RUSSELSHEIM: Krátko pred začiatkom rokovaní o budúcnosti Opela jeho závodná rada odmietla koncepciu ozdravenia vypracovanú vedením General Motors (GM). "Zníženie počtu pracovných miest v Európe takmer o 9000 odmietame," povedal predseda závodnej rady Klaus Franz.
Takýto rozsah prepúšťania je podľa neho "z hospodárskeho a prevádzkového hľadiska nezmyselný". Do roku 2013 z európskych závodov Opela a z britskej dcéry GM Vauxhall odíde zo súčasných 50.000 pracovníkov do dôchodku a v dôsledku prirodzenej fluktuácie asi 10.500 ľudí.
Namiesto toho, aby sa vynakladali peniaze na odstupné, mal by GM investovať prostriedky, ktoré má k dispozícii, do nových produktov. Opel v dôsledku spomalenej reštrukturalizácie stratil doteraz asi 800 miliónov eur.
Opel potrebuje vyvíjať okrem iného menšie vozidlo, než je Corsa, jeho sortiment by mal rozšíriť kabriolet, potrebuje nové typy motorov a novú prevodovku.
Franz zopakoval požiadavku osadenstva, že Opel sa domáha väčšej samostatnosti v zmysle akciovej spoločnosti podľa nemeckého práva s voľným prístupom na svetový trh. V prípade poslednej požiadavky prichádzajú z Detroitu pozitívne signály.
Osadenstvo, ktorého záujmy presadzuje závodná rada, chce mať podiel na kapitáli a zisku novej spoločnosti Opel a chce tiež zvýšiť podiel na spolurozhodovaní vo firme.
Franz žiada zvýšenie podielu GM na sanácii jeho európskych dcér. Centrála koncernu odhaduje náklady na reštrukturalizáciu na 3,2 miliardy eur a chce, aby sa na tejto sume podieľali aj krajiny, v ktorých sú závody GM. Detroit vyčleňuje na sanáciu zo svojich zdrojov len 600 miliónov eur.
"To politikom nebude stačiť," povedal Franz. Spochybnil aj sumu, ktorú vyrátali Američania ako dostatočnú na sanáciu svojho podnikania v Európe. Odmietnutý investor Magna neplánoval len tak náhodou na tento účel 4,5 miliardy eur.
Franz pripomenul, že dohoda o príspevku zamestnancov 265 miliónov eur, dosiahnutá s Magnou, platí aj pre GM len v prípade primeraných ústupkov vedenia amerického koncernu. "Zatváranie závodov a prepúšťanie neprijmeme," povedal Franz.
Rokovania o rušení pracovných miest a možnom sanačnom finančnom príspevku osadenstva medzi závodnou radou a predstaviteľmi GM sa začnú v druhom januárovom týždni.