu. Zvýšilo by to konkurenciu nákladnej dopravy po železnici a zlepšilo podmienky pre tranzit cez Slovensko.
"Ak by sme mali tie isté podmienky, ako české Cargo pri spoplatňovaní infraštruktúry, naša spoločnosť by v roku 2009 dosiahla pozitívny hospodársky výsledok. Sektor železničnej nákladnej dopravy bol za posledných 10 rokov neskutočne zaťažovaný príliš vysokými poplatkami v nákladnej doprave a relatívne nízkymi poplatkami v osobnej doprave," povedal ďalej Simčo.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.